Jump to content
Annons

Hur arbetar artister med elektronisk musik


Henkera

Recommended Posts

Jag köper titt som tätt tidningen Computer Music. Dom brukar ha med en hyfsat djupgående artikel "How to sound as [elektronikmusikskapare]".

Jag sysslar junte med elektronika själv, så jag brukar inte tokdyka i texten, men se det som ett tips.

tjing

Bengan

Det är riktigt Vallhagen, men syftet med artikeln är att få till ett snarligt sound, som erkända artister har, det är inte en artikel om HUR de arbetar.

Intressant hur som helst 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Annons
Pazo, det låter som typisk dance-relaterad musik? Inte "vanlig" om du förstr vad jag menar?!

Men kör man med en VST-synt live? Spelar på den live? Eller har man vst-effekter live?

Min tanke är om det är tillräckligt stabilt för att man skall våga köra med det live.

Jag är inne på ditt spår. Det kan ju inte vara så jättekul om t.ex. Cubase hänger sig när man spelar live. :rolleyes:

Men man borde väll kunna köra större delen av musiken bara som en vanlig wave file där man har gjort mixdown av just de ljud som man inte ska spela själv live. Sen så skapar men en nytt tex. cubaseprojekt då man tagit bort det man lagt i wavefilen och bara har kvar de VST pluggar som man ska spela live. Om då Cubase hänger sig så har man ändå wavefilen som spelar vidare under tiden som man själv får starta om Cubase.. Men det kanske är ganska givet att man gör så? Eller?

Har inte framfört min eletroniska musik live ännu men är nyfiken på hur folk gör.. Jag kör Cubase nu och är inne på att skaffa Reason snart då pengar finns.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det nu drogs upp en gammal tråd, men trådskaparen undrade bland annat hur Eric Prydz osv arbetar.

Mr Prydz arbetar i Logic 5.2 eller nåt sånt på en 3-4 år gammal laptop, iallafall 70-80% av den musik han gör skapar han på den uppsättningen (sagt i en intervju från nov -07), vilka mjukvaru- resp hårdvarusynthar han kör har jag dock ingen kunskap i.

Steve Angello kör Logic, vilken version vet jag inte men han kör Logic också, Sebastian Ingrosso likaså och även Axwell, fast Axwell körde tidigare Ableton har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det nu drogs upp en gammal tråd, men trådskaparen undrade bland annat hur Eric Prydz osv arbetar.

Mr Prydz arbetar i Logic 5.2 eller nåt sånt på en 3-4 år gammal laptop, iallafall 70-80% av den musik han gör skapar han på den uppsättningen (sagt i en intervju från nov -07), vilka mjukvaru- resp hårdvarusynthar han kör har jag dock ingen kunskap i.

Steve Angello kör Logic, vilken version vet jag inte men han kör Logic också, Sebastian Ingrosso likaså och även Axwell, fast Axwell körde tidigare Ableton har jag för mig.

Yes... axwell va en pc kille med cubase som grund har jag för mig iof ... men migrerat till logic vad jag har hört...

Gällandes mer internationella artister så kan jag säga att det snittar runt 50% Logic faktiskt, 10% Pro tools, 30% Cubase, 10% övriga.. ( Reason , fl , acid m.m ) Och då snackar vi "pro" users... om man nu kan kalla folk det.

Själv älskar jag att jobba i reason pga enkelheten och framförallt stabiliteten .. men det saknar ibland crispen i ljudet känns det som ibland,

Har varit en cubase kille ända sedan min första atari... men när väl Reason dök upp i ver1 så valde jag att migrera över från cubase på pc nästan till 100% musikskapande i reason just på grund av alla crasher, kanske har blitt bättre på senare år dock.. Andvänder dock rewire för på lägning av vocaler etc nu mera med cubase LE4 ( ganska stabilt )

Link to comment
Dela på andra sajter

protools/logic verkar vara industristandard internationellt vad jag hört?

HD-systemen, också logic då 😉

jepp .. men ligger under Logic / cubse i andvändar antal.. men har dock tagit marknads andelar på senare år,, mkt pga mbox serien tror jag...

Känner dock 3 st som sitter på HD serien.. bland annat morten trust..

Link to comment
Dela på andra sajter

Många förvånas över att etablerade artister använder enkla program av nybörjartyp, som FL. Det var så jag menade.

Ett väldigt naivt uttalande, "nybörjartyp" ?

Ju svårare programmet är desto mer proffsig är man eller ?

Fast de flesta som använder typ Reason, FL, Live mm gör väl knappast hela projekten där i? Utan använder det mer som man kan använda t ex en hårdvaruworkstation...? Och sen färdigställande och mixning i protools, logic, cubase eller liknande...

Gissar jag. 😉

Nej du gissar inte rätt 🙂

Reason kan jag inte uttala mig om för använder inte det pga att VST inte stöds (än) och sequencern i mitt tycke är riktigt usel, förmodligen bättre i 4an.

Men det finns väldigt många som mixar och färdigställer låten i FL, fler än du tror, med 64 kanaler (i mixern) räcker det ganska långt.

FL är fortfarande inte ett loopprogram, i början var det utformat så (finns gratis versioner av Fruityloops 1.0 på flstudio.com)

Själv använder jag knappt några medkommande pluggar och för en grymt billig peng får man ett fullt program med 64^^ kanaler ($149)

Jag tycker fler ska ta FL på allvar nu.

Intervju med en av de största inom Film/new age/electronic som använder FL för sitt 22a album

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att "BassHunter" Jonas Altberg använder, liksom jag, FL Studio till sina låtar...

Basshunter, det va ingen bra reklam 😉

Jo, smaken är som baken, vissa gillar, andra inte

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att "BassHunter" Jonas Altberg använder, liksom jag, FL Studio till sina låtar...

Basshunter, det va ingen bra reklam :rolleyes:

Jo, smaken är som baken, vissa gillar, andra inte

Jag gillar inte mycket av BassHunter... I can walk on water i can fly är bra, men annars... men jag tog upp han som exempel för att han har ju blivit känd, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att "BassHunter" Jonas Altberg använder, liksom jag, FL Studio till sina låtar...

Basshunter, det va ingen bra reklam :rolleyes:

Jo, smaken är som baken, vissa gillar, andra inte

Jag gillar inte mycket av BassHunter... I can walk on water i can fly är bra, men annars... men jag tog upp han som exempel för att han har ju blivit känd, eller hur?

sant

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller elektronisk musik live säger ryktet att Chemical Brothers, när det begav sig, tog med sig hela studion upp på scen och stod och lattjade. Och att all musik spelades direkt från DAT. :rolleyes:

Har för mig att det var CB:s ljudtekniker som berättade det för Koops ljudtekniker på Roskilde eller nåt sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller elektronisk musik live säger ryktet att Chemical Brothers, när det begav sig, tog med sig hela studion upp på scen och stod och lattjade. Och att all musik spelades direkt från DAT. 😎

Har för mig att det var CB:s ljudtekniker som berättade det för Koops ljudtekniker på Roskilde eller nåt sånt...

Du får inte säga så! Menar du att Chemical Brothers skulle ha lirat playback? Det vägrar jag att tro på. Säg att jag missförstod dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde alltid live med dat =)

😳 Jaha.. Vad kostar en sådan då? De är rätt dyra va?

Men vad brukar man använda generellt sett, inom elektronisk musik, då man ska ha backtrack liggande i livesammanhang..? Är det DAT som gäller? Är det inte väldigt vanligt att man bara har ett spår på datorn som spelas upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde alltid live med dat =)

😄 Jaha.. Vad kostar en sådan då? De är rätt dyra va?

Men vad brukar man använda generellt sett, inom elektronisk musik, då man ska ha backtrack liggande i livesammanhang..? Är det DAT som gäller? Är det inte väldigt vanligt att man bara har ett spår på datorn som spelas upp?

Jag har iallafall hört att man gärna använder bandare -de har inga blåskärmar. Dessutom kan man ha två bandare gå (dat vet jag inte, men rullbandarna iallafall) i synk så har man backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det nu drogs upp en gammal tråd, men trådskaparen undrade bland annat hur Eric Prydz osv arbetar.

Mr Prydz arbetar i Logic 5.2 eller nåt sånt på en 3-4 år gammal laptop, iallafall 70-80% av den musik han gör skapar han på den uppsättningen (sagt i en intervju från nov -07), vilka mjukvaru- resp hårdvarusynthar han kör har jag dock ingen kunskap i.

Steve Angello kör Logic, vilken version vet jag inte men han kör Logic också, Sebastian Ingrosso likaså och även Axwell, fast Axwell körde tidigare Ableton har jag för mig.

Yes... axwell va en pc kille med cubase som grund har jag för mig iof ... men migrerat till logic vad jag har hört...

Gällandes mer internationella artister så kan jag säga att det snittar runt 50% Logic faktiskt, 10% Pro tools, 30% Cubase, 10% övriga.. ( Reason , fl , acid m.m ) Och då snackar vi "pro" users... om man nu kan kalla folk det.

Själv älskar jag att jobba i reason pga enkelheten och framförallt stabiliteten .. men det saknar ibland crispen i ljudet känns det som ibland,

Har varit en cubase kille ända sedan min första atari... men när väl Reason dök upp i ver1 så valde jag att migrera över från cubase på pc nästan till 100% musikskapande i reason just på grund av alla crasher, kanske har blitt bättre på senare år dock.. Andvänder dock rewire för på lägning av vocaler etc nu mera med cubase LE4 ( ganska stabilt )

Ableton Live är också ett väldigt stort program bland "pro users". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Artikel om vad Daft Punk använder (eller i alla fall använde 2001):

http://mixonline.com/mag/audio_daft_punk/

De använder (som ni kanske vet) Alesis 3630 kompressor och har rätt cool inställning till det:

“We have a really small compressor, the Alesis 3630, which is $300. That's the main one we used on Homework and Discovery. The one we used the most is one of the cheapest ones on the market. It's really funny; it's the bricolage thing. Sometimes you don't have to have the most expensive equipment to make good music.”

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...