Jump to content
Annons

MIDI Debatt!


Harmonica mike

Recommended Posts

Tjena.

Nu tänker jag sticka ut hakan ordentligt.

Jag har märkt en tendens att det klagas en del på midi produktioner,midi sound osv...För egen del så är midit ett utmärkt komplement till låtskapande.Det är betydligt enklare att göra den musik man hör i sitt huvud,än att ringa bandet (om man nu har tillgång till ett sådant)och förklara hur man tänkt.

Det negativa som sägs om midit förtar glädjen att komponera musik.Varför är det så? Avundsjuka eller vad? Ibland så tenderar det gränsen till småaktigt,löjligt helt enkelt.

Det är väl inte så svårt att förstå att om man komponerar en kanon låt i midi,så drar man den till proffsen(eller bandet),och gör en seriös inspelning.På något sätt så verkar det som om en midi demo inte har nåt värde..Jag har tillräckligt mycke pondus för att försvara mina visioner,men hur är det med alla unga låtskrivare som får på skallen varje gång de lägger upp en midi demo.

Den debatten är oseriös och hör hemma i sandlådan,och inte här - där det komponeras fantastiska låtar i olika genre.De som nu tar åt sig av mina funderingar,skärp er lite - för att skapa utrymme till själva låtskrivandet.

Jag såg en kommentar på demosidan,som inte var så genom tänkt.Inte på nån av mina låtar,jag kan nog försvara mig,men på en yngre killes trevande försök att

åstadkomma storverk. Det gjorde mig arg helt enkelt!

Ta nu och titta förbi era snäva ramar,och låt alla använda midit till det det är utmärkt till..Att skriva låtar! Tänk på att det krävs rätt mycket för att ha tillgång till ett band.

Jag tror att dom som gnäller mest på midit,är dom som kan lira alla instrument själv - och blir därför lite snäva i sitt tänkande.Dom hamnar liksom i en egen värld,som alla ser upp till. Men när jag hör deras låtar,så blir jag inte imponerad,konstigt va?

Det finns förmodligen tusentals åsikter kring detta,så ös på i debatten.Kanske är tanke ställningen redan debatterad,jag hittade ingen tråd kring ämnet - så jag startade en ny!

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Jag har märkt en tendens att det klagas en del på midi produktioner,midi sound osv

MIDI som sådant får sällan skäll. Endast då när det låter som copy-paste trumkomp, baskomp och pianoplinkeplonk utan känsla och dynamik och med sound som låter som om de skulle komme från Microsoft GM synth.

MIDI har ju inget sound, utan med MIDI-sound menas just urusla moduler med platta tråkiga sound, de associeras med GM, "General MIDI". Tänk dig soundet från 90-talets Sierra-spel, not nice i en produktion från 2006.

Att det låter stelt och onaturligt är också naturligt att kritiseras. Det betyder att den som gjort sin demo inta orkat bry sig om sin produktion, så varför skulle vi? Faktum i saken är ju att om du spelar in 10 sekunder pianokomp, och kopierar det 30 gånger efter varann, kommer det att låta just så copy-paste som det bara kan. MIDI med realistiska instrument skall programmeras och produceras som om man skulle spela realistiska instrument.

Att hitta bra sound är inte lätt, men å andra siden inte heller så svårt. Och det kräver inte megabucks heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller i stort sett med dig! Men ibland låter ju midiinspelningar just det - midi, och då är det lite tråkigt att lyssna på. Samtidigt är det väl lite så att om man lägger ut ett alster till allmän beskådan för omvärlden så får man vara beredd på en del kritik, oavsett hur duktig man är. Att det sedan blir lite för mycket negativa kommentar... jag tror helt enkelt att det är en av Internets baksidor. Eller framsidor. Skulle tro att en majoritet av alla de som är fräna i tonen på nätet, skulle i verkligheten, ansikte mot ansikte, tillhöra den stora gruppen av människor som bara håller med o säger att det är bra oavsett vad de egentligen tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt en tendens att det klagas en del på midi produktioner,midi sound osv

MIDI som sådant får sällan skäll. Endast då när det låter som copy-paste trumkomp, baskomp och pianoplinkeplonk utan känsla och dynamik och med sound som låter som om de skulle komme från Microsoft GM synth.

MIDI har ju inget sound, utan med MIDI-sound menas just urusla moduler med platta tråkiga sound, de associeras med GM, "General MIDI". Tänk dig soundet från 90-talets Sierra-spel, not nice i en produktion från 2006.

Att det låter stelt och onaturligt är också naturligt att kritiseras. Det betyder att den som gjort sin demo inta orkat bry sig om sin produktion, så varför skulle vi? Faktum i saken är ju att om du spelar in 10 sekunder pianokomp, och kopierar det 30 gånger efter varann, kommer det att låta just så copy-paste som det bara kan. MIDI med realistiska instrument skall programmeras och produceras som om man skulle spela realistiska instrument.

Att hitta bra sound är inte lätt, men å andra siden inte heller så svårt. Och det kräver inte megabucks heller.

Självklart TSM.

Visst kan man ha synpunkter på midit, när det saknas brister i programmeringen.

Då handlar det mera om kunskap att förstå själva sättet hur de olika instrumenten spelar ihop för att bilda en helhet. Jag syftar mera på när det gnälls kring midi ljuden,plastigt och så vidare..Det får ju inte bli ett hinder i låtkomponerandet för att man saknar de rätta pluggarna eller ett helt band,det är det jag menar.

Och det är det som stör mig.

Jag vill inte citera det jag retade mig på,det är ju hans åsikt.Mera väcka en debatt

kring vad vi säger till de unga,som saknar band och förmåga,att göra allt rätt.

I stället för att uttrycka sig klumpigt,kan man ju utveckla resonemanget så att det är lätt att förstå.

Vad vet vi,det kan finnas en ny "Beethoven" här på forumet,som vi skrämmer i väg från musiken med våra ogenom tänkta kommentarer.

Du skall inte ta åt dig,dina analyser är alltid genomtänkta och mycket sakliga.Förmodligen den mest "rutinerade" av oss alla här..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller i stort sett med dig! Men ibland låter ju midiinspelningar just det - midi, och då är det lite tråkigt att lyssna på. Samtidigt är det väl lite så att om man lägger ut ett alster till allmän beskådan för omvärlden så får man vara beredd på en del kritik, oavsett hur duktig man är. Att det sedan blir lite för mycket negativa kommentar... jag tror helt enkelt att det är en av Internets baksidor. Eller framsidor. Skulle tro att en majoritet av alla de som är fräna i tonen på nätet, skulle i verkligheten, ansikte mot ansikte, tillhöra den stora gruppen av människor som bara håller med o säger att det är bra oavsett vad de egentligen tycker.

Kloka ord HP.

Jag har märkt att det klagas inte så mycket på midi piano..Det är ju lite märkligt.

Det är ju också midi. Däremot om en prodd innehåller ett "avvikande"midi instrument(te.x bas) och resten är på riktigt,så huggs det rejält.

Jag tycker att sånt är lite småaktigt,och jag är rädd för att det förtar glädjen kring själva låtsnickeriet. Det kanske slutar med att de som tar åt sig slutar lägga upp sina alster,och det vore ju förödande - kvar blir bara multimusikerna och de med egna band.Och en sådan utveckling vill vi ju inte se..Därav min debatt.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag vill inte citera det jag retade mig på

Nänä, nog vet jag att jag ibland kan säga rakt på sak, också i för hårda ordalag. Just om dålig programmering och så. Man borde kanske titta om motparten har under 10 eller över 500 inlägg, och ställa sin feedback enligt det. men å andra sidan, tror jag lite på att ärlighet varar ganska länge.

Som exempel kan vi ju ta Idols, där nån stackare som inte kan kraxa för fem penni har fått höra av sin mor&far hur det låter som en näktergal. Nåja, det är svårt att komma med lämplig kritik, men i vissa fall skulle det vara bättra ett föräldrarna då skulle köpa en tennisracket eller skridskor åt personen i fråga, och inte bara berömma. Likväl tänker jag, viktigt att ge kritik om allt. Sen vilket område personen väljer att bli bättre på är en och vars sak. Endel kanske bara vill spegla arrangemang, och jag hänger upp mig på sound - i sammanhanget irrelevant alltså, då måste mottagaren kunde vara kritisk mot min kritik likväl.

(Det här var ett krångligt inlägg tror jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del beror det helt på vad du vill med låten.

Om det är en låtskrivardemo får den gärna framföras på ett hemmakeyboard med autokomp, eller bara piano om man vill.

Men en "färdig" produktion, något man tänker publicera, den kommer jag att kritisera om det låter stelt programmerat och använder instrumenthärmande syntar på ett osnyggt sätt.

Och det är ju kritik vi vill ha när vi postar på demosidorna, eller hur? 😕

Det vore bra om den som postar demos är noga med att berätta vad vi lyssnar på (låtskrivardemo, skivproduktion etc) och på vilka områden (låt, arr, produktion, mix och så vidare) man önskar feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med tråden var inte att skapa en evighets debatt,mera en eftertänksam

fundering på vad vi skriver till varandra,och hur det påverkar låt snickrandet.Det gäller att inte slå ihjäl glädjen för de som nyss upptäckt midit med plumpa kommentarer.Huruvida det är sakligt eller osakligt är upp till var och en att bedöma,de osakliga tar åt sig - de sakliga slår sig för bröstet.

Har man musik i sitt huvud,så ska det ut - med eller utan midi - så är det bara.

Visst är den musikaliska plattformen olika för oss alla,vi befinner oss på olika plan helt enkelt,baserat på den musik man gillar - samt sin förmåga att uttrycka det musikaliskt via sitt instrument. Det är där midit kommer in,kan man inte lira det,så programmerar man det.Det är min bestämda uppfattning.

Sedan,drar man det för proffsen och spelar in det - om det håller vill säga.

Tack Gud för midit.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del beror det helt på vad du vill med låten.

Om det är en låtskrivardemo får den gärna framföras på ett hemmakeyboard med autokomp, eller bara piano om man vill.

Men en "färdig" produktion, något man tänker publicera, den kommer jag att kritisera om det låter stelt programmerat och använder instrumenthärmande syntar på ett osnyggt sätt.

Och det är ju kritik vi vill ha när vi postar på demosidorna, eller hur? 😕

Det vore bra om den som postar demos är noga med att berätta vad vi lyssnar på (låtskrivardemo, skivproduktion etc) och på vilka områden (låt, arr, produktion, mix och så vidare) man önskar feedback.

Bra poäng där kring tanken med låten..

Jag som låtskrivare kan ju bara prata för mig,om nån av mina låtar genererar ett "napp"av nån artist eller dylikt..så kommer jag självklart att anlita studiomusiker för att få ett proffesionellt utförande av låten.Det är man skyldig sig själv och sin låt.Det utgår jag ifrån att alla hajar.

Jag tänker på alla nykomlingar och ungdomar som det klankas på för deras midi sound osv..Riskerna det medför att förta glädjen kring musik skapandet.

Ex. Om nån av "elefanterna"på forumet kommer med ned sättande kritik kring midiljuden,plastigt osv..Föder sådana uttalanden kreativitet? Svaret på den frågan är nej!

Det är det jag vill att vi alla ska tänka på.Hur vi bemöter varandra.

Visst,det är fritt fram för fria åsikter - men i mina ögon så säger det mer om kritikern än om de eventuella bristerna i musiken.Sug lite på den karamellen..

Jag har ingen avsikt att agera "världspolis",utan försöker bara bidra med lite sunda åsikter kring hur vi tillsammans kan bidra med en positiv inställning till de unga som nyss lärt sig stappla fram genom ett inspelnings program samt deras användande av midit.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt en tendens att det klagas en del på midi produktioner,midi sound osv

MIDI som sådant får sällan skäll. Endast då när det låter som copy-paste trumkomp, baskomp och pianoplinkeplonk utan känsla och dynamik och med sound som låter som om de skulle komme från Microsoft GM synth.

MIDI har ju inget sound, utan med MIDI-sound menas just urusla moduler med platta tråkiga sound, de associeras med GM, "General MIDI". Tänk dig soundet från 90-talets Sierra-spel, not nice i en produktion från 2006.

Att det låter stelt och onaturligt är också naturligt att kritiseras. Det betyder att den som gjort sin demo inta orkat bry sig om sin produktion, så varför skulle vi? Faktum i saken är ju att om du spelar in 10 sekunder pianokomp, och kopierar det 30 gånger efter varann, kommer det att låta just så copy-paste som det bara kan. MIDI med realistiska instrument skall programmeras och produceras som om man skulle spela realistiska instrument.

Att hitta bra sound är inte lätt, men å andra siden inte heller så svårt. Och det kräver inte megabucks heller.

Så mycket lättare när någon annan redan skrivit det man själv skulle skriva! :-)

Jag har själv använt mig av uttryck som "det låter för mycket midi" eller "det låter som typiska GM-ljud". Och min lite negativa kritik, som det då varit frågan om, har varit ämnad att belysa livlösheten i ljuden.

Jag älskar MIDI och skulle inte klara mig utan! Tänk bara hur det är med CV... Midi bidrar verkligen till att skapandet kan stå i fokus!

Ibland så "missbrukas" quantize funktionen och kan oxo bidra till att det låter "midi"...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

MIDI som sådant vet jag väl inte om det får så mycket kritik, utan det är väl snarare när det låter ljudbank hämtad från SB-kort stelt programmerat som kritiken kommer. Jag kan i övrigt bara sälla mig till vad tsmalmbe säger, o oxå hålla med Demomannen att det spelar roll vad tanken med låten är: är det en idé, en halvfärdig skiss, en demo, eller en färdig låt för CD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan vi inte, snälla(!), använda rätt terminologi här!?

När tillochmed ni "veteraner" pratar om MIDI som något som man kan lyssna på, hur ska då nybörjarna kunna förstå vad det är...?

MIDI låter inte alls, det ni pratar om är som redan påpekats "General MIDI"-standarden, och de usla GM-ljudbanker som finns i vissa billiga ljudkort.

Att bara snällt påpeka att ljuden inte låter så bra, och tipsa om gratis VSTi's borde väl vara en välgärning...? 😉

/Synthrobot_faq 😉

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv använt mig av uttryck som "det låter för mycket midi" eller "det låter som typiska GM-ljud". Och min lite negativa kritik, som det då varit frågan om, har varit ämnad att belysa livlösheten i ljuden.

Håller med oreserverat. Så har jag också sagt. Mjukvaruinstrument och ljudbankar har ju genomgått en evolution av gargantuanska proprtioner de sensate åren. Därför kan man ibland bli kritisk när man hör att det låter billiga gm-bank ljud helt enkelt.

När det sedan gäller programmering och instrumentering så är det fortfarande en konst. Ju bättre ljuden blir och ju bättre presets till t e x trummor desto svårare blir det att höra att det är midistyrt. Jag tror att det man mer och mer kritiserar är själva hantverket och det ser jag inget fel i. Med dagens program, presets, färdiga midifiler o s v så kan vem som helst "få det att låta!". Skillnaden är fortfarande att "få det att låta bra".

Frågan om bemötande och kritik har jag svarat på så många gånger att jag är ganska trött på den.

bl a i skärpningtråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=34695&st=60

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker på alla nykomlingar och ungdomar som det klankas på för deras midi sound osv..Riskerna det medför att förta glädjen kring musik skapandet.

Ex. Om nån av "elefanterna"på forumet kommer med ned sättande kritik kring midiljuden,plastigt osv..Föder sådana uttalanden kreativitet? Svaret på den frågan är nej!

Jag håller inte med om att konstruktiv kritik skulle vara kreativitetshämmande, och jag tycker inte ärliga åsikter behöver lindas in i hänsynstaganden - postar man en demo vill man ha rak feedback!

Tvärtom efterlyste jag bättre och ärligare kritik här på forumet för ganska länge sedan, och tycker mig också ha sett en klar förbättring.

Tidigare var det fem tummar upp till det mesta, speciellt om kritikern hade någon slags relation till den han kritiserade, som ett samarbete, eller om han fått en positiv recension tidigare.

Då var det mest fånigt och inte alls till någon hjälp, nu är det bättre.

Om det låter plastigt och styltigt programmerat förresten -då hade jag sagt det, och tipsat om att sippa kvantisering på trumkompet kanske, eller varför inte manuellt flytta några basnoter ur grid, kanske svängkvantisera olika för de individuella instrumenten. Ungefär. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI som sådant vet jag väl inte om det får så mycket kritik, utan det är väl snarare när det låter ljudbank hämtad från SB-kort stelt programmerat som kritiken kommer. Jag kan i övrigt bara sälla mig till vad tsmalmbe säger, o oxå hålla med Demomannen att det spelar roll vad tanken med låten är: är det en idé, en halvfärdig skiss, en demo, eller en färdig låt för CD?

Där har du allt fel! MIDI LÅTER! Hos mig gjorde det i alla fall det,, när jag tryckte ner en tangent så hördes det ett surrande från fel synt! (Spelade på CH4 t.ex. och då surrade det från synten på CH5) Tihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...