Jump to content
Annons

Subwoofer för max ~1700 kr


bwoy

Recommended Posts

Jag håller på att bygga två av Valutronics SQ-50, med ett 'specialdesignat' delningsfilter. Dom är inte klara riktigt än dock. Jag läser att folk tycker SQ-50 har skön basgång (andra än det skitnödiga folket på Valutronic själva, gå in på deras hemsida om du inte förstår vad jag menar), men då jag både lyssnar på och försöker göra egen drum&bass så känner jag på mig att jag kommer vilja ha en sub till sist iallafall.

Jag ska driva högtalarna med nån halvgammal Audio Pro RV-70, men jag har inte hämtat den än, så jag vet inte vad det finns för utgångar på denna... och jag vet inte riktigt, hur kopplar man in en subwoofer i vanliga fall?

Till huvudfrågan, är jag ute och cyklar om jag hoppas på att hitta en någorlunda hygglig subwoofer för runt 1500-1700? Jag behöver ingen Mega Deluxe Gigant baslåda då jag bor på 31kvm. Jag ser att jag kan köpa en liten sub för 900-1000 spänn på Netonnet, och att den är dålig, det kan jag mycket väl tänka mig, men vad säger ni, nån rekommendation?

Tack tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en helt ok (dom flesta "vanliga" lyssnarna skulle säga superbra ljud...men jag är mkt mer kräsen och har nya fullrangehögtalare nuförtiden så jag behöver den inte...) subwoofer till salu som kostade 1800:- för 3 år sedan och då hette Eltax A8.2---den har ett eget slutsteg som du bara kopplar in de båda högtalarkablarna till från din stärkare/receiver och sedan vidare ut igen till dina högtalare, delar av vid vilken frekvens du vill och vid vilken volym du vill att subben skall jobba på!

Det är samma sub som Proson säljer idag för betydligt mer pengar...finns även kvar hos vissa näthandlare i Tyskland bl.a. vad jag såg nyss, kolla länken till: ELTAX A 8.2

Kontakta mig via pm/mail så får du ett bra pris!

😕 (min är i ljust trä...)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört suben i fråga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron...

Samma här, min erfarenhet av eltax är nog mest problem.

Skulle inte förknippa det märket med kvalitet.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört suben i fråga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron...

Samma här, min erfarenhet av eltax är nog mest problem.

Skulle inte förknippa det märket med kvalitet.

Kan bara hålla med!

Jag förknippar varumärket med budgetprylar, men vem vet dom kanske lyckats göra en bra produkt iaf 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratar budget grejor, eller hur, vad menar ni alla med negativa utsgor om denna sub egentligen, har ni själva en sådan eller har ni haft?

Jag har aldrig haft något som helst problem med denna och tycker den låter förvånansvärt bra i sitt prissegment...snackar vi kvalitét som jag menar så kostar grejorna oftast 10-30 ggr mer eller hur...förutom XTZ (ca. 3500:-) som jag lovvordat i en annan tråd...kom nu inte dragandes med AudioPro eller något annat smäck, för i toppen är det bara Velodyne/B&W eller Paradigm etc som kan leverera ett rent och fint bottenknuff, men då snackar vi helt andra pengar!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJNEJNEJNEJ!!!

du behöver ingen subba!!!

tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka så utav helvete.. låter det basigt i dessa högtalare, så låter musiken basigt!!!!

innan du lägger ner massor av pengar på att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT på högtalarna!! o appropå dnb, så tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. 😉

och om du vill får du gärna tanka min platta som släpptes för ett par vecckor sen 😉http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass än ren dnb.. 😠

enjoy, och hör gärna av dig om du har ngra frågor om högtalarna.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

säger han som lovade att köpa denna sub i höstas... 😉

hehe, jo jag snackar så mkt, men jag tänkte ha den som komplement till mina RCF scd6021.. 😠

får jag låna den o spela lite med den då?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJNEJNEJNEJ!!!

du behöver ingen subba!!!

tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka så utav helvete.. låter det basigt i dessa högtalare, så låter musiken basigt!!!!

innan du lägger ner massor av pengar på att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT på högtalarna!! o appropå dnb, så tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. 🙂

och om du vill får du gärna tanka min platta som släpptes för ett par vecckor sen 🙂http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass än ren dnb.. 🙂

enjoy, och hör gärna av dig om du har ngra frågor om högtalarna.. 🙂

Man kan nästan tro att du jobbar på Valutronic 😱

Men alright, jag bygger klart och lyssnar ett tag först då. Men jag är skeptisk. Och nu är jag skeptisk till Floreans sublåda också 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du ska närmast vara skeptisk till din budget, inte Florerarens låda som endast är skydlig till att möte den! För den nämnda pengen kommer du att få en låda som dundrar i takt med bastrumman. Ur den synvinkeln mår du bättre utan. För 3-400€ kan du tänka dig få en liten sub som jobbar ditåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst vad alla vet mycket om just denna min subwoofer som är till salu, frågan kvarstår alltså, har ni alla hört den och ställt in den perfekt i ert hem så att ni verkligen vet att den är så sunkig...nej!

Det rör sig alltså om antaganden byggda på förutfattade meningar vilket gör stackars bwoy förvirrad istället för att han ges chans att bilda sig en egen uppfattning genom att lyssna på nämnda produkt tex...jag har ingen brådska-det handlar inte om att jag får den såld här/nu eller så, men jag ogillar presumptiva gissningar utklädda i bessewisserkostymen som alltför ofta dyker upp här på forumet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst vad alla vet mycket om just denna min subwoofer som är till salu, frågan kvarstår alltså, har ni alla hört den och ställt in den perfekt i ert hem så att ni verkligen vet att den är så sunkig...nej!

Det rör sig alltså om antaganden byggda på förutfattade meningar vilket gör stackars bwoy förvirrad istället för att han ges chans att bilda sig en egen uppfattning genom att lyssna på nämnda produkt tex...jag har ingen brådska-det handlar inte om att jag får den såld här/nu eller så, men jag ogillar presumptiva gissningar utklädda i bessewisserkostymen som alltför ofta dyker upp här på forumet! 😳

OK lugna ner sig lite nu....Ingen har sagt att din sub är dålig utan jag med flera har uttalat sig om märket Eltax som är ganska allmänt känt är ett riktigt lågbudgetmärke

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJNEJNEJNEJ!!!

du behöver ingen subba!!!

tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka så utav helvete.. låter det basigt i dessa högtalare, så låter musiken basigt!!!!

innan du lägger ner massor av pengar på att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT på högtalarna!! o appropå dnb, så tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. 🙂

och om du vill får du gärna tanka min platta som släpptes för ett par vecckor sen 🙂http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass än ren dnb.. 🙂

enjoy, och hör gärna av dig om du har ngra frågor om högtalarna.. 🙂

Man kan nästan tro att du jobbar på Valutronic 😏

Men alright, jag bygger klart och lyssnar ett tag först då. Men jag är skeptisk. Och nu är jag skeptisk till Floreans sublåda också 😎

hehe ne jag jobbar inte där, men ge lådorna ngra veckor att spela in sig ordentligt osv.

de låter så jävla mkt bättre än man kan tro..

jag funderar på dessa byggsatser fast x4 så jkag bygger två feta lådor med två baselement och två diskanter i varje låda.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gått från en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden är otroligt stor. Basåtergivningen är FÖRVÅNANDE! Jag känner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi får väl se sen, men just nu är jag extremt nöjd. Hehe, svårt att inte låta lika entusiastiska som Valutronic längre faktiskt.

Notera att jag inte använder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- från ELFA. Receptet till dessa finns här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767

Läs gärna den tråden, ni som är intresserade av SQ-50.

Det blev en SQ-50-tråd det här 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gått från en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden är otroligt stor. Basåtergivningen är FÖRVÅNANDE! Jag känner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi får väl se sen, men just nu är jag extremt nöjd. Hehe, svårt att inte låta lika entusiastiska som Valutronic längre faktiskt.

Notera att jag inte använder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- från ELFA. Receptet till dessa finns här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767

Läs gärna den tråden, ni som är intresserade av SQ-50.

Det blev en SQ-50-tråd det här 🙁

didnt i tell you.. 🙁

kul att du gillade dom.. jag gillade dom som fan ja me första gången..

och efter ett tag när högtalarna är inspelade och ínlyssnade vill du itne höra musik från ngt annat än dessa.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, var kan man lyssna på dessa högtalare?

antingen skaffar du kiten o meckar ihop dom o så, eller så kan ja mecka upp ett par, eller så skaffar jag ett par till.. 🙁

dom e så tokbilliga o låter så jävla bra att de är definitivt värt priset på 750:-/byggsats...!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
eddieeagle (oregistrerad)
Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gått från en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden är otroligt stor. Basåtergivningen är FÖRVÅNANDE! Jag känner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi får väl se sen, men just nu är jag extremt nöjd. Hehe, svårt att inte låta lika entusiastiska som Valutronic längre faktiskt.

Notera att jag inte använder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- från ELFA. Receptet till dessa finns här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767

Läs gärna den tråden, ni som är intresserade av SQ-50.

Det blev en SQ-50-tråd det här 😱

Hej

Jeg vil også bygge et par sq50, men helt nøgagtigt hvilket filter har du brugt? Der er flere filtre i det link du har her, men så vidt jeg kan se er delefrekvensen omkring de 1700Hz og tweeter højttaleren DT-280 fra Monacor skulle inte komme under 2000Hz v12dB, se link

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttaler...ant/vnr/103850/

-- Eddie

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...