Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har ett gammalt Audiotrak Maya kort, som tyvärr saknar midi.

Just därför har jag parallellt med detta ett soundblaster Live kort installerat, just för att kunna spela upp MIDI, tex guitarpro.

Innan drog jag en sladd från maya-kortets utgång in i SB-kortets line in, och från den till högtalarna. På så sätt kunde jag köra allt. Man tappar ju rätt mkt ljudkvalié på detta sätt naturligtvis.

Numera sitter mina monitorer direkt i maya-kortets utgång. Jag vill alltså på ngt sätt routa midit från SB, till maya-kortet, internt.

Går det på ngt sätt? borde finnas mjukvara som löser detta, kanske genom att omvandlar midi till wav?

alla förslag är välkomna...

Annons
Posted

Har inte windows någon inbyggd GM-synth? Annars finns väl WinGroove eller vad det heter. Borde väl även finnas en port av Timidity+ till Windows.

Posted
Har inte windows någon inbyggd GM-synth?

Jo, det ska vara en nerbantad lillebrorshistoria till ovanstående Roland VSC om jag inte är helt ute och reser...

Posted
Har inte windows någon inbyggd GM-synth? Annars finns väl WinGroove eller vad det heter. Borde väl även finnas en port av Timidity+ till Windows.

jo, det finns en GM-synth i windows, men den låter ju fruktansvärt dåligt...

Har ngn av er testat timidity+, wingroove eller virtual sound canvas?? isf vilket är bäst?

Har inte sounblaster ngt program som mappar om ljudet till ett annat ljudkort? har ju ändå kortet, så då kan jag ju lika gärna använda soundbanken som finns på kortet...

Posted
Har ngn av er testat timidity+, wingroove eller virtual sound canvas??

Jag använder Rolands VSC (främst till syntar) och tycker den är ok...å andra sidan kan jag inte jämföra med de andra alternativen då jag aldrig har använt dem.

• 1 month later...
Posted (edited)

Har nu testat wingroove, när den fungerar så är allt frid och fröjd, men ibland bråkar denn som fan!!!

Vet inte om det skiter sig med guitarpro, men ibland "låses" ljudmodulen, och vägrar släppas hur man än gör. Ibland räcker det inte ens att starta om datorn.

Ngn som råkat ut för samma sak? finns det ngn bättre mjukvara därute, liknande Wingroover?

Kollade på de andra förslgen jag fick här, men det verkade inte vara rätt "funktionalitet" på dem...Jag vill alltså ha ett fristående (standalone) program, och inte ett VST eller DXi.

Timidity+ verkade inte finnas till windows...

Hade varty guld om Steinbverg hade integrerat guitarpro i Cubase.., men det lär väl aldrig hända... 🙂

Edited by hobbex2004
Posted
Kan detta vara ett alternativ kanske?

sfz - ett instrument du laddar inuti Cubase, så kallat VSTi. Finns lite olika SoundFont att välja på, några är hyfsade GM-syntar. Gratis.

http://www.kvraudio.com/get/769.html

Gunnar

Tjena,

Tack för tipset, fast det var inte VST pluggar jag var ute efter, utan standalone program som man kan köra även utanför Cubase....