Jump to content
Annons

En till nybörjare..


nummer5

Recommended Posts

Använde sökfunktionen först, flytta tråden om den hamnat på fel ställe, är som sagt ny här.

Tjenare!

Ännu en nybörjare som har tänkt börja göra musik..

Och undrar efter allt som behövs.

Har läst på en hel del den senaste veckan för att lära mig, men har ändå X antal frågetecken som jag måste få reda ut.

Och eftersom att många här på forumet är grymma på teknik.. sökte jag mig hit. =)

Jo jag och brorsan kom på förra veckan att det skulle vara kul att göra egen musik..

Så här kommer ett antal frågor som vi vill ha svar på.

Valde att numrera frågorna i tro om att jag får svar på allt.. så svara på allt nu! :rolleyes:

Fråga 1. Har förstått att man behöver ett bra ljudkort, men vilket? hade tänkt satsa ungefär 2000kr på det.

Så när jag går till typ elgiganten, vad ska jag fråga efter då?

läste en massa om att det skulle vara X antal olika pluggar, Berätta vilka pluggar som behövs?

Fråga 2. Sen vet jag inte vilka egenskaper datorn i övrigt ska ha för att det ska fungera?

Fråga 3. Hade tänkt använda Cubase, men behöver man nåt annat program för att kompletera eller kan man göra allt på Cubase?

Fråga 4. Hade tänkt köpa en konsendator mikrofon för cirka 1000 kr, mikrofonen ska tydligen vara fantommatad?

vad är fantommatad? och är en mikrofon för 1000 kr fantommatad?

Fråga 5. Kan man använda samma mikrofon för att sjunga/tala och spela in från typ ståbas, gitarr osv?

Eller ska det vara nån särkilld instrument mikrofon för det?

Fråga 6. En av oss är jävligt vass på elgitarr (inte jag då) och vi hade gärna vela få in elgittarslåtarna i datorn..

Hur gör man? går det att dra en sladd från förstärkaren till datorn eller måste man micka elgitarren? ;P

Läste även nånting om en emulator.. vad är det och hur fungerar en sån?

Fråga 7. Har även förstått att man ska ha en PREAMP (en slag fördosa man ska koppla mikrofonen till innan till datorn)

En PREAMP kostar runt tusenlappen har jag förstått.

Är det nånting annat man ska koppla via PREAMPen typ elgitarr, ståbas osv?

Läste även nånstans att det fanns ljudkort med inbyggd PREAMP.

Fråga 7. En MIDI-synth/keyboard ska ochså inhandlas, man får väl tag i en för 500-1000 kr?

Kan man göra om ljuden i Cubase till trummor via en MIDI-keyboard/synth eller måste man inhandla en trummaskin?

Fråga 8. Och sen vad är det för typ av kablar man ska ha mellan alla dessa prylar?

Fråga 9. Sen undrar jag om det är nån annan hårdvara/mjukvara som behövs förutom: Ett bra ljudkort, Cubase, en MIDI-synth/keyboard, fantommatad konsendator mikrofon och en PREAMP?

Vi vill alltså kunna ha elgitarr, elbas, ståbas, trummor, keyboard, sång mm i låtarna vi gör, men det mesta ska tydligen gå att göra om med MIDI-synthen/keyboarden i Cubase, eller?

Tror att hela kalaset kommer kosta runt 5000 kr plus Cubase (finns ju olika versioner) har jag fel så rätta mig gärna.

Hjärtligt tacksam för eventuella svar.

Redigerat av nummer5
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker du har gjort en bra förstafråga, tyvärr lite sent för mig att svara på, (jag kan nog inte svara på allt heller) men det finns nog andra.

Ska ni spela in fler saker samtidigt+ det är kasnkea avgörande för då behöver du minimum en mixer och hellre ett ljudkort med många in.

En bra mik kan jag tipsa om för 1000 kr JJLABS BMC2

lycka till med övriga svar sen!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på lågbudget.

Du kommer alltid att uppgradera.

Köp inte en B1 köp inte någon kondensator mick över huvudtaget.

Köp en Shure SM 57 eller ännu hellre en av dom bra mickarna: En dynamisk SM 7 . Men köp aldrig en kondensator mick.

Du behöver se över din akustik för mycket för det.

Köp en Art tube för 500 spänn och börja där.

Vill du ha dyrare grejer köp ett Hammerfall kort och en kraftfull dator och Liquid Mix och gärna allt från TC i danmark och gärma oxå UAD.

Elller ännu helllre Duendos idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 1. Har förstått att man behöver ett bra ljudkort, men vilket? hade tänkt satsa ungefär 2000kr på det.

Så när jag går till typ elgiganten, vad ska jag fråga efter då?

läste en massa om att det skulle vara X antal olika pluggar, Berätta vilka pluggar som behövs?

Du ska inte gå till Elgiganten, du skall gå till din närmaste musikaffär, eller beställa på internet.

Pluggar har inte något med ljudkortet att göra, det är tillägsprogram till ditt sequenserprogram (i ditt fall cubase, och då ska du leta efter VST,VSTi och Direct X pluggar)

VST och directX pluggar är oftast effekter så som reverb, delay. eller dynamikhanterings enheter så som limiter eller kompressor (sök i forumet för att läsa mer)

VSTi är virtuella instrument, så som trummaskiner, samplers och synthar.

Ljudkort, M-AUDIO Delta Audiophile 192 <--- ett bra att börja med.

Fråga 2. Sen vet jag inte vilka egenskaper datorn i övrigt ska ha för att det ska fungera?

Datorn bör vara någorlunda snabb, mycket ramminne är att föredra om du ska hålla på mycket med samplers. Sen om du väljer PC eller Mac, det är en smaksak.

Fråga 3. Hade tänkt använda Cubase, men behöver man nåt annat program för att kompletera eller kan man göra allt på Cubase?

Du kan göra det mesta i cubase. Det du kanske kommer att sakna är mjukvarusynthar, men det är beroende på vilken version du köper.

Fråga 4. Hade tänkt köpa en konsendator mikrofon för cirka 1000 kr, mikrofonen ska tydligen vara fantommatad?

vad är fantommatad? och är en mikrofon för 1000 kr fantommatad?

fantommatning är något du måste ha på det du ansluter mikrofonen till. Till exempel ett mixerbord, preamp eller ljudkort. För att mikrofonen ska funka behöver den ström eftersom det är elektronik i den.

Fråga 5. Kan man använda samma mikrofon för att sjunga/tala och spela in från typ ståbas, gitarr osv?

Eller ska det vara nån särkilld instrument mikrofon för det?

Du kan nog klara dig med en mikrofon.

Fråga 6. En av oss är jävligt vass på elgitarr (inte jag då) och vi hade gärna vela få in elgittarslåtarna i datorn..

Hur gör man? går det att dra en sladd från förstärkaren till datorn eller måste man micka elgitarren? ;P

Läste även nånting om en emulator.. vad är det och hur fungerar en sån?

Du kan göra på flera sätt, antingen mickar du upp gitarrförstärkaren, eller så spelar du in signalen från gitarren direkt in i datorn och lägger på en förstärkarsimulatorplugg. (guitarrig 2, Amplitube2 är exempel på förstärkarsimulatorer) För att kunna spela in gitarren in till datorn behöver du en intrumentingång på ljudkortet, eller en Linebox.

Fråga 7. Har även förstått att man ska ha en PREAMP (en slag fördosa man ska koppla mikrofonen till innan till datorn)

En PREAMP kostar runt tusenlappen har jag förstått.

Är det nånting annat man ska koppla via PREAMPen typ elgitarr, ståbas osv?

Läste även nånstans att det fanns ljudkort med inbyggd PREAMP.

En preamp är något som förstärker upp den väldigt svara signalen som mikrofonen ger ifrån sig. Ljudkortet jag tipsade om har inte inbyggd preamp, så jag rekomenderar att du köper en liten mixer, till exempel BEHRINGER XENYX. Då får du två preamps.

Fråga 7. En MIDI-synth/keyboard ska ochså inhandlas, man får väl tag i en för 500-1000 kr?

Kan man göra om ljuden i Cubase till trummor via en MIDI-keyboard/synth eller måste man inhandla en trummaskin?

[

Kör ett midi-Keyboard. En synth är någon som även har en del i sig själv för att generera ljud. Det har du antagligen inte så mycke glädje över om du skall göra musiken på datorn, så det är bättre att låta datorn generera ljudet, och lägga pengar på att köpa mjukvarusynthar. För att lagga in trummor i dina projekt behöver du igentligen inte en keyboard för att göra, det är oftast enklare att programera det i programmet. Är väldigt simpelt, du ritar ut små klossar i ett rutnät helt enkelt. Men ja, med ett midikeyboard så kan du spela trummor med keyboarden om du så vill.

Fråga 8. Och sen vad är det för typ av kablar man ska ha mellan alla dessa prylar?

Helt beroende på var du köper för grejer, enklast i ditt fall är nog som sagt att gå till en musikaffär och förklara vad du vill göra, så kan de säkert plocka ihop ett bra paket åt dig. Annars så går det enklelt att läsa sig till det, kolla vad mixern har för in och utgångar, kolla var ljudkortet har för in och utgångar. De flesta nya midi-keyboards ansluts via USB, och det brukar följa med när du köper enheten.

Fråga 9. Sen undrar jag om det är nån annan hårdvara/mjukvara som behövs förutom: Ett bra ljudkort, Cubase, en MIDI-synth/keyboard, fantommatad konsendator mikrofon och en PREAMP?

Vi vill alltså kunna ha elgitarr, elbas, ståbas, trummor, keyboard, sång mm i låtarna vi gör, men det mesta ska tydligen gå att göra om med MIDI-synthen/keyboarden i Cubase, eller?

Det som kan vara bra att köpa är ett par högtalare (även kallat för monitorer). Hörlurar kan även vara bra att ha. Bland annat när ni skall spela in sång, så får den som sjunger lyssna på musiken i hörlurarna, för att inte musiken ska "läcka" in på sångspåret.

Lycka till. Du kommer säkert få en massa klokare svar i morgon. Jag är lite trött och skall nog gå och lägga mig bredvid sambon, annars kommer jag få skura toaletten i morgon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på lågbudget.

Du kommer alltid att uppgradera.

Köp inte en B1 köp inte någon kondensator mick över huvudtaget.

Köp en Shure SM 57 eller ännu hellre en av dom bra mickarna: En dynamisk SM 7 . Men köp aldrig en kondensator mick.

Du behöver se över din akustik för mycket för det.

Köp en Art tube för 500 spänn och börja där.

Vill du ha dyrare grejer köp ett Hammerfall  kort och en kraftfull dator och Liquid Mix och gärna allt från TC i danmark och gärma oxå UAD.

Elller ännu helllre Duendos idé.

Absolut, lyssna på hans tips. En dynamisk mikrofon är att föredra, om du nu inte råkar ha skitbra akustik hemma.

RME Hammerfall kortet är även det ett mycket bra och kompetent kort, kostar dock lite mer.

Godnatt!

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vad är det för snack det är klart att den första micken man köper är en stormembran kondesator/fantom matad mick, man får en vettig nybörjarmick för runt en tusing och en billig Behringer mic preamp 100 eller 200 för runt 700 spänn. På så sätt så slipper man sitta med ackeguran så nära micken att strängarna slår i nätet och kan ha lite orutin när man ska sjunga och sånt och ändå få in en skaplig signal. Finns nog begagnat ännu billigare oxå om man letar på nätet eller annons. Ljudkort som funkar ok finns det säkert oxå typ nåt begagnat M audio på nätet som duger fint för säker runt en tusing. Jag kör elgura och bas genom Behringer preampen oxå in i datorn funkar skitbra, Program ja, det är väl nån Cubase light version som gäller (själv kör jag på Logic för PC vilket är ganska ovanligt och ute idag) säkert runt en tusing oxå. Sen testar man om man vill och kan och om inte så har man inte slängt en jäkla massa pengar i sjön men ändå fått en vettig chans att få prova på. Har man en vettigt snabb dator och ett M audio ljudkort så kommer man långt om man utöver detta kan tänka sig att investera i tex. Guitar Rig som innehåller en jäkla massa förstärkar simuleringar både för elgura och bas och tex. EZ Drummer för trumsidan.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

(Vet inte hur mkt du vet om nånting, så jag är lite överdrivet pedagogisk)

Huruvida du ska ha en dynamisk mik (t ex sm57) eller kondensator är ju lite knivigt. Till sång är det ganska skönt att ha en dynamisk i början, om man inte har akustikreglerat rummet (en kondensator-mik har ju mycket större upptagningsområde, vilket innebär att förutom det du spelar in kommer den även få in ljudet som studsar mot väggar och annat, och innebär att det kan bli väldigt svårt att få fason på ljudet.)

Däremot är det ju ofta som Mr Sven säger svårt att få schysst ljud i vissa akustiska instrument om du bara har en dynamisk mik. (då en dynamisk mik har ett mkt mindre upptagningsområde måste den vara väldigt nära ett ljudsvagt instrument för att få nån schysst signal.)

Sen vad gäller elgitarr så tycker jag ett väldigt bra tips är att inte köra den direkt in i datorn, eller via nån liten burk som försöker få det att låta som en förstärkare(emulator). Har du t ex en sm57 får du lätt bort en del av "billig hemmastudio"-känslan genom att mika en förstärkare istället. (det går ju såklart att göra med en kondensator också om man verkligen vill. min poäng är att jag inte gillar lajnade elgitarrer 🙂 )

Basen kan du köra rakt in i preampen om den har instrumentingång.

Sen går det ju såklart att lösa det mesta med lite uppfinningsrikedom. Köper du en kondensatormik kan du ju alltid ta och ställa dig i en garderob med en massa kläder i, eller hänga ett täcke över dig för att få ned akustiken lite 😆

Min polare hade ett litet projekt att spela in en hel platta, med bara en sm58 för några år sedan, och det låter faktiskt jättebra (typ). 😆

Hoppas att nåt där kan vara till någon hjälp. Får också skylla på den sena timmen 🙂

Redigerat av mimla
Link to comment
Dela på andra sajter

Satte ihop ett litet paket till dig som jag tror skulle passa utmärkt.

Tapco Link.USB 1365kr Och det inkluderar Mackie Tracktion som är ett utmärkt och lättanvänt musikprogram.

TSM MT87s MK II 695kr. En väldigt prisvärd mikrofon.

M-Audio Keystation 49e 750kr. Prisvärd klaviatur.

EZ Drummer 1365kr. Din egen lilla trummis som spelar när du vill, hur du vill.

Beyerdynamic Opus 39 paket 461kr. En bra dynamisk mic inklusive kabel och stativ.

4756kr inklusive frakt. Och det inkluderar mjukvara. Allt du behöver för att komma igång.

Det enda jag är lite misstänksam mot är micstativet. Men om det skulle visa sig vara av dålig kvalité så är det ju bara att köpa ett annat efter som du fått detta på köpet kan man säga.

Och med detta slipper du även kondensator vs dynamisk-dilemmat 😆

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Men blir ändå lite förvirrad över alla möjliga olika lösningar man får.

Vi vill alltså ha bra kvalitet till ett lågt pris, förutom Cubase då som är ett dyrare program..

Men annars så är dom simpla och billigaste lösningarna bäst tror jag, (förutsatt att det ska fungera)

Angående kondensator mikrofonen så har vi ett rum med mycket bra akustik.(diverse en nästintill ljudlös skrubb med en massa kläder i 😉 )

En annan grej som jag kom att tänka på var att ni som ansvarar här på forumet borde göra en ordentlig FAQ för nybörjare.

Där det står alla tänkbara frågor som en noob kan tänkas ställa..

Samt där det står hur allt grundläggande fungerar.

Typ hur man kopplar in sakerna, och vad som behövs, vilka olika sätt man kan göra det på osv, gärna bilder också så man får en praktisk känsla för det.

nån idé kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

"bra kvalité till ett lågt pris". jo det var det jag utgick ifrån (varför skulle jag vilja rekommendera skräp?)

men som vanligt får man ju vad man betalar för.

Av vilken anledning vill du köra cubase? Tänker mest eftersom det är ett ganska dyrt program och det kanske vore bättre att lägga de pengarna på annat. Men det beror ju på om det är något speciellt i cubase som du måste ha, eller att du helt enkelt har testat alternativen och trivs bäst med cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag hade tänkt använda Cubase?

Jo det var en släkting till mig som sa att det var det bästa alternativet.

Men har ingen kontakt med honom nåmer då han flyttat till en annan kommun.

Det var ganska länge sen han sa det, och då hade jag inte tänkt på att börja göra musik heller, utan han visade mig litegran hur det fungerar och så, och det verkade bra också, men som sagt det var ett tag sen nu, och det kan ju hända att dom alternativen just du gav mig är bättre för mig och brorsan då..

Men inte var det så att jag menar att dina tips var skräp.

Jag menade bara att grejerna skulle vara bra och till det billigare/smidigare altertativet.

Och då var det inte så att jag enbart syftade på just mjukvaran Cubase, utan på allt som jag sa/trodde mig behöva, t.ex. att det verkar vara bättre att dra en kabel mellan elgitarren och datorn än att "micka" elgitarren.(det tror jag är smidigare) Eller att vi spelar in en sak åt gången istället för flera saker, som behövde fler funktioner på preampen etc. antar att det är billigare.

Sen fick jag ju en hel del tips från andra också och inte enbart från dig. Men Ditt paket verkar helt OK men vad är tapcolink.usb för nånting?

Jo sen funderade jag på, ööh när man kopplar elgitaren via preampen till datorn ska det gå via förstärkaren till preampen eller direkt från elgitarren till preampen?

Sen dom här "pluggarna" man behöver, (blandannat för att spela gitarr dirket till datorn) följer inte dom med till Cubase?

Men som sagt en ordentlig FAQ för noobs hade varit guld värd blandannat för mig.

Eller finns det nån bok för nybörjare kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, grejen är ju att beroende på vem du frågar om vilket program som är bäst så får du olika svar. Olika program passar olika sätt att arbeta helt enkelt, det mesta går att göra i alla programmen, men sättet man gör det på skiljer sig. Sedan finns det ju givetvis en del avancerade "proffsfunktioner" som saknas i de billigare programmen. Men det är sällan man inte kan lösa problemen på annat sätt.

När det gäller ljudkvalité så skiljer sig inte programmen nämnvärt. Och där hänger det inte på hur mycket man betalar. Mixmotorerna är likvärdiga i samtliga.

Om man säger såhär. Cubase är det bästa programmet för den som gillar Cubase. Detsamma gäller Logic, Live, Sonar, Tracktion, FLStudio, ProTools, Reason etc.

Varför jag rekommenderade Tapco Link.USB är för att jag tycker det är oslagbart till priset. Du får ett ljudkort med två Mackie mic-preamps inbyggt. Dessutom instrumentingångar som du kan plugga in gitarren i. Och det håller faktiskt förvånansvärt hög kvalité till det priset.

Dessutom får man Mackie Tracktion till som är ett väldigt kompetent musikprogram, som är modernt och lätt att använda. Det är inte heller någon nedbantad snikarversion av cubase eller live med begränsade möjligheter som man ofta får till andra kort utan en fullversion. Inga begränsningar, så många kanaler och pluggar som din dator orkar med.

Anledningen till att de kan ta så lite betalt för det är förmodligen för att Tapco är ett dotterbolag till Mackie och de får endel gratis på det viset 🙂

Här finns en recension att läsa. Finns fler om du googlar lite.

http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/link-usb

Men skippa Opus 39-paketet om du har ett schysst sångbås. Satsa på en TSM MT87s eller en Studio Projects B1 (skillnaden är inte så stor på dem). Köp en mic-kabel, och kom ihåg att det måste vara XLR-hona i ena änden och XLR hane i den andra. Snåla inte på längden på kabeln heller.

Sedan kan du investera i ett K&M-stativ till mikrofonen. Då har du ett stativ som förmodligen håller livet ut. Beställer du det hos Thomann kostar det inte så mycket heller.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan jag tillägga att när det gäller pluggar så finns det mycket att få gratis. Och många av gratispluggarna håller en kvalité som är jämförbar med många av de kommersiella. Kolla bara in gratisfestivalen här på forumet för exempel på hur mycket man kan göra med gratis pluggar. Det finns även en lång tråd där folk rekommenderar sina favoriter.

Så det kan vara idé att titta efter pluggar som är gratis innan man plöjer ner flera tusen på "proffspluggar". Sen ska man inte rata de kommersiella heller, det finns mycket gott att hämta där, men oftast tar de överpriser för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Håller med Raindays full ut och mackie tracktion ser lovande ut blev nästan sugen själv. Ska ladda hem demot och kolla påt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays!

Tack för att du tagit dig tid att förklara hur det hela funkar, jag tror att jag har bestämt mig nu..

Nu när du förklarat ordentligt så känns mitt val givet!

Och om jag tycker det är kul och inte nöjer mig med det så kan jag alltid uppgradera eftersom.

Men som sagt tror jag beställer de här prylarna 😳

Redigerat av nummer5
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en till nybörjare! Och tycker det är mycket intressant det ni skriver. Själv köpte jag ett slags Preamp/ljudkort på Tradera för 500:- (kostar ca. 1500:- på musikbörsen så en bra deal tyckte jag..)

M-audio Mobile Pre usb, har inte kunnat testa det ordentligt än men det verkar bra. Någon som vet nått mer om det? Det duger säkert åt mig iallafall..😐

Undrar nu över det här med mikrofonerna, blir lätt förvirrad över det. Först tänkte jag mig en dynamisk mick men sen upptäckte jag membranmickarna och förstod att det var en sån man skulle ha.:-) Nu är jag inte så säker längre.. mitt rum är iof ganska litet och möblerat men det känns ju inte kul å köpa en membranmic om det blir kass kvalité sedan..Hade mest att spela in sång och akustisk gitarr med den issåfall.

Av vad jag förstått behövs det bara detta preamp (som jag har) och en mick för att spela in (sång)..eller? programvara också förstås..fick med Ableton Live lite och Reason men fattar inte nått hur de funkar..testade adobe audition också och det såg mycket lättare ut. Nått man ska tänka på när man spelar in sång resp. gitarr?

Förlåt nummer5 om jag tar över tråden.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar nu över det här med mikrofonerna, blir lätt förvirrad över det. Först tänkte jag mig en dynamisk mick men sen upptäckte jag membranmickarna och förstod att det var en sån man skulle ha.:-) Nu är jag inte så säker längre.. mitt rum är iof ganska litet och möblerat men det känns ju inte kul å köpa en membranmic om det blir kass kvalité sedan..Hade mest att spela in sång och akustisk gitarr med den issåfall.

Menar du att det blir kass kvalité beroende på akustisken i rummet? Det skulle vara om du har en högljudd dator eller något isåfall. Annars borde det funka bra om du har mycket möbler och textilier i rummet. Kan behövas något absorberande framför micen möjligtvis.

Akustisk gitarr kan lätt bli lite tråkigt med en dynamisk mic. Framförallt måste man ha micen väldigt nära gitarren för att det ska blir något av det, och det kan kännas rätt jobbigt att spela då.

Men till sång funkar en dynamisk mic bra.

Tycker inte man ska oroa sig över rumsakustiken allt för mycket. Det är lätt hänt att sådant blir en fix idé och man tappar kreativiteten. Jag menar, visst, dina inspelningar låter inte som i en svindyr akustikbehandlad studio, men huvudsaken är ju att man lär sig. Och ska man fokusera på låtskrivandet så är det ju bara ett fördärv att hänga upp sig på sånnt.

Men jo, det du behöver är en mic, en xlr-xlr kabel och ett stativ. Ett puffskydd framför mikrofonen är att föredra också. Tillverka ett själv av en nylonstrumpa eller köp för ett par hundra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaret, precis det jag ville höra! 😄 Det låter bra det, jag tror jag köper den kondensatormicen som du förelsog tidigare i tråden från 4sound hade ändå kollat lite på den innan och sen får vi se om det blir att tillverka eget puffskydd eller inte..😄

några speciella datorkrav förresten? mycket ramminne och stor hårddisk kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...