Jump to content
Annons

Köpa ny dator och ljudkort


tugboat

Recommended Posts

Hejsan! Jag ska köpa en macbook 2 GHz och 2 GB minne. Jag funderar på om Logic pro funkar bra till macbooken eller om Logic Express är mer prestandavänligt?

Dessutom måste jag ju skaffa ett ljudkort också. Är det bara Presonus Firebox som är bra eller?

Går det även bra att seriekoppla ljudkortet med en firewirehårddisk? Eller är det smartare att köpa en usbhårddisk?

Tack på förhand för svar eller ev. förmaningar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör Logic Pro på 2Ghz intel core2duo och 2Gb ram, har aldrig varit mer än halvvägs upp på system performance-mätaren, typ. Kör visserligen inga extremt tunga grejer, men mycket mjukvara ändå.

Jag tror inte att Pro är tyngre än Express, förutom att det finns begränsningar i Express som gör det svårare att få till tunga projekt (vissa krävande instrument och effekter som saknas, och max fyra fem 🙂 inserts på varje kanal t ex).

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp 5 inserts. Det klarar man sig rätt bra på. Det som jag tycker är begränsande i Express är antalet bussar som inte riktigt räcker till! Men men, till hösten ska jag nog ha råd me Logic Pro!

Hur som, nu e ju Logic så fiffigt utänkt att det blir ju så komplext och tungt man vill. Man kan ju bygga helt egna studiomiljöer anpassade efter DITT sätt att jobba!

För att kort svara på frågan: Nej, Pro drar inte mer än Express rent generellt.

Peace. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Pro. Express är en budget variant och jag upplever att Express är tyngre för CPU'n än Pro. USB hårdisk till Instrument pluggar. Firewire till Audiofilerna.

Det som är mest utslagsgivande är internminnet. 2Gb är kanon ( o max ). / Mikke ( som oxo har Macbook 2.0 Ghz o 2Gb internt )

Edit: Såg att ni snackade begränsningar. Express har max 12 kanaler in oxo. Går alltså inte att t.ex utnyttja Mackie 1640 fw fullt ut ( 16 in ). / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Jag ska köpa en macbook 2 GHz och 2 GB minne. Jag funderar på om Logic pro funkar bra till macbooken eller om Logic Express är mer prestandavänligt?

Dessutom måste jag ju skaffa ett ljudkort också. Är det bara Presonus Firebox som är bra eller?

Går det även bra att seriekoppla ljudkortet med en firewirehårddisk? Eller är det smartare att köpa en usbhårddisk?

Tack på förhand för svar eller ev. förmaningar..

Som tidigare sagts så ska Pro rulla på bra på en 2GHz Macbook. Det är en riktigt snabb burk faktiskt (bortsett från 3D-chipet).

Firebox är inte det enda kortet som är bra. Men det är ett väldigt bra val om man inte behöver fler in/ut. Dessutom väldigt stabilt.

Och ja, det går bra att seriekoppla ljudkortet med en firewire-disk. Jag har iofs bara testat med två olika, men det har inte varit några problem där. USB bör du hålla dig ifrån om du tänker jobba mot disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, andvänd inte USB

Firewire belastar systemet mindre än USB... och Logic Pro ska rulla på utan problem på den burken du tänker skaffa, 2 gig minne är utmärkt...

Och angåedne orginal grågan??: så är en Mac en dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

He j

Ja ser att det verkar vara ett stort i intresse med vi´ssa ämmnennnnn

Det är dags då att söka sig till andra forum

Det börjar bli lite "Klubben för inbördes beundran"

:rolleyes:

Är det bara jag som inte förstod ovanstående inlägg?

Nä inte jag heller. Vad vill han?

Förtydligande av fråga: Jag vill inte veta huruvida jag ska köpa en "dator" eller en mac (som ju är samma sak). Jag ville bara ha lite feedback på hur logic funkar med macbooken och om firewire hd och ljudkort funkar bra..

Från svaren hittills så verkar det som att det är smartast att köpa Logic pro och en firewire hd. Så det ska jag göra också!

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

He j

Ja ser att det verkar vara ett stort i intresse med vi´ssa ämmnennnnn

Det är dags då att söka sig till andra forum

Det börjar bli lite "Klubben för inbördes beundran"

😄

Är det bara jag som inte förstod ovanstående inlägg?

Nä inte jag heller. Vad vill han?

Förtydligande av fråga: Jag vill inte veta huruvida jag ska köpa en "dator" eller en mac (som ju är samma sak). Jag ville bara ha lite feedback på hur logic funkar med macbooken och om firewire hd och ljudkort funkar bra..

Från svaren hittills så verkar det som att det är smartast att köpa Logic pro och en firewire hd. Så det ska jag göra också!

Tack för svaren.

Svaret är ja på alla frågor, det kommer fungera prima med Logic på en Macbook med en Presonus Firebox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...