Jump to content
Annons

Slakt/renovering av gamla miccar


pompe

Recommended Posts

Tjo! Idag har pappsen o jag kollat på lite miccar som han plockade på sig för ett tag sen. Den ena var:

Telefunken TD20

telefunkentd20.jpg

Och efter att tag fick vi fram att den andra var en:

Mymex 802DT. Konstruerad av ElectroLund:

mymex.jpg

Att inte ta vara av dessa miccar tycker jag vore lite synd, då ingen från början gick att använda.

TD20 hade en slags variant av en XLRhane fasst mindre, så där failade det. Med Mymexen var det en mysko mick, men skulle vilja kalla det en 4-pol DIN (den såg ut som en 5-pol DIN fast med 4 pins).

Innan vi slaktade något så vvar det dags å ta reda på saker.

Vi läste lite om att TD20 skulle passa sig för akustisk och elektrisk gitarr, och det var det som krävdes för mig att gå igång. Mymexen var lite knepigare, men genom att testa i det portabla PA:t vi fick (en liten låda) så chansade vi på att den skulle bli shysst för munspel, då formen på skallen passade in bland händerna!

Hade ingen kamera under byggandet så jag sammanfattar det snabbt.

På TD20 så öppnade vi den och lödde fasst en XLRhane-kabel , dvs att kabeln gick direkt ifrån micken som från början.

Med mymexen lossade vi på handtaget, skruvade av själva kapseln med allt idyl i och lödde fast en XLRhona på den 😄

Resultatet:

Mymex 802DT

s30000171yc.jpg

s30000149dj.jpg

TD20

s30000184tz.jpg

s30000195tg.jpg

Bild tillsammans

s30000203nz.jpg

Bild på Mymexen in action(en trött "mig" också)

s30000221ds.jpg

Jag ber om ursäkt fall vi sårade er med att slakta dom, men dom gör mer glädje för oss och för andra nu! (they´re at a better place now)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skönt att responsen blev positiv:D

Kommer väll lägga upp något litet klipp med TD20 på en gtr som kör blueskomp, så får farsan jamma med ett munspel med mymexen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att responsen blev positiv:D

Kommer väll lägga upp något litet klipp med TD20 på en gtr som kör blueskomp, så får farsan jamma med ett munspel med mymexen 🙂

fantastiskt.. 🙂

lust o ge mig dem!? 😎🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...