Jump to content
Annons

Icke linjärt reverb?


DrHans

Recommended Posts

Annons
icke linjärt reverb är detsamma som gated reverb om jag inte är helt ute och cyklar. alltså där man kan påverka svansen på reverbet så att det inte följer en rak tidslinje.

Yep helt rätt...

Alltså ett reverb med avhuggen svans istället för lång och smooth.... kan man säga.

Digidesigns D-verb har en non linear knapp.. som blir gated reverb helt enkelt...

Ams rmx16 var ett av de första hårdvaru non linear (gated) reverbs.... en klassiker Lyssna på Phil Collins

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

icke linjärt reverb är detsamma som gated reverb om jag inte är helt ute och cyklar. alltså där man kan påverka svansen på reverbet så att det inte följer en rak tidslinje.

Yep helt rätt...

Alltså ett reverb med avhuggen svans istället för lång och smooth.... kan man säga.

Digidesigns D-verb har en non linear knapp.. som blir gated reverb helt enkelt...

Ams rmx16 var ett av de första hårdvaru non linear (gated) reverbs.... en klassiker Lyssna på Phil Collins

Varför inte bara kalla det Gated Reverb som vanligt folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

icke linjärt reverb är detsamma som gated reverb om jag inte är helt ute och cyklar. alltså där man kan påverka svansen på reverbet så att det inte följer en rak tidslinje.

Yep helt rätt...

Alltså ett reverb med avhuggen svans istället för lång och smooth.... kan man säga.

Digidesigns D-verb har en non linear knapp.. som blir gated reverb helt enkelt...

Ams rmx16 var ett av de första hårdvaru non linear (gated) reverbs.... en klassiker Lyssna på Phil Collins

Varför inte bara kalla det Gated Reverb som vanligt folk?

Därför att det inte är gated... det är inte linjärt 😄😉

Klart man säger gated när man snackar om det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle också kunna handla om ett reverb som inte följer impulsens amplitud helt linjärt. Tänk er ett reverb med en expander/gate framför.

Det skulle även kunna handla om ett reverb med eq & filter inställningar där man ofta pratar om linjär/olinjär fas.

Alltså om ett reverb med eq inbyggt har linjär eq så är det ett linjärt reverb.

(hoppas det är tydligt i pluggen att det handlar om hold/releasetiden)

Men Bobogura har redan förklarat och det är helt säkert rätt.

Jag bara blir sur när begreppen förvirras ytterligare...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle även kunna handla om ett reverb med eq & filter inställningar där man ofta pratar om linjär/olinjär fas.

Alltså om ett reverb med eq inbyggt har linjär eq så är det ett linjärt reverb.

(hoppas det är tydligt i pluggen att det handlar om hold/releasetiden)

Men Bobogura har redan förklarat och det är helt säkert rätt.

Jag bara blir sur när begreppen förvirras ytterligare...

Jag tycker inte diskussionen förvirrar begreppet. Icke-linjär refererar till en tänkt ekvation. Linjär är då ett rakt streck med positiv eller negativ lutning. Icke-linjär är i princip allt annat; kurvor, perioder och slumpmässighet.

Icke-linjärt reverb är ett ganska luddigt begrepp som i princip skulle kunna var en hel massa olika saker. En verklig akustisk är aldrig helt linjär, efterklangen kommer att låta lite olika från gång till gång. Lexicon och andra tillverkare har experimenterat med modulation av signalen i sina reverb-burkar (till ex chorus) för att få en mer autentisk efterklang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...