Jump to content
Annons

Placering av högtalare o instrument

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag håller inte på med något Studiobygge i betydelsen riva väggar, isolera och lägga in flytande golv etc. Men jag tror ändå tråden kan ligga i denna avdelning.

Om placering av högtalarna:

Jag har nu möblerat om kraftigt i lägenheten och gjort om vardagsrummet till lyssningsrum. Alla väggarna är lika långa, men dessutom så är takhöjden nästan lika hög som väggarnas längd. Därför kan jag kalla det för min kub. Jag har nu satt en lång bokhylla på en av väggarna. Den är 284 cm. På var sida om den står högtalarna, de som jag lyssnar på det färdiga resultatet av inspelningar i, oavsett var dessa inspelningar skett, i någons replokal eller studio. Detta är alltså mitt mastringsrum kan man säga om man vill vara högtidlig. 😄

Problemet: Jag vet inte om det är rätt vägg av de fyra som jag valt, men låt oss anta det. På motstående vägg så skulle nämligen den ena högtalaren komma fasligt nära ett stort element och ett fönster. Och en av väggarna består av två jättelika fönster (och det där elementet då), så det vore nog inte heller bra. Kvar återstår egentligen bara den vägg jag nu har högtalarna och den vägg där dörren som går in från hallen är. Men den kanske går bort, just för att där är en dörr modell extrabred och som dessutom går INÅT in i rummet. Kvar blir alltså nästan ingen plats alls att möblera förstärkare osv. på. Men om vi då antar att det är rätt vägg, så finns det ändå ett problem: Jag tycker det är en alltför dominant bas i den högra högtalaren. Jag satt här och skulle kontrollyssna på mastern igår för min debut-cd och kom fram till det. Första tanken var att jag fått vax i vä öra eller blivit hörselskadad i basregistret i vä öra. Högtalarna är 105 cm höga och 25 cm djupa. De står 45 cm ifrån bakre väggen (som är en tapetserad tegelvägg på 75 cm djup mot grannens lägenhet). Hjälper de att ställa fram högtalarna ännu mer tro? Av någon konstig anledning har jag ställt den nämnda bokhyllan på 284 cm en aning mer åt höger på väggen - den står alltså inte mitt på. När jag grunnat på det så undrar jag om jag haft en omedveten tanke om att undvika uttorkning av högtalarelementen i den vänstra högtalaren, eftersom ett av de två stora fönstren finns på nästa vägg till vänster om högtalaren. Så när solen står högt och skiner in så träffar den högtalaren. Jag har varit med om detta fenomen tidigare, då jag bodde i en vindslägenhet med utsikt och hade högtalarna ovanpå en bokhylla. Solen formligen attackerade högtalarna jag då hade och de vittrade sönder mycket snabbt! Så som det nu är så finns det 54 cm kvar av väggen till höger om bokhyllan, men hela 93 cm kvar till vänster om den. Ska jag flytta bokhylla, efter att ha plockat ur sakerna, ca 2 dm åt vänster, för då är det ju ca 74 cm på var sid om bokhyllan. Egentligen kan man säga att det ändå kommer att vara något längre till den vänstra väggen, för under fönstret finns ju ett fönsterbräde och det är rätt djupt, innan väggen börjar. Jag har alltså mätt från där höger vägg börjar till där vänster väggs fönsterbräde börjar. Vid sockellisten på vänsterväggen går det utanpåliggande rör.

Fråga #1: Ska jag ändå flytta bokhyllan 20 cm, med tanke på fönstret på väggen till vänster om högtalaren? Ska jag köra med jalusi + gardin som täcker just det fönstret permanent, eller påverkar det ljudet också?

Om placering av musikinstrument vid eventuell inspelning:

OM jag kommer att spela in något här, så kommer jag att försöka utnyttja rummets naturliga efterklang. Om cello eller tvärflöjt kommer på besök t.ex. Själv ska jag möjligen spela in akustisk gitarr hemmavid isåfall. I övrigt nyttjas riktig studio, där instrumenten finns i övrigt.

Fråga #2: Var ska jag placera mig själv i en sådan kub vid inspelning av låt säga akustisk gitarr? Mitt i rummet?

Fråga #3: Finns det någon anledning att avskärma med skärmvägg eller draperi? Gör man inte det ibland för att få ljudet så torrt som möjligt för att sedan kunna lägga på burkreverb? Eller vad finns det annars för anledning?

😄

:musik

p.s. Har tyvärr ingen kameramobil eller digitalkamera. d.s

Redigerat av musik
Annons
Postat

En kub är tyvärr den sämsta tänkabara formen på ett rum, då de flesta frekvenser kommer mötas på samma ställa och antingen förstärkas eller släckas ut. Du kanske kan modulera rummet med att sänka taket? Har du testat att placera dig symmetriskt med fönstret mor ryggen och se ifall högtalarna fortfarande låter obalanserat? Isåfall, är du säker på att det inte är fel på högtalarna?

a

😳

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
En kub är tyvärr den sämsta tänkabara formen på ett rum, då de flesta frekvenser kommer mötas på samma ställa och antingen förstärkas eller släckas ut. Du kanske kan modulera rummet med att sänka taket? Har du testat att placera dig symmetriskt med fönstret mor ryggen och se ifall högtalarna fortfarande låter obalanserat? Isåfall, är du säker på att det inte är fel på högtalarna?

a

😆

Kub...vad synd. Ja, höjden i kuben är ju inte riktigt lika många cm som bredden eller längden, men det skiljer inte så mycket tyvärr. Sänka taket vore estetiskt inte särskilt tilltalande med det sekelskiftestaket...

Eehhh...om jag sitter med fönstret mot ryggen, så har jag ju båda högtalarna til vänster om mig...

Ska försöka få datorn att ta det där Sketchup-programmet, tsm.

Hur man nu får in bilden på den här sidan...

:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.