Dna the Synthmaestro Postat 22 januari 2004 Postat 22 januari 2004 Jag har en liten frÄga: Jag fantommatar ju mitt mixerbord förr att kondingmickarna ska fÄ sina 48V, men Àr det skadligt mot min övriga utrustning (dynamiska mickar, synthar och effekter) som ocksÄ sitter i bordet?
Majken Postat 22 januari 2004 Postat 22 januari 2004 SÄvitt jag vet (har hört) sÄ Àr det enbart Àldre bandmikrofoner som tar stryk av fantommatning. Detta skall vara p.g.a. en konstruktionsmiss som fixats i nyare modeller. Men jag kan ha fel, mer info om detta vore vÀldigt intressant eftersom det för mig verkar som att man lika gÀrna kunde fantommata allting hela tiden. /Majken
Claes Holmerup Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 Numera tror jag inte att det finns nĂ„gra micar som inte klarar att fantommatningen Ă€r igĂ„ng - men det finns som sagt sĂ€llsynta fall bland gamla micar som inte tĂ„l det. Syntar och effekter behöver du inte oroa dig för, eftersom fantommatningen bara kommer ut pĂ„ XLR-kontakterna. Om du dĂ€remot har nĂ„gonting annat Ă€n en mic kopplad till en XLR-ingĂ„ng och sĂ€tter igĂ„ng fantommatningen, sĂ„ kan du rĂ„ka ut för ett litet fyrverkeri... đ Bara för att hĂ„lla isĂ€r begreppen, sĂ„ nĂ€mner jag ocksĂ„ att du inte fantommatar ditt mixerbord - utan du fantommatar micingĂ„ngarna. Alla kontakter utom micingĂ„ngarna Ă€r alltsĂ„ fria frĂ„n spĂ€nningsmatning.
classic Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 Dessutom skickas phantommatningen som en minus (-) och plus (+) vilket gör att det blir noll volt för dynamiska mikrofoner. Plus och minus tar ju ut varandra. đ
Majken Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 Obalanserade mickar ska INTE fantommatas. Ahh.. DÀr hade vi en enklare Àn enkel förklaring förstÄss. I balancerade mikrofoner fasar spÀnningarna ut varandra medan i obalancerade slÄr spÀnningen rakt in i mikrofonen. Iofs Àr ju detta beroende pÄ hur man lött kablarna ocksÄ, om man har en skÀrmad kabel med tvÄ ledare dÀr bÄda ledarna Àr bryggade innan mikrofonen sÄ bör spÀnningen fortfarande fasas ut. Uhm, baserat pÄ att spÀnningen skickas genom ledarna, men den kanske skickas genom skÀrmen? Ehh.. Nej nu skÀms jag, nu fÄr jag fram med mina ljudböcker nÀr jag kommer hem ikvÀll och ta mig en liten funderare. /Majken
wollibolli Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 ?? đ Hur vet man om mikrofonen Ă€r balanserad eller obalanserad? SkĂ€rmad eller inte skĂ€rmad, en XLR kabel har vĂ€l 3 ledare och alltid skĂ€rmad ... fattar nada För det gĂ„r vĂ€l inte att fantommata en genom en tele-kabel, eller? Jag trodde man byglade jord och minus för oskĂ€rmat i XLR .. för om man sĂ€tter ihop plus och minus sĂ„ sĂ€ger det vĂ€l *poof* ?
Claes Holmerup Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 SpÀnningen finns som 0V och +48V - inte nÄgot annat. Det Àr alltsÄ inte nÄgra soÀnningar som "tar ut" varandra. SpÀnningen filtreras bort frÄn signalen med kondensatorer, eller andra system som Àr mer snillrika, i micen och i preampen... De enda "obalanserade" mikrofoner jag har sett, Àr sÄdana som följer med enkla bandspelare, dÀr man bara anvÀnder jord och signal (precis som i en gitarrkabel) - och inte jord, Hot och Cold... I 2-poliga kopplingar fÄr man aldrig starta fantommatningen, eftersom man dÄ kommer att kortsluta spÀnningen!
Majken Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 ?? đ Hur vet man om mikrofonen Ă€r balanserad eller obalanserad? SkĂ€rmad eller inte skĂ€rmad, en XLR kabel har vĂ€l 3 ledare och alltid skĂ€rmad ... fattar nada För det gĂ„r vĂ€l inte att fantommata en genom en tele-kabel, eller? Jag trodde man byglade jord och minus för oskĂ€rmat i XLR .. för om man sĂ€tter ihop plus och minus sĂ„ sĂ€ger det vĂ€l *poof* ? En "kalle anka" mikrofon som du köper pĂ„ claes ohlson för 50kr Ă€r antagligen obalancerad. Vilket du kan se pĂ„ telekabeln som sticker ut frĂ„n den. Ăldre mikrofoner som t.ex. kolkornmikrofoner och dylikt kan sĂ€kert ocksĂ„ vara obalancerade. Uhm, har aldrig pillat pĂ„ nĂ„gon sĂ„ jag kan inte sĂ€ga sĂ€kert. Fantommatning pĂ„ 48V gĂ„r dock jĂ€ttebra att skicka genom en telekabel om du gĂ„r frĂ„n xlr-tele frĂ„n mixern eller dylikt. Men ehm, jag ska nog inte sĂ€ga nĂ„got. Ju mer jag tĂ€nker pĂ„ det, ju mer inser jag mina starka begrĂ€nsningar i elektronik. /Majken
wollibolli Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 OK .. verkar enklare att hĂ„lla sig till en variant av den gamla minnesregeln: Rimfrost - rattmuff pĂ„. TjĂ€llossning - rattmuff av. men istĂ€llet: XLR - fantom pĂ„. Tele - fantom av. đ
Majken Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 OK .. verkar enklare att hĂ„lla sig till en variant av den gamla minnesregeln: Rimfrost - rattmuff pĂ„. TjĂ€llossning - rattmuff av. men istĂ€llet: XLR - fantom pĂ„. Tele - fantom av. đ Ptja, sĂ„vida ingen fĂ„r för sig att köra xlr hane - tele hona -> tele hane - xlr hona.. Eventuellt bygga en mikpreamp med balancerad tele in. PĂ„ sĂ„ vis kan du ju ha med telekontakter och fortfarande fantommata. Nej, nu stĂ€nger vi den hĂ€r trĂ„den, mitt huvud gör ont. đČ Vi hĂ„ller oss enkelt till ratmuff regeln och ignorerar allt som har med fantommatning att göra. Jag menar nĂ€r behövde nĂ„gon sist en kondensatormik i vilket fall? đ /Majken
classic Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 SpÀnningen finns som 0V och +48V - inte nÄgot annat. Det Àr alltsÄ inte nÄgra soÀnningar som "tar ut" varandra. SpÀnningen filtreras bort frÄn signalen med kondensatorer, eller andra system som Àr mer snillrika, i micen och i preampen... Inte riktig. SpÀnningen finns som +48volt pÄ hot-kontakten samt fasvÀnd (-48volt) pÄ cold-kontakten. Referens mot signaljord. SpÀnningarna tar sÄledes ut varandra i en balanserad dynamisk mikrofon. Balanserat kan vara bÄde XLR eller tele. Telekontakten Àr dÄ en "stereo" dÀr Tip=Hot och Ring=Cold.
Dna the Synthmaestro Postat 23 januari 2004 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2004 OK .. verkar enklare att hĂ„lla sig till en variant av den gamla minnesregeln: Rimfrost - rattmuff pĂ„. TjĂ€llossning - rattmuff av. men istĂ€llet: XLR - fantom pĂ„. Tele - fantom av. đ Ptja, sĂ„vida ingen fĂ„r för sig att köra xlr hane - tele hona -> tele hane - xlr hona.. Eventuellt bygga en mikpreamp med balancerad tele in. PĂ„ sĂ„ vis kan du ju ha med telekontakter och fortfarande fantommata. Nej, nu stĂ€nger vi den hĂ€r trĂ„den, mitt huvud gör ont. đ Vi hĂ„ller oss enkelt till ratmuff regeln och ignorerar allt som har med fantommatning att göra. Jag menar nĂ€r behövde nĂ„gon sist en kondensatormik i vilket fall? đČ /Majken Kondensatormickar Ă€r ju ljusĂ„r före dynamiska mickar i ljudkvallitet. đ
wollibolli Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 GÄr fantom-matningen igenom balanserade tele ?
Claes Holmerup Postat 23 januari 2004 Postat 23 januari 2004 SpÀnningen finns som 0V och +48V - inte nÄgot annat. Det Àr alltsÄ inte nÄgra soÀnningar som "tar ut" varandra. SpÀnningen filtreras bort frÄn signalen med kondensatorer, eller andra system som Àr mer snillrika, i micen och i preampen... Inte riktig. SpÀnningen finns som +48volt pÄ hot-kontakten samt fasvÀnd (-48volt) pÄ cold-kontakten. Referens mot signaljord. SpÀnningarna tar sÄledes ut varandra i en balanserad dynamisk mikrofon. Balanserat kan vara bÄde XLR eller tele. Telekontakten Àr dÄ en "stereo" dÀr Tip=Hot och Ring=Cold. Inte helt korrekt. SpÀnningen Àr lika stor och av samma polaritet relativt jord i bÄde pin 2 och pin 3. Ett exempel pÄ hur fantommatning görs ser du hÀr nedan: Beteckningarna + pÄ Hot och - pÄ Cold refererar till signalen och inte spÀnningen. Fantommatning brukar aldrig finnas pÄ tele-kontakterna, eftersom man ofelbart kommer att kortsluta mellan pinnarna nÀr man kopplar in/ur prylar dÀr.
classic Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 Claes, det Ă€r riktigt det du sĂ€ger. Men... i mikrofonen sĂ„ fasvĂ€nds cold-signalen och dĂ€rmed Ă€ven 48 voltaren vilket gör att spĂ€nningarna tar ut varandra i en dynamisk mikrofon. Trodde inte man behövde vara sĂ„ hĂ€r övertydlig đź
Claes Holmerup Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 SĂ„ vitt jag vet sĂ„ kan man inte fasvĂ€nda en likspĂ€nning (matningen), utan bara en vĂ€xelspĂ€nning (signalen) - men jag kan ha fel...? Jag trodde att anledningen till att inga problem uppstĂ„r, Ă€r att man har samma spĂ€nning pĂ„ bĂ„da stiften och dĂ€rmed i praktiken ingen potentialskillnad mellan stiften - alltsĂ„ 0V. Det du beskriver med illustrationen Ă€r hur den normala och den fasvĂ€nda signalen lĂ€ggs ihop i en OP-förstĂ€rkare - och inte hur det fungerar med spĂ€nningen. Ăvertydligt eller inte, sĂ„ Ă€r det alltid intressant att fĂ„ reda pĂ„ vad som verkligen gĂ€ller. đź
bjorn (oregistrerad) Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 SĂ„ vitt jag vet sĂ„ kan man inte fasvĂ€nda en likspĂ€nning (matningen), utan bara en vĂ€xelspĂ€nning (signalen) - men jag kan ha fel...?Jag trodde att anledningen till att inga problem uppstĂ„r, Ă€r att man har samma spĂ€nning pĂ„ bĂ„da stiften och dĂ€rmed i praktiken ingen potentialskillnad mellan stiften - alltsĂ„ 0V. Det du beskriver med illustrationen Ă€r hur den normala och den fasvĂ€nda signalen lĂ€ggs ihop i en OP-förstĂ€rkare - och inte hur det fungerar med spĂ€nningen. Ăvertydligt eller inte, sĂ„ Ă€r det alltid intressant att fĂ„ reda pĂ„ vad som verkligen gĂ€ller. đź Du har sĂ„ rĂ€tt Claes. Tekniskt sett Ă€r fantommatning ett system dĂ€r audiosignalen överförs pĂ„ den balanserade kabeln differentiellt, och fantommatningsspĂ€nningen överförs "common mode". Audiosignalen gĂ„r över pinne 2 och 3 och fantomspĂ€nningen gĂ„r mellan pinne 2 och 3 samtidigt och pinne 1. Mikrofoner som inte behöver fantomkraft, struntar helt enkelt i likspĂ€nningen som ligger mellan pinnarna 2+3 och pinne 1. Detta Ă€r vad en dynamisk mikrofon ser. Om du mĂ€ter med en voltmeter mellan 2 och 3 sĂ„ ser du noll volt. MĂ€ter du mellan pinne 2 och 1 eller mellan pinne 3 och 1 sĂ„ ser du 48 V. En dynamisk mikrofon, liksom mixerbordet mĂ€rker inte denna "common-mode" spĂ€nning. Slutsats: Har du moderna mikroner Ă€r det inga som helst problem med att ha fantomen pĂ„slagen. Endast gamla vintage ribbon mikrofoner (RCA 44BX t.ex) kan ta skada dĂ„ dessa tydligen inte följer standarden.
Claes Holmerup Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 Tack! Jag kĂ€nde mig helt sĂ€ker redan frĂ„n början - men nĂ€r nĂ„gon ifrĂ„gasĂ€tter, sĂ„ börjar man ju undra om man har rĂ€tt eller fel och sĂ„ vill man ha reda pĂ„ hur det verkligen förhĂ„ller sig Ă€ven om det skulle visa sig att man har fel. SĂ„ fungerar jag i alla fall och nu kĂ€nner jag mig bombsĂ€ker igen. đź
wollibolli Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 SĂ„ svaret pĂ„ frĂ„gan som startade trĂ„den Ă€r alltsĂ„: Nej ? đź
Claes Holmerup Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 Svaret Ă€r kanske snarare: Det Ă€r nĂ€stan aldrig farligt för övrig utrustning... Glasklart, eller hur? đźđ
bjorn (oregistrerad) Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 Jag har en liten frÄga: Jag fantommatar ju mitt mixerbord förr att kondingmickarna ska fÄ sina 48V, men Àr det skadligt mot min övriga utrustning (dynamiska mickar, synthar och effekter) som ocksÄ sitter i bordet? Det Àr inte skadligt för övriga mikrofoner (utom i mycket sÀllsynta fall). Syntar och effekter ansluter du normalt till lineingÄngar och dÀr finns aldrig fantomspÀnning.
Bo Hansén Postat 2 februari 2004 Postat 2 februari 2004 HallÄ folk, Skall försöka bena ut phantom frÄgan pÄ ett förhoppningsvis förstÄligt vis. Nej +48 volten tar inte ut sig sjÀlv över stift 2 och 3 i mikrofonen, den stannar dÀr i form av tvÄ matningsvÀger som kommer frÄn mixern, man har gjort pÄ detta sÀtt för att fÄ likhet pÄ bÄda kablarna som audio balanseringen gÄr i. Phantom spÀnningen +48v till kondensatormikrofonens elektronik tages ut direkt pÄ stifft 2 och 3 med tvÄ motstÄnd (eller ibland som en center tappning pÄ mikrofonens transformator) och 48 voltens jord tages frÄn stift 1 d.v.s. skÀrmen. FÄr man köra phantom pÄ dynamsika mikrofoner eller synth/sampler utgÄngar ?? Om den dynamiska mikrofonen Àr balanserad, hel och felfri sÄ Àr ok eftersom phantom spÀnningen hÀnger i luften före transformatorn eller spolen i membranet och det kan inte gÄ nÄgon ström genom nÄgon ting. Men det har funnits en del avarter pÄ balanserade dynamiska mikrofoner med "spar-kopplade" trafos eller konstiga bas-avskÀrnings switchar dÀr stift 1 har varit inblandad med stift 2 och 3 i kopplingen, och dÄ kan det gÄ ström genom trafo ock komponenter, och detta Àr inte bra för mikrofonens hÀlsa. Och som nÄgra har sagt förut, mikrofoner med mono-teleplugg Àr obalanserade, och dÀr gÄr det 48v (ström) genom mikrofonens membranspole och det Àr inte tillÄtet. Synthar och samplers utgÄngar gillar inte att fÄ 48 volt över sig, nÄgra har skyddat konstruktionen för sÄdana misstag eftersom mÄnga kör in synth/sampler pÄ mik-ingÄngen nÀr inte line-ingÄngens kÀnslighet rÀcker till. Dom oskyddade synth/sampler (och det Àr mÄnga) som fÄr 48 volt pÄ utgÄngen rÄkar ut för knÀckta utgÄngskondensatorer och ofta ocksÄ IC-kretsar som matar utgÄngen. Slutligen, för att inte utmana ödet, stÀng av phantom nÀr dynamiska mikrofoner anvÀnds, och anvÀnd trafo DI-box till synth/sampler om inte phantom gÄr att stÀnga av. --Bosse
vicks (oregistrerad) Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 MEN MEN MEN! Den ursprungliga frÄgan var om fantommatningen var skadlig. JA! För i princip allt utom kondensatormickar. Hur svÄrt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det hÀr Àr ganska löjligt alltihop ju.
Dna the Synthmaestro Postat 3 mars 2004 TrÄdstartare Postat 3 mars 2004 MEN MEN MEN! Den ursprungliga frÄgan var om fantommatningen var skadlig. JA! För i princip allt utom kondensatormickar. Hur svÄrt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det hÀr Àr ganska löjligt alltihop ju. men om man mickar ett trummset tex sÄ har man ju bÄde dynamiska och kondensatormickar i bordet, dÄ mÄste man ju fantommata.
Claes Holmerup Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 (redigerat) Det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llsynt att det Ă€r problem - sĂ„ om du mot förmodan skulle rĂ„ka elda upp en mic pĂ„ grund av att den inte tĂ„l fantommatning, sĂ„ Ă€r den Ă€ndĂ„ sĂ„ gammal och sliten att du troligen Ă€ndĂ„ inte hade velat anvĂ€nda den... đđ Alla moderna dynamiska micar överlever fantommatning och pĂ„verkas inte negativt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt - sĂ„ troligen kommer du aldrig att rĂ„ka ut för en mic som inte klarar att fantommatas. Redigerat: För sĂ€kerhets skull ska man kanske ha en separat preamp om man har nĂ„gon gammal vintage bandmic liggande - men om man har en sĂ„dan raritet, sĂ„ gĂ„r man nog sĂ€llan genom en mixer Ă€ndĂ„ och frĂ„gan Ă€r i sĂ„ fall mest av akademisk karaktĂ€r... đđ Redigerat 3 mars 2004 av Claes
Neosus Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 ...nu snurrar det runt i huvet... đ Men det Ă€r som Claes skriver. SjĂ€lv har jag aldrig stött pĂ„ nĂ„gra problem nĂ€r dynamiska mickar har kopplats in i en phantommatad mixer... đ
lyxma Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Ăh, det Ă€r inte sĂ„ mycket att tĂ€nka pĂ„ med fantommatning. Har dĂ€remot hört att om man linar en bas frĂ„n förstĂ€rkarens egna "line out" och skickar fantommatning till den sĂ„ kan det hĂ€nda dĂ„liga saker med förstĂ€rkaren. Tjo!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.