Jump to content
Annons

Kretskortet på hembyggda Zachry högtalare


Carlsson-eeh

Recommended Posts

Har precis satt upp mina (av en kompis) hemmabyggda Zachry-högtalare i rummet, och det blev skitfint. Men i ena högtalaren kommer och går ljudet lite som det vill, speciellt om man knackar på högtalaren.

Tänkte först att det var en glappig kontakt, men icke.

Öppnade upp högtalarna, först vid diskant-delen, sedan mellanregistret och sist (såklart) basdelen. Och detta var vad jag fann på kretskortet:

1. när jag vickade på en svart, fyrkantig liten grej kom ljudet tillbaka, delvis, inte helt. Den behöver alltså lödas fast. Men ljudet kommer ju ändå inte vara 100% tillbaka.

kretskort.jpg

2. Den svarta grejen var inte utmärkt, så jag vet inte vad det är, det enda som står på den är: 1.25A-50

kretskortbak.jpg

Såhär ser högtalarna annars ut:

speaker.jpg

Ljudet kommer alltså och går, när man knackar på högtalarn, eller vickar på den lilla svarta grejen. Men det är aldrig 100%. Vad kan vara fel? Behöver något nytt köpas till kretskortet eller så? Några idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nix... funkade inte!

Däremot var det en kompis till mig som nämnde att ett motstånd kan ha havererat eller nåt sånt... någon som vet om det kan bero på det? Nu när den svarta grejen sitt fastlödd ordentligt är ljud alltså kanske 50% eller så, basen funkar perfekt, det finns dock en liten möjlighet att det är just mellanregistret som försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nix... funkade inte!

Däremot var det en kompis till mig som nämnde att ett motstånd kan ha havererat eller nåt sånt... någon som vet om det kan bero på det? Nu när den svarta grejen sitt fastlödd ordentligt är ljud alltså kanske 50% eller så, basen funkar perfekt, det finns dock en liten möjlighet att det är just mellanregistret som försvinner.

Det är ett skyddsrelä som ska skydda högtalaren från överbelastning och antagligen så är det paj, bäst är att byta ut eller koppla förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en spole eller relä vad jag kan se.. Och vad du råkat ut för är en kall-lödning, eller så är relät kasst.. Löd loss kompnenten och löd fast den igen.. Jag brukar använda en lödfläta för sånna grejjer (suger upp lödtennet). Vad jag kunde så på din bild så var det allt för fett med lödtenn. Om det är ett relä och du har kalla nerver så kan du kortsluta eländet också. :rolleyes:

Edit: Fanken alla lödning är för fett lödda.. Det har varit för kall lödkolv helt enkelt..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst! Ska se vad jag kan göra åt det, går antagligen ned till musikaffärn med hela lådan och lånar lite av deras verktyg samt expertis.

Ska nog investera både i en ny lödkolv (även om det inte var min lödkolv som användes vid byggandet av högtalarna) och en lödfläta. Det är säkert värt några extra hundralappar för att få lite bättre grejer så man slipper det här i framtiden!

Tack för hjälpen, återkommer när jag har fått högtalaren att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

behvöer inte oroas för komponenten, det är ju en skyddsrelä.

Enklast möjligt är att koppla den röda tråden på andra sidan komponenten i fråga. Alla dina bekymer försvinner då!

Avlödningsfläta är lite krånglig för en nybörjare (ta det inte illa upp 😆 ) rekomenderar att investera i ett tennsug.

Lycka till!

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...