Jump to content
Annons

Aibo

Recommended Posts

Hej, jag har börjat lära mig sonar 6 och leker lite med pitch bend. Jag har lagt till ett nytt MIDI event type av typen wheel i piano roll fönstret för att kunna bända pitchen.

Men det blir inte så exakt som jag vill ha det.. det är svår att bara rita ut blåa pluttar. Så jag undrar om det finns något verktyg för att rita raka linjer och ännu bättre vore om man kunde välja vilken ton man vill slida upp till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det för synth du försöker styra?

På vissa/de flesta synthar kan man ställa in "pitch bend range", och det är ju enklast om du på så sätt kan fixa så att du bara behöver benda till max-läget för att få rätt ton...

Jag använder ingen synth, bara midi ljud. Jag tänkte lägga på ljud från en software synth när jag är klar med melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du måste ju använda nån ljudkälla ändå! MIDI är inget ljud, utan bara styrsignaler för synthar... 🙂

Så börja du med att bestämma vilken mjukvarusynth du tänker använda och ta hjälp av "pitchbend range" sedan.

Det är ju inte säkert att det låter som du tänkt dig sedan om den synth du väljer har andra pitchbend-inställningar än den GM-bank du använder nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...