Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

alltsÄ om man dÄ har en extern mikpreamp men man mÄste eller vill ÀndÄ köra den signalen via mixern, spelar det dÄ nÄn roll vilken kanal man vÀljer i mixerbordet?

Annons
Postat

Varför vill du köra genom mixern? Det behövs inte, koppla direkt till ljudkortet.

Har du problem med medhörning/latency sÄ splitta signalen och kör monitoringen genom mixern.

Postat

nej, jag har fler saker som jag vill ansluta till ljudkortet och dÄ behöver jag en mixer...dessutom vill jag inte slita ut ljudkortets kontakter med att byta hela tiden för olika instrument

Postat

Bygg en patch dÄ. Dumt att köra genom mixern eftersom den förmodligen inte Àr lika bra dom preampen.. Blir ju kaka pÄ kaka liksom...

Postat

En kopplingsbrygga dÀr du kan routa om ljudet. Du kopplar in mixern, ljudkort och allt stationÀrt som lÄter i den och sÄ kan du dra smÄ korta kablar hur du vill ha din signalkedja. Finns fÀrdiga att köpa, och kostar nog inte sÄ mycket om du ska ha en enkel. Googla lite pÄ det, orkar inte förklara i detalj hur dom funkar...

Postat (redigerat)

ok, du menar patchbay, dÄ vet jag, men om det vore sÄ enkelt.....jag behöver flera ljud frÄn olika kÀllor samtidigt nÀr jag spelar in t.ex. sÄng och dÄ passar inte en patchbay

Redigerat av alexfree
Postat

Om du behöver spela in mÄnga kÀllor samtidigt, sÄ behöver du ett ljudkort med mÄnga ingÄngar - annars tvingas du ju göra en fÀrdig stereomix innan det spelas in...

Det som Àr mest framtrÀdande och som alltsÄ har mest behov av den högre ljudkvaliteten i den fristÄende preampen, kopplar du pÄ en egen ingÄng pÄ ljudkortet i stÀllet för att gÄ den onödiga omvÀgen via mixern.

• 2 veckor senare...
Postat

Kör preampen genom en stereoingÄng pÄ mixer. Preampen Àr ju antagligen inte i stereo, sÄ dÄ kopplar du bara in den pÄ left, och lÄter right vara fri, dÄ ligger left automatiskt bÄde pÄ left och right. Anledningen till att det Àr smart att anvÀnda stereoingÄngarna Àr att de oftast inte har nÄgra preampar (kolla hur det Àr pÄ ditt mixerbord) och dÄ "dlipper" man dessa dÄ det blir som tidigare sagt kaka pÄ kaka.

Err annat alternativ Àr att koppla in preampen i ett insertjack till en "vanlig" monokanal (om du har sÄdana pÄ mixer). AnvÀnd dÄ en y-kabel och koppla return-kabeln till preampen. DÄ gÄr man liksom förbi mixerns inbyggda preampar.

Postat

Jag fĂ„r hĂ„lla med om att det viktigaste Ă€r att undvika mixerns preamp om du redan har skickat signalen genom en som Ă€r bĂ€ttre. Annars Ă€r du ju ingen vits att göra det frĂ„n början 🙂 BĂ€sta sĂ€ttet att utföra detta pĂ„ fĂ„r jag nog överlĂ„ta till Musiker som verkar ha varit med förr. Jag Ă€r dock inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ att alla kanaler nödvĂ€ndigtvis har preamp: kolla manualen heller tillverkarens hemsida. Tror sĂ€kert att mĂ„nga mixerbord har lĂ€mpliga ingĂ„ngar utan knep för högnivĂ„signaler. DĂ„ Ă€r det mer en frĂ„ga om skĂ€rmade kablar och sĂ„dant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.