Jump to content
Annons

Nu så...


lonewind

Recommended Posts

.... är en rejält uppfräschad mix jär

* LÅTNAMN: Selfrighteous

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols Feat. Anna Fredriksson

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006/2007

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STATUS: Första idotsnabbmixen

Selfrighteous

Hej... här är en snabb snabb snabb mix på min senaste... den har tagit grym tid på sig pga diverses strul.... Men nu börjar den likna något.

Vad tycker ni behöver göras?

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hähä. Tare lugnt! De e ju kvällen på en söndag! Alla försöker nog tvinga sig till sängs 🙂

men jag lyssnar väl...

Det första jag slås av är väl giarrljudet. Låter väldigt platt och utan någon botten alls...

Samma gäller vidare sången.

Dock blir allt bättre när resten kommer in.

Trummorna tycker jag är skittråkiga, men sen är jag trummis också. du borde lägga in ghostslag.

Om man nu inte tänker på mixen så är låten riktigt bra faktiskt!

Du gör grymma låtar alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

hähä. Tare lugnt! De e ju kvällen på en söndag! Alla försöker nog tvinga sig till sängs 🙂

men jag lyssnar väl...

Det första jag slås av är väl giarrljudet. Låter väldigt platt och utan någon botten alls...

Samma gäller vidare sången.

Dock blir allt bättre när resten kommer in.

Trummorna tycker jag är skittråkiga, men sen är jag trummis också. du borde lägga in ghostslag.

Om man nu inte tänker på mixen så är låten riktigt bra faktiskt!

Du gör grymma låtar alltså!

Haha... ja, sova borde jag också....

Jag råkar faktiskt ha en förkärlek till gitarrer som låter som de spelas ur en leksaksförstärkare från hobbex...

Sången är dåligt inspelad ... om du bara visste vad jag fått kämpa för att få det att låta någorlunda.

Det är klurigt att progga trummor för hand så att säga... Jag brukar leka en del med spökslag men min medhjälpare förbjöd mig för att han tyckte det skulle låta enkelt.

Kul att du gillade låten...

Tusen tack för bra kritik

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)

Hennes sång är lite tunn jämfört med din om man ser på helheten.

Kolla på de.

Tycker de är lite bas fattigt, men nu sitter jag och lyssnar i ett par ganska dåliga PC högtalare så jag vet inte, men här låter de lite tunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes sång är lite tunn jämfört med din om man ser på helheten.

Kolla på de.

Tycker de är lite bas fattigt, men nu sitter jag och lyssnar i ett par ganska dåliga PC högtalare så jag vet inte, men här låter de lite tunt.

Visst är hennes sång tunn... Jag har försökt kompensera det med eqn men resultatet blir burkigt istället. Problemet tror jag ligger i att jag spelade in henne med åt helsikes för mycket rör av någon outgrundligt dum anledning.

Angående basen så måste den också korrigeras. Det är väldigt bra subbas i mixen men jag upptäckte först i sämre lyssning att det inte gör att man kan skära för mycket i det vanliga basregistret vilket jag gjort då lyssning i mindre anläggningar som inte klarar låg bas blir jättetunn.

Tack så mycket för bra feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt bra låt. Sångerskan låter bra.

Har bara som hastigast läst igenom svaren, och slås av att du inte verkar ta åt dig, utan kommer med förklaringar till varför det låter kasst..

Det är lite för tunnt enligt mig, speciellt den tjejen. Hon låter som om hon står längst bort i lokalen, och inte fick gå ända fram till micken. Det är kanske du som håller i micken? ;-) Du är ju precis framför s.a.s.....

Spela in henne igen!

Det är en skön låt som jag gillar så jag ser fram emot den nya versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt bra låt. Sångerskan låter bra.

Har bara som hastigast läst igenom svaren, och slås av att du inte verkar ta åt dig, utan kommer med förklaringar till varför det låter kasst..

Det är lite för tunnt enligt mig, speciellt den tjejen. Hon låter som om hon står längst bort i lokalen, och inte fick gå ända fram till micken. Det är kanske du som håller i micken? ;-) Du är ju precis framför s.a.s.....

Spela in henne igen!

Det är en skön låt som jag gillar så jag ser fram emot den nya versionen.

Hej... Visst tar jag ju åt mig... Jag kanske uttrycker mig klumpigt. När jag förklarar är det för att visa att jag håller med och funderar lite runt vad som kan vara orsaken. Det är ju så man lär sig till nästa gång.

De sakerna som kritiseras är också ofta de sakerna som jag förstår att jag måste göra något åt. Det är ju därför det här forumet är så bra för man får konstruktiv och bra kritik såsom den du just gav.

Jag håller absolut med om vad du säger om hennes sång och jag ska jobba på att få den låta bättre... Eventuellt kanske jag även spelar in henne igen.

Tusen tack för kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Kör en snabb feedning genom lurarna..Annas sång,lite låg precis där det drar igång vid 0.45..bättre sedan..Hon är lite låg mot din röst..Den ligger däremot rätt i nivå..Höj henne till samma nivå som din - så blir sången kanon! Kanske en gnutta reverb,med ett mycket litet rum samt en kort svans..För att skapa lite rymd i sången..

Virveln,detta eviga diskussions fenomen..Det finns delade meningar om vad som låter bra,mest en smak/genre fråga tycker jag..Kanske skulle ett fetare ljud vara att föredra,som det låter där tamburinen möter virveln..Näe förresten,det låter rätt och blir lite effektfullt när den ligger ensam.Man får väl ångra sig..? 😎

Sänk lite på ljudet som ligger pannat höger,dragspel tycker jag att det låter som,mot slutet..Det blir lite obalans där.Jag skulle ha fejdat ut de sista instrument prylarna i slutet på låten - alternativt dragit ned dom i volym,det är lite högt där,för dynamikens skull..För säkerhets skull så lyssnar jag även genom monitorerna..Så jag inte lurar dig..

Det blir samma utlåtande där.Nog om mixen.

Utförandet: Sången - KANON! Ruskigt snyggt med stämsången,jag skulle velat höra henne under alla"save yourself"..partier,för det är väldigt starkt och berör min själ.

Låten som helhet: Ja du LW,i mina öron så är du en fantastisk låtskrivare.Denna är minst lika stark som Precious.

Du utvecklas i rätt riktning när det gäller mix å arr,snart behöver du inte min hjälp 🙂 .

Det finns lite kvar kring mastringen,men gör det efter att du fått ordning på detaljerna i mixen.Förslagsvis så kan du lägga ett kort reverb på master kanalen,men inte mer än 4% till ett litet rum..Kan göra underverk på hela mixen..

Som vanligt så ska du inte lyssna enbart på mig,jag kan ju ha en dålig dag då jag inte hör allt..Är lite omtöcknad för tillfället..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade igen.

När Anna sjunger ensam i början(börjar 0.46),så ligger drag spelet,eller vad det nu är,lite högt i höger lur.Kanske räcker att sänka det så kommer hennes sång fram bättre.

Hör också att du har pannat trummorna,virveln te.x på några ställen..Trummor och bas/Lead sång i mitten är en grundregel som jag alltid följer,så att mixen inte lutar för mycket.Sedan panorerar jag guror/stråk/sång stämmor etc.. olika för att få en bred ljudbild.Men men,jag kan ju ha en begynnande hörsel skada,som lurar mig..

Tänk på att så fort du panorerar nåt instrument,så måste du ha nåt annat som väger upp i andra högtalaren,det är väldigt lätt att stjälpa en mix annars.

"Ägget" som kommer in i vänster lur 1.31 är lite för högt i nivå.

Nu ger jag mig.. Jag har gnällt nog.men det blir ju så här när det låter bra,,Man vill att det skall låta ännu bättre 😲

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

För mycket dynamik, och underliga val av nivåer. Vissa hihatter höga, rösterna på olika nivåer. Mixen är helt enkelt inte tillräckligt tight.

Din röst är fortfarande lika vass som taggtråd som i dina tidigare alster. Mickteknik kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tsmalmbe.

Tycker att du gjort det lite för svårt för dig, med alla dynamik skiftningar och panoreringar. Du har ett styvt jobb framför dig att få till alla nivåer.

Men kör mina tips först,släng upp en ny mix - så feedar jag igen.Vi ska nog få ordning på denna - för låten är fantastisk och förtjänar det!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket dynamik, och underliga val av nivåer. Vissa hihatter höga, rösterna på olika nivåer. Mixen är helt enkelt inte tillräckligt tight.

Din röst är fortfarande lika vass som taggtråd som i dina tidigare alster. Mickteknik kanske?

När säger att det är för mycket dynamik, borde jag komprimera lite hårdare?

Finns det något bra knep för att få rösterna att hamna i jämna nivåer?

Jag brukar höja litegrann mellan 2-4khz för att framhäva rösten lite... Är det där den blir för vass. Jag brukar sänka vid 5Khz för att dämpa ess och tänkte att det borde ta ned vassheten.

Sången är nog inte heller så bra inspelad... tagningarna är ju ett tag sen jag gjorde och man lär ju sig. Jag kommer troligtvis ta om annas sång..... Själv har jag ev drabbats av knuta på stämbanden så jag måste tiga tills min läkare säger annat.

Alltid lika bra tips från dig!!! Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tsmalmbe.

Tycker att du gjort det lite för svårt för dig, med alla dynamik skiftningar och panoreringar. Du har ett styvt jobb framför dig att få till alla nivåer.

Men kör mina tips först,släng upp en ny mix - så feedar jag igen.Vi ska nog få ordning på denna - för låten är fantastisk och förtjänar det!

Mvh

Micael

Jag ska ge mig på nivåerna ikväll, fixa lite med vassheten på rösterna och eventuellt ta om annas sång.

Du är en pärla som hjälper till Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är jatte bra.

Kompet lite mera oengagerat..Tänker mest på basen som känns lite som att basisten tittar på tv..Inget illa menat, bara min känsla av det.

mer stake i kompet o taightare lite mera inbäddad sång kan det funka bra

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt har jag nyligen fått veta att jag har en bullerskada som sänker min förmåga att höra höga frekvenser och jag jobbar på att försöka lära mig kompensera det så jag slutar göra övervassa mixar!  🙁

Oj oj oj..

Inte bra,när man sysslar med mixning..Det var ju tråkigt.

Ett bra tips när du mixar om: Låt grund komp och sång gå genom hela låten.Mixa trummor bas samt sång först.Stommen och det viktigaste..Sången! .Ge dig inte förrän allt ligger dynamiskt rätt i nivå(dynamik är lika med hur starkt instrument/sång ligger i nivå genom låten)har alltså inget att göra med mastring eller eq..Jag försöker att få allt att låta så bra det går under inspelnings tillfället,det blir mindre att göra i mixen då.EQ:n använder du bara om det är allt för lika inspelat frekvens mässigt..Te.x om baskaggen/basen/guran krockar..Eller om sången krockar med stråk/gura/virvel..ja allt som ligger inom samma frekvens område.

Därefter för du in kryddorna,dragspel å övrigt..men ett instrument i taget.Ingen av kryddorna får över skugga sången - för det är det viktigaste i hela låten.Det är snyggare om man anar dom som ett komplement,än som en del av ett solo instrument..När detta är gjort,då först ger du dig på master kanalen.Vad du gör där är att förstärka mixen i volym,i första hand. När det är gjort så brukar jag lyssna efter tryck och krisp. Saknas det nåt då så då kastar jag in en limiter/eq/kompressor/de esser (fast inte i den ordningen,så att jag inte förvirrar någon)och börjar ratta tills jag är nöjd..

Det finns säkert flera vägar att gå för proffsen,men detta är min väg - och ett bra sätt att inte röra till det.

Börjar man mixtra i mastern,alla kanalerna,eq.n på de olika spåren med mera under mixningen..då måste man ha full koll..och det har inte jag.Gör det enkelt för dig och strukturera upp det,en mall som du följer - då blir det lättare.

Edit:Jag glömde en sak..Mick tekniken: När du sjunger svagt,då ska du vara nära micken.Så fort du/ni tar i backa lite för att få en så jämn nivå som möjligt på det inspelade materialet.Det eliminerar mycket kompressor jobb,där är det nämligen mycket lätt att ratta bort sig..Och förstöra en bra sång tagning.Sträva efter att få en så jämn kurva som det är möjligt på sången under inspelningen.Då är det mycket enklare att automatisera sången på de delar där du tänkt dig lite dynamik skiftningar..Här fastställer du grovt frekvens området för sången också,om du kör genom en mixer som har de möjligheterna..Summa sumarum:Betydligt enklare att få till det färdiga sång spåret mixmässigt.

Hoppas du får användning av mina tips..Det är enkla och bra grundregler att följa för att "få till det"..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt har jag nyligen fått veta att jag har en bullerskada som sänker min förmåga att höra höga frekvenser och jag jobbar på att försöka lära mig kompensera det så jag slutar göra övervassa mixar!  🙁

Oj oj oj..

Inte bra,när man sysslar med mixning..Det var ju tråkigt.

Ett bra tips när du mixar om: Låt grund komp och sång gå genom hela låten.Mixa trummor bas samt sång först.Stommen och det viktigaste..Sången! .Ge dig inte förrän allt ligger dynamiskt rätt i nivå(dynamik är lika med hur starkt instrument/sång ligger i nivå genom låten)har alltså inget att göra med mastring eller eq..Jag försöker att få allt att låta så bra det går under inspelnings tillfället,det blir mindre att göra i mixen då.EQ:n använder du bara om det är allt för lika inspelat frekvens mässigt..Te.x om baskaggen/basen/guran krockar..Eller om sången krockar med stråk/gura/virvel..ja allt som ligger inom samma frekvens område.

Därefter för du in kryddorna,dragspel å övrigt..men ett instrument i taget.Ingen av kryddorna får över skugga sången - för det är det viktigaste i hela låten.Det är snyggare om man anar dom som ett komplement,än som en del av ett solo instrument..När detta är gjort,då först ger du dig på master kanalen.Vad du gör där är att förstärka mixen i volym,i första hand. När det är gjort så brukar jag lyssna efter tryck och krisp. Saknas det nåt då så då kastar jag in en limiter/eq/kompressor/de esser (fast inte i den ordningen,så att jag inte förvirrar någon)och börjar ratta tills jag är nöjd..

Det finns säkert flera vägar att gå för proffsen,men detta är min väg - och ett bra sätt att inte röra till det.

Börjar man mixtra i mastern,alla kanalerna,eq.n på de olika spåren med mera under mixningen..då måste man ha full koll..och det har inte jag.Gör det enkelt för dig och strukturera upp det,en mall som du följer - då blir det lättare.

Hoppas du får användning av mina tips..

Oj... det här var lite kul... Upplägget som du just beskrev är nästan en identisk kopia av mitt tillvägagångssätt... Men tusen tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är jatte bra.

Kompet lite mera oengagerat..Tänker mest på basen som känns lite som att basisten tittar på tv..Inget illa menat, bara min känsla av det.

mer stake i kompet o taightare lite mera inbäddad sång kan det funka bra

Ynot

Åh... och jag som var så jättenöjd för att jag för en gång skull fått en riktig basist... Men det är nog en smaksak, jag gillar spelet som det är... Däremot ska jag nog liva upp trummorna lite.

Hur menar du med "inbäddad sång"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är jatte bra.

Kompet lite mera oengagerat..Tänker mest på basen som känns lite som att basisten tittar på tv..Inget illa menat, bara min känsla av det.

mer stake i kompet o taightare lite mera inbäddad sång kan det funka bra

Ynot

Åh... och jag som var så jättenöjd för att jag för en gång skull fått en riktig basist... Men det är nog en smaksak, jag gillar spelet som det är... Däremot ska jag nog liva upp trummorna lite.

Hur menar du med "inbäddad sång"?

Mera ihop med resten av låten lite tätare liksom.. Eq--kompressor....litelite ja något som gifter i hop dem. Wintagewarmer (psp)eller liknande..

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt har jag nyligen fått veta att jag har en bullerskada som sänker min förmåga att höra höga frekvenser och jag jobbar på att försöka lära mig kompensera det så jag slutar göra övervassa mixar!  🙂

Oj oj oj..

Inte bra,när man sysslar med mixning..Det var ju tråkigt.

Ett bra tips när du mixar om: Låt grund komp och sång gå genom hela låten.Mixa trummor bas samt sång först.Stommen och det viktigaste..Sången! .Ge dig inte förrän allt ligger dynamiskt rätt i nivå(dynamik är lika med hur starkt instrument/sång ligger i nivå genom låten)har alltså inget att göra med mastring eller eq..Jag försöker att få allt att låta så bra det går under inspelnings tillfället,det blir mindre att göra i mixen då.EQ:n använder du bara om det är allt för lika inspelat frekvens mässigt..Te.x om baskaggen/basen/guran krockar..Eller om sången krockar med stråk/gura/virvel..ja allt som ligger inom samma frekvens område.

Därefter för du in kryddorna,dragspel å övrigt..men ett instrument i taget.Ingen av kryddorna får över skugga sången - för det är det viktigaste i hela låten.Det är snyggare om man anar dom som ett komplement,än som en del av ett solo instrument..När detta är gjort,då först ger du dig på master kanalen.Vad du gör där är att förstärka mixen i volym,i första hand. När det är gjort så brukar jag lyssna efter tryck och krisp. Saknas det nåt då så då kastar jag in en limiter/eq/kompressor/de esser (fast inte i den ordningen,så att jag inte förvirrar någon)och börjar ratta tills jag är nöjd..

Det finns säkert flera vägar att gå för proffsen,men detta är min väg - och ett bra sätt att inte röra till det.

Börjar man mixtra i mastern,alla kanalerna,eq.n på de olika spåren med mera under mixningen..då måste man ha full koll..och det har inte jag.Gör det enkelt för dig och strukturera upp det,en mall som du följer - då blir det lättare.

Hoppas du får användning av mina tips..

Oj... det här var lite kul... Upplägget som du just beskrev är nästan en identisk kopia av mitt tillvägagångssätt... Men tusen tack ändå!

Ja då har jag inget mer att tillägga.

Kör du efter "min" mall,så bör det låta bra - det är den enkla vägen att gå.

Ser med spänning fram emot nästa mix.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är jatte bra.

Kompet lite mera oengagerat..Tänker mest på basen som känns lite som att basisten tittar på tv..Inget illa menat, bara min känsla av det.

mer stake i kompet o taightare lite mera inbäddad sång kan det funka bra

Ynot

Åh... och jag som var så jättenöjd för att jag för en gång skull fått en riktig basist... Men det är nog en smaksak, jag gillar spelet som det är... Däremot ska jag nog liva upp trummorna lite.

Hur menar du med "inbäddad sång"?

Mera ihop med resten av låten lite tätare liksom.. Eq--kompressor....litelite ja något som gifter i hop dem. Wintagewarmer (psp)eller liknande..

ynot

Aha.... då förstår jag... Anna kommer hit och sjunger om sin sång och då ska jag prova lite nya knep....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen är bra, tydlig och balanserad. Dock är gitarrljudet är början för ointressant då den är totalt ensam och inte har något rumsljud vilket skulle hjälpa då den som sagt ät helt ensam.

Du kan annars breda gitarrens stereobild genom att slänga ett delay på en AUX kanal med mindre än (oftast) 40 millisekunder (ms) delay. Vänd kanalerna på delayet på något vis med något plugin så att vänster blir höger och höger blir vänster. Panorera gitarren åt något håll på dens egna kanal och skicka sedan en aux send till delay auxen. Jag hoppas det kan göra den mer intressant. Smaksak vad man tycker ska alltid poängteras. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...