milton Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Check it out: http://www.emginc.com/downloads/wiringdiag...kers_active.pdf
tightflesk Postat 28 januari 2007 TrÄdstartare Postat 28 januari 2007 okey fattade typ noll av det dÀr =/
IDF Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 aktiva mickar e en sak, passica en annan!!!!! tell först ifall aktivt el passivt!!! passiva mickar Àr i stort sett bara att löda fast o montera, medan aktiva krÀver massa ny elektronik monterad.. eftersom de drivs me ett batteri!
Emil Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Man lÀmnar in gitarren. eller gör det sjÀlv! sjÀlvklart gör man det sjÀlv men endast om man vet hur man gör eller har vÀldigt mycket tid. Att fÄ mickar monterade Àr vanligtvis inte speciellt dyrt.
IDF Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Man lÀmnar in gitarren. eller gör det sjÀlv! sjÀlvklart gör man det sjÀlv men endast om man vet hur man gör eller har vÀldigt mycket tid. Att fÄ mickar monterade Àr vanligtvis inte speciellt dyrt. de pengarna kan man ta till ett par pilsner ute ist. o dessutom lÀr man sig ngt pÄ vÀgen!!! kan Àven bana för framtida proejt typ pedalbyggen etc.
tightflesk Postat 28 januari 2007 TrÄdstartare Postat 28 januari 2007 Okey jag e inte sÄ bra pÄ att lÀra mig saker och ja e för ung för pilsners sÄ jag tror jag lÀmnar in gitarren(nÀr jag skaffat mig en ny gitarr och ett par mickar) =P
tightflesk Postat 28 januari 2007 TrÄdstartare Postat 28 januari 2007 va e bÀst passiva lr aktiva föresten? för att bara lödda fast dom lÀt kanska lÀt
kalaslemuren Postat 29 januari 2007 Postat 29 januari 2007 Emg Ă€r vĂ€l aktiva i allmĂ€nhet, med undantag för hz-modellerna. Du fĂ„r vĂ€l oftast högre output frĂ„n aktiva Ă€n passiva. Jag hade en gitarr med aktiva mickar men jag slet ut dom och den "aktiva" eq:n och slĂ€ngde in en passiv istĂ€llet och lödde ihop en vanlig tonkontroll, det var iofs kassa aktiva mickar men jag tyckte de lĂ€t lite trĂ„kigt. Sen slapp man ju byta batterier med passiv mick! đ Bland vĂ€nner och bekanta Ă€r det de som spelar metal med ordentligt med dist som anvĂ€nder aktiva mickar, emg 81 och 85 tror jag bestĂ€mt. Bra för fet dist. Vad ska du spela med gitarren din?
tightflesk Postat 29 januari 2007 TrÄdstartare Postat 29 januari 2007 jaa det du just beskrev dÀr uppe metal med fett mycke dist =P har hört att 81:na och 85:na e bra för sÄnt, men hur byter man batteri? e det typ mycke skruvande och sladdar involverat i det? för sÄnt e ja inte bra pÄ? hur ofta mÄste man byta batteri?
IDF Postat 30 januari 2007 Postat 30 januari 2007 assĂ„ sĂ„ högfrekvent behöver man ju inte byta batteri, o de e olika pĂ„ olika modeller vart batteriet sitter.. men en grej som du kan tĂ€nka pĂ„ ifall du skaffar aktiva Ă€r att om gitarren lĂ„ter distat nĂ€r du stĂ€ngt av pedalerna o sĂ„ sĂ„ behöver du byta batteri.. sitter vanligtvis ett 9volts batteri i för strömförsörjning.. likadant som man sĂ€tter i standardpedaler...!! och om du inte har överjĂ€vligt mkt erfarenhet ( đ ) sĂ„ skulle ja tipsa pĂ„ att du drar i en passiv sĂ„ lĂ€nge.. o tĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att pröva olika mickar pĂ„ olika instrument som har aktivt original, eller redan inbyggt, sĂ„ du fĂ„r en hum om hur de lĂ„ter.. be Ă€ven din lokale gitarrdistributör att visa dig hur elektroniken ser ut, o lite sĂ„nt.. đ en bra musklaffĂ€r bör stĂ€lla upp pĂ„ myyyycket.. dvs inte musikbörsen norrköping.. đ
tightflesk Postat 30 januari 2007 TrÄdstartare Postat 30 januari 2007 Okey det dÀr lÀt high-tech hur lÄter passiva dÄ? lÄter dom typ lika bra?
IDF Postat 30 januari 2007 Postat 30 januari 2007 Okey det dĂ€r lĂ€t high-tech hur lĂ„ter passiva dĂ„? lĂ„ter dom typ lika bra? assĂ„ generellt lĂ„ter passiva mer dynamiskt!! medan aktiva lĂ„ter lite mer lika volym pĂ„ allt.. đ± sĂ€ger inte att de e sĂ„, men de mickar jag prövat Ă€r sĂ„!!! men som sagt..pröva pĂ„!!!
tightflesk Postat 30 januari 2007 TrÄdstartare Postat 30 januari 2007 okey men gitarren jag ska köpa en ibanez adx120 http://guitare.playback-europe.com/ibanez-...0-bk-12514.html har redan ett par humbuckers vk1 och vk2 e dom nÄ bra?
Illustrata Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Man lĂ€mnar in gitarren. eller gör det sjĂ€lv! sjĂ€lvklart gör man det sjĂ€lv men endast om man vet hur man gör eller har vĂ€ldigt mycket tid. Att fĂ„ mickar monterade Ă€r vanligtvis inte speciellt dyrt. Vad kostar ett mickbyte dĂ„? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte? pĂ„ gitarren.se tar dom 500:- per mick. Ăr det ett rövarpris lr standard?
DieHard (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Man lĂ€mnar in gitarren. eller gör det sjĂ€lv! sjĂ€lvklart gör man det sjĂ€lv men endast om man vet hur man gör eller har vĂ€ldigt mycket tid. Att fĂ„ mickar monterade Ă€r vanligtvis inte speciellt dyrt. Vad kostar ett mickbyte dĂ„? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte? pĂ„ gitarren.se tar dom 500:- per mick. Ăr det ett rövarpris lr standard? Ja det var ett jĂ€vla rövarpris đ för de stĂ„larna fĂ„r du en massa pilsner eller t o m en ny bra mick för. Har sjĂ€lv lödat fast aktiva mikar och det Ă€r inte svĂ„rt alls. spara stĂ„larna och gör det sjĂ€lv.
IDF Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Man lĂ€mnar in gitarren. eller gör det sjĂ€lv! sjĂ€lvklart gör man det sjĂ€lv men endast om man vet hur man gör eller har vĂ€ldigt mycket tid. Att fĂ„ mickar monterade Ă€r vanligtvis inte speciellt dyrt. Vad kostar ett mickbyte dĂ„? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte? pĂ„ gitarren.se tar dom 500:- per mick. Ăr det ett rövarpris lr standard? totalt rövarpris!! utan tvivel. skicka mig ett PM för prisuppgift pĂ„ mickbyte..
Illustrata Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Man lĂ€mnar in gitarren. eller gör det sjĂ€lv! sjĂ€lvklart gör man det sjĂ€lv men endast om man vet hur man gör eller har vĂ€ldigt mycket tid. Att fĂ„ mickar monterade Ă€r vanligtvis inte speciellt dyrt. Vad kostar ett mickbyte dĂ„? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte? pĂ„ gitarren.se tar dom 500:- per mick. Ăr det ett rövarpris lr standard? Ja det var ett jĂ€vla rövarpris đ för de stĂ„larna fĂ„r du en massa pilsner eller t o m en ny bra mick för. Har sjĂ€lv lödat fast aktiva mikar och det Ă€r inte svĂ„rt alls. spara stĂ„larna och gör det sjĂ€lv. Men om man inte kan löda och saknar sĂ„dan utrustning dĂ„? Och om man rĂ„kar göra nĂ„got fel dĂ„? đ
Illustrata Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Man lĂ€mnar in gitarren. eller gör det sjĂ€lv! sjĂ€lvklart gör man det sjĂ€lv men endast om man vet hur man gör eller har vĂ€ldigt mycket tid. Att fĂ„ mickar monterade Ă€r vanligtvis inte speciellt dyrt. Vad kostar ett mickbyte dĂ„? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte? pĂ„ gitarren.se tar dom 500:- per mick. Ăr det ett rövarpris lr standard? totalt rövarpris!! utan tvivel. skicka mig ett PM för prisuppgift pĂ„ mickbyte.. PM vet jag inte vad det Ă€r, men du kanske menade vad för gura jag har och vad för mickar jag vill ha monterade? Har en BC Rich Beast NJ med passiva mickar som jag vill ha aktiva EMG85/EMG60 pĂ„. Vad skulle montering för nĂ„t sĂ„nt kosta?
IDF Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Man lĂ€mnar in gitarren. eller gör det sjĂ€lv! sjĂ€lvklart gör man det sjĂ€lv men endast om man vet hur man gör eller har vĂ€ldigt mycket tid. Att fĂ„ mickar monterade Ă€r vanligtvis inte speciellt dyrt. Vad kostar ett mickbyte dĂ„? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte? pĂ„ gitarren.se tar dom 500:- per mick. Ăr det ett rövarpris lr standard? totalt rövarpris!! utan tvivel. skicka mig ett PM för prisuppgift pĂ„ mickbyte.. PM vet jag inte vad det Ă€r, men du kanske menade vad för gura jag har och vad för mickar jag vill ha monterade? Har en BC Rich Beast NJ med passiva mickar som jag vill ha aktiva EMG85/EMG60 pĂ„. Vad skulle montering för nĂ„t sĂ„nt kosta? PM Ă€r privat meddelande. priset skulle bli lĂ€gre Ă€n det du listade förrut.. skicka PM för prisuppgift!
DieHard (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Men om man inte kan löda och saknar sĂ„dan utrustning dĂ„? Och om man rĂ„kar göra nĂ„got fel dĂ„? đ Annars kĂ€nner man alltid nĂ„gon som har en lödpenna och tenn. Finns inte sĂ„ mycket fel man kan göra. Handlar ju bara om att löda fast det hela och hur svĂ„rt Ă€r det? om man inte tror man kan det finns det alltid nĂ„gon man kĂ€nner som kan löda. đ
IDF Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Men om man inte kan löda och saknar sĂ„dan utrustning dĂ„? Och om man rĂ„kar göra nĂ„got fel dĂ„? đ Annars kĂ€nner man alltid nĂ„gon som har en lödpenna och tenn. Finns inte sĂ„ mycket fel man kan göra. Handlar ju bara om att löda fast det hela och hur svĂ„rt Ă€r det? om man inte tror man kan det finns det alltid nĂ„gon man kĂ€nner som kan löda. đ det svĂ„ra Ă€r att veta vart allt ska sitta, och att fĂ„ allt att sitta kvar efter att man lött fast det!
ApeTrooper Postat 23 april 2012 Postat 23 april 2012 FĂ„r man uppliva denna trĂ„d? Ăhh, gör det Ă€ndĂ„ đ Jag har en bas, en Yamaha RBX 375 http://se.yamaha.com/sv/products/musical-instruments/guitars-basses/el-basses/rbx/rbx375/?mode=model#tab=product_lineup och funderar pĂ„ att byta mickarna mot ett par EMG mickar. Enligt EMG's hemsida Ă€r mickarna ca 10cm medans de pĂ„ Yamaha'n Ă€r ca 12cm. I bredd vet jag inte. Det jag undrar Ă€r om man kan fixa den luckan pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt eller om det mĂ„ste vara sĂ„? Kommer micken glappa runt dĂ€r inne eller funkar det? Och hur vet man ifall man köpt/köper en bra mick?! Förvisso stĂ„r det ju en beskrivning men, ska man vĂ„ga lita blint pĂ„ den? Sen undrar jag om man ska köra pĂ„ samma/likadana mickar eller ha tvĂ„ olika? Och sista frĂ„gan; eftersom Yamaha RBX 375 redan Ă€r aktiv, hur blir det nĂ€r man byter till andra aktiva? Vilka rattar mĂ„ste bytas ut?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.