Jump to content
Annons

Sälja sina alster.


Palleman (oregistrerad)

Recommended Posts

Palleman (oregistrerad)

Fick en affärside i natt när jag itne kunde sova. Med en skivaffär på nätet där sådanna som er utan skivkontrakt kan sälja sina skivor.

Hade sporadiskt tänkt mig ett företag där vanligt folk skickar de skivor man vill sälja. (alltså all skivproduktion sköts av musikern själv) Och där sedan företaget säljer vidare och då får musikern pengar i efterhand beroende på försäljningen.

Musikern får då betala en summa för att ha sina skivor på sidan.

Är det någon här som skulle tända på iden och kunna tänka sig att skicka sina skivor för försäljning.

Denna ide är bara på tankestadiet och jag kollar bara upp intresset för affärsiden.

Vore tacksam för förslag och påpekningar m.m.

Mvh Palleman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.., jag skulle kunna tänka mig använda nåt sånt om det var överjävligt billigt och enkelt. Inte för att jag tror så många skulle köpa Hammagrella-plattor, men det vore ju kul att vara med ändå.

Men som sagt, om du nischade in dig vore nog smartast och sen undviker alla dom vanligaste fallgroparna. Några tips:

- utgå helt från kundernas perspektiv: vad vill dom som gör musik egentligen ha hjälp med och vad vill dom som kan tänka sig köpa dyngan på nätet egentligen ha? Sen gör du skitjobbet där mitt-emellan, det är lixom nyckeln. (skräckexempel boo.com)

- tänk långsiktigt, det är jäkligt lätt att köra 200 kmh i början och sen tröttna (skräckexempel nästan alla halvideella prylar)

- marketing är jätteviktigt, men ännu viktigare är logistiken, hur fixar man med papper, paketering, porton, bankgireringar och den skiten. Om det här inte är helt kirrat spelar det ingen roll hur snygg sajt man har (skräckexempel boxman.com)

Fixar du detta - då är jag din kund! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Palleman (oregistrerad)
Tja.., jag skulle kunna tänka mig använda nåt sånt om det var överjävligt billigt och enkelt. Inte för att jag tror så många skulle köpa Hammagrella-plattor, men det vore ju kul att vara med ändå.

Men som sagt, om du nischade in dig vore nog smartast och sen undviker alla dom vanligaste fallgroparna. Några tips:

- utgå helt från kundernas perspektiv: vad vill dom som gör musik egentligen ha hjälp med och vad vill dom som kan tänka sig köpa dyngan på nätet egentligen ha? Sen gör du skitjobbet där mitt-emellan, det är lixom nyckeln. (skräckexempel boo.com)

- tänk långsiktigt, det är jäkligt lätt att köra 200 kmh i början och sen tröttna (skräckexempel nästan alla halvideella prylar)

- marketing är jätteviktigt, men ännu viktigare är logistiken, hur fixar man med papper, paketering, porton, bankgireringar och den skiten. Om det här inte är helt kirrat spelar det ingen roll hur snygg sajt man har (skräckexempel boxman.com)

Fixar du detta - då är jag din kund! :rolleyes:

1. Det var kundens perspektiv jag tänkte få fram här. Alltså om musiker skulle använda denna tjänst.

Saken är ju också att jag där då bara har kunder så att säga. Alltså två kunders perspektiv.

2. Jo självklart, men detta är inte ens på planeringsstadiet än. Bara en tanke som slog mig igår natt.

3. Att marketing är überviktigt vet jag då jag läst 1 år på ekonomiprogramet på högskolan, bla marknadsföring. Och logistiken bör inte vara några problem om man sätter sig in i det då jag jobbar med packning och logistik just nu.

Men detta verkar finnas redan så då måste jag nog tänka mig lite för i mitt fortsatta tänkande. Man MÅSTE vara unik.

Tack för åsikterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Off the Record och relativt nystartade www.musicupnorth.com finns ju redan. Som gammal VST-snubbe så kör jag på det senare alternativet. Funkar finfint att hosta musik där med.....ifall man inte har ngn egen area eller så....

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Sorry, men det är en kass idé, av flera skäl:

1. Det är kört att försöka sälja musik till privatpersoner. Dom vill inte betala.

Där kunde man ju egentligen sluta, men du får några skäl till:

2. Kvalitetsproblemet:

Du kan inte bara glatt acceptera allt som skickas till dig och sälja det vidare. Vem orkar tröska runt i uselt material, på jakt efter nåt kul? Inte jag.

Och om du själv ska välja och vraka, hur kompetent är du när det gäller plocka ut bra låtar? Bara en tanke.

3. Konkurrensen.

Som redan nämnts finns det massor av liknande sidor.

Ska du ändå genomföra idén tror jag du måste vara supernischad; bara dödsmetall eller enbart dubreggae typ.

Tråkigt att sabla din idé, men bättre nu än sen när du inte kan betala banklånen, eller? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Palleman (oregistrerad)
Sorry, men det är en kass idé, av flera skäl:

1. Det är kört att försöka sälja musik till privatpersoner. Dom vill inte betala.

Där kunde man ju egentligen sluta, men du får några skäl till:

2. Kvalitetsproblemet:

Du kan inte bara glatt acceptera allt som skickas till dig och sälja det vidare. Vem orkar tröska runt i uselt material, på jakt efter nåt kul? Inte jag.

Och om du själv ska välja och vraka, hur kompetent är du när det gäller plocka ut bra låtar? Bara en tanke.

3. Konkurrensen.

Som redan nämnts finns det massor av liknande sidor.

Ska du ändå genomföra idén tror jag du måste vara supernischad; bara dödsmetall eller enbart dubreggae typ.

Tråkigt att sabla din idé, men bättre nu än sen när du inte kan betala banklånen, eller? 😉

Jag tackar för åsikterna.

1. Allt är en fråga om pris där tror jag. Har inte hunnit räkna på det än. Men ska göra det när jag kommer hem från jobbet.

2. Kvaltitetsproblem har du hos vanliga skivaffärer också. Vad som är uselt är väldigt subjektivt. Men där skulle man kunna kombinera det hela med recensioner gjorda utav lyssnare, köpare och även utav mig och mina medarbetare. (ser problemen där också)

3. Konkurrensen är det abvsolut största hotet tyvärr. Jag visste inte att det fanns redan. Men men naiv måste jag ha varit i min tro att jag var pionjär nånstans HAHA :rolleyes:

Som sagt är jag ändå tacksam för dina åsikter och specdiellt över att dessa kommer nu och inte senare. Men jag tror mig inte behöva banklån för detta ändamål. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
1. Allt är en fråga om pris där tror jag. 

Det är inte en fråga om pris.

Problemet är att fildelningsnätverken är gratis. Hur billig du än är finns det alltså någon som är billigare. Lagligt är det också, åtminstone ett halvår till, att ladda ner gratis musik.

I-tunes går bra, men inte tillräckligt bra för att kompensera sviktande skivförsäljning, om du fattar vad jag menar. Folk köper helt enkelt inte musik i samma utsträckning som förr.

2. Kvaltitetsproblem har du hos vanliga skivaffärer också.

Men nog fattar du vad jag menar...? Det som finns till salu i skivaffärerna är genomarbetade grejer som folk satsat stålar och massor av tid i.

Musiken du kommer att sälja är framställd av amatörer.

Inte för att det automatiskt innebär låg kvalitet, men nog får man räkna med en hel del stolpskott...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Länk här

www.swebmusic.com

Kassör:

Claes Holmerup

såg ju bekant ut 🙂

går man med, så får man lära sig allt om mickar

😄

kan vara bra 🙂

Ja iaf vart man kan lyssna på Mic:tester på internet. 🙂

Claes borde ge ut en skiva med alla tester!

Claes Top 100 Mictester

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Inte riktigt samma sak som min ide. Såg ingenstans att musikerna tjänar någe pengar på det.

moranisses sida tjänar man iallafall stålar! 50 procent! Wooo-ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
1. Det är kört att försöka sälja musik till privatpersoner. Dom vill inte betala.

Jaså?

I-tunes?

Skivbolagens dödsryckning.

I USA är det olagligt att fildela. RIAA stämmer folk till höger och vänster. Därför är I-tunes ingen komplett flopp. Men man är ju liksom inte ens i närheten av att ta igen allt man förlorar på fildelning.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Men man är ju liksom inte ens i närheten av att ta igen allt man förlorar på fildelning.

undersökningar gjorda i USA utan inblandning av mediabranchen visade på att branchen tjänar på fildelningen (nån artikel på slashdot för ett tag sen). man skall vara medveten om att skivbolagen ofta räknar på förväntad försäljning, dvs "skivförsäljningen sjönk med 5%" betyder ofta "skivförsäljningen ökade bara med 3% när vi förväntat oss en ökning på 8%" och liknande vidriga statistikförvrängningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

undersökningar gjorda i USA utan inblandning av mediabranchen visade på att branchen tjänar på fildelningen (nån artikel på slashdot för ett tag sen).

Okej!

Det fattar man ju, att kidsen laddar nya Brittan-singeln istället för att köpa så tjänar branschen på det.

Självklart.

Du har säkert nån referens till en "undersökning" som visar att skivförsäljningen i själva verket ökar år för år också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ska du starta en sådan site, så är det av största vikt att du är stenhårt nishad. Inom de flesta genrer finns väl den typen av distribution. Vilken genre har du tänkt dig?

Inom hiphop så finns ju Pay Per Bag i Sverige, & släpper i princip allt som är av bra kvalitet.

Ska du göra omslagen, eller måste jag som artist stå för det också?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattis:

ARIA

let's go back to 1998. The year before an 18-year-old college dropout named Shawn Fanning wrote a file-sharing program called Napster, the software that kick-started the downloading boom. In that year Australian record companies sold 39.6 million CD albums. Five years later the figure had gone up to 50.5 million. That makes it hard to argue that downloading and CD copying has been killing sales.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
nattis:

ARIA

let's go back to 1998. The year before an 18-year-old college dropout named Shawn Fanning wrote a file-sharing program called Napster, the software that kick-started the downloading boom. In that year Australian record companies sold 39.6 million CD albums. Five years later the figure had gone up to 50.5 million. That makes it hard to argue that downloading and CD copying has been killing sales.

Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

Palleman (oregistrerad)
Ska du starta en sådan site, så är det av största vikt att du är stenhårt nishad. Inom de flesta genrer finns väl den typen av distribution. Vilken genre har du tänkt dig?

Inom hiphop så finns ju Pay Per Bag i Sverige, & släpper i princip allt som är av bra kvalitet.

Ska du göra omslagen, eller måste jag som artist stå för det också?

Har inte tänkt så långt, men varför inte. Jag hr inte satt mig in i hur allt fungerar än men jag är i full gång med förplanering och informationssammlande. så man vet om det kn vara värt över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
så man vet om det kn vara värt över huvud taget.

Det kan det inte.

Sälj prenumerationer på strumpor istället, 2 par i veckan.

Jag hade lätt köpt tjänsten, men skivor är ju så billigt på CDON.

O dom är bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra omslagen, eller måste jag som artist stå för det också?

Omslagen till vad? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Ska du göra omslagen, eller måste jag som artist stå för det också?

Omslagen till vad? =)

Om man vill ladda ner musiken o bränna & få låtlistor o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...