Jump to content
Annons

ProTools funkar inte med AMD Turion/Sempron?


pvz

Recommended Posts

Det står ju på Digidesigns hemsida ( http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...54&itemid=22866)

att det inte ska funka:

"Computers with AMD Turion, AMD Sempron, or Intel Celeron processors are not supported".

Men det står även:

"Computers with Intel Pentium III and older Intel processors are not supported"

...och jag har kört ProTools på en Pentium III processor... iofs Protools 6* men det borde väl inte vara så stor skillnad jämfört med 7an som detta gäller.

Skriver de så här för att slippa ansvar om det inte funkar?

Är det nån här som har erfarenhet av Protools på AMD-processorer?

Ska nämligen köpa ny dator och funderar på en bärbar med Turion-processor...

Tack, mvh/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det står ju på Digidesigns hemsida ( http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...54&itemid=22866)

att det inte ska funka:

"Computers with AMD Turion, AMD Sempron, or Intel Celeron processors are not supported".

Men det står även:

"Computers with Intel Pentium III and older Intel processors are not supported"

...och jag har kört ProTools på en Pentium III processor... iofs Protools 6* men det borde väl inte vara så stor skillnad jämfört med 7an som detta gäller.

Skriver de så här för att slippa ansvar om det inte funkar?

Är det nån här som har erfarenhet av Protools på AMD-processorer?

Ska nämligen köpa ny dator och funderar på en bärbar med Turion-processor...

Tack, mvh/Per

Det kanske funkar men skyll dig själv om du får problem, kan ju exempelvis vara så att det fungerar men buggar en massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Not supported och not tested betyder att tillverkaren inte har utfört extensiva tester med den nämnda kombinationen. Det kan också betyda att de inte alls testat i vissa fall. Oberoende av, är det alltså en disclaimer där de tvagar sina händer från allt ansvar ifall du bestämmer dig för att köra sagda kombination.

Det betyder definitivt inte att det inte skulle kunna fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske funkar men skyll dig själv om du får problem, kan ju exempelvis vara så att det fungerar men buggar en massa.

Jo, jag förstår att det är säkrast att köpa nåt enligt deras guide.

Ville mer ha bekräftat det som tsmalmbe skriver, att det inte betyder att det inte funkar... Samt att jag tänkte att nån på forumet kanske har erfarenhet av ProTools + AMD.

Är van Windows och har svårt att hitta nån bra Laptop med det... Skulle kunna köpa en MacBook/MB Pro, men de presterar dåligt med Windows har jag läst i tester å då känns det som en dyr lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske funkar men skyll dig själv om du får problem, kan ju exempelvis vara så att det fungerar men buggar en massa.

Jo, jag förstår att det är säkrast att köpa nåt enligt deras guide.

Ville mer ha bekräftat det som tsmalmbe skriver, att det inte betyder att det inte funkar... Samt att jag tänkte att nån på forumet kanske har erfarenhet av ProTools + AMD.

Är van Windows och har svårt att hitta nån bra Laptop med det... Skulle kunna köpa en MacBook/MB Pro, men de presterar dåligt med Windows har jag läst i tester å då känns det som en dyr lösning.

OSX går fort att vänja sig vid 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

OSX går fort att vänja sig vid  😄

<OT>Det är bättre att köra nåt som man tycker om direkt istället för nåt man måste vänja sig vid....... 😆 (kunde inte låta bli) </OT>

Varför skulle man då uppgradera nånting alls i sin setup? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

OSX går fort att vänja sig vid  😆

<OT>Det är bättre att köra nåt som man tycker om direkt istället för nåt man måste vänja sig vid....... 😮 (kunde inte låta bli) </OT>

Varför skulle man då uppgradera nånting alls i sin setup? 🙂

Du menar, don't fix it if it ain't broken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm men ingen här som har kört ProTools med AMD Turion? Är sugen på denna laptop:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326205&view=detailed

(men uppgradera till 2gb minne isf). Jag kör f ö MBox 2...

Varför inte bara hitta en med Core 2 Duo processor? Finns ju hur många som helst.

Håller med. Bra batteritid (första året i alla fall) och hyfsat tysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara hitta en med Core 2 Duo processor? Finns ju hur många som helst.

Från samma sida på Digidesigns hemsida:

*Please Note: Models that offer Intel Core 2 Duo laptop processors (codename Merom) are currently not officially supported or qualified with Digidesign products. Currently only the Intel Core 2 Duo desktop processors (codename Conroe) have been qualified.

...men "not officially supported" låter ju ganska svävande!?

Den dator jag nämnde finns med denna processor men den tycks vara återkallad på de flesta ställen.

Nån som har kört ProTools med Core 2 Duo processor?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
OSX går fort att vänja sig vid  😉

<OT>Det är bättre att köra nåt som man tycker om direkt istället för nåt man måste vänja sig vid....... 😮 (kunde inte låta bli) </OT>

Varför skulle man då uppgradera nånting alls i sin setup? 😉

Det där är en bättre fråga än du tror 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg i vanlig ordning med..

Jag har kört Pro Tools på en AMD Sempron (hemmabygge) i ett drygt år (PT 7.1).. det fungerade felfritt.. tills jag skaffade McDSP-pluggar! ..Var tvungen att köpa mig en MacPro nu istället.. McDSP-pluggarna vill man ju inte vara utan om man kör Pro Tools 😉

Ergo: Det går, säkert rätt smärtfritt med.. men pluggar kan bli ett problem! Think twice.. 😮

/Dave

Note: Jag kör alltså en MacPro med 2 Dual Core.. felfritt.. men det är ju inte en laptop så..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg i vanlig ordning med..

Jag har kört Pro Tools på en AMD Sempron (hemmabygge) i ett drygt år (PT 7.1).. det fungerade felfritt.. tills jag skaffade McDSP-pluggar! ..Var tvungen att köpa mig en MacPro nu istället.. McDSP-pluggarna vill man ju inte vara utan om man kör Pro Tools 😎

Ergo: Det går, säkert rätt smärtfritt med.. men pluggar kan bli ett problem! Think twice.. 😆

/Dave

Note: Jag kör alltså en MacPro med 2 Dual Core.. felfritt.. men det är ju inte en laptop så..

ursäkta en idiot, men vad är McDSP-pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg i vanlig ordning med..

Jag har kört Pro Tools på en AMD Sempron (hemmabygge) i ett drygt år (PT 7.1).. det fungerade felfritt.. tills jag skaffade McDSP-pluggar! ..Var tvungen att köpa mig en MacPro nu istället.. McDSP-pluggarna vill man ju inte vara utan om man kör Pro Tools  😛

Ergo: Det går, säkert rätt smärtfritt med.. men pluggar kan bli ett problem! Think twice..  🙂

/Dave

Note: Jag kör alltså en MacPro med 2 Dual Core.. felfritt.. men det är ju inte en laptop så..

ursäkta en idiot, men vad är McDSP-pluggar?

Mcdsp är en tillverkare av högkvalitets pluggar enbart till Pro Tools.

Dom gör det mesta typ, Compressorer, eq, reverb, en synth har dom med.

Sen förstås analog channel (mums)

Vad gäller dator valet så köp en dator med dual core självklart. särskilt om du kör PT 7xx.

Upp till 150% mer prestanda en en vanlig med en kärna. ( med PT 7xx )

AMD Turion datorn kommer säkert fungera men prestandan kommer inte va bra.

Du kommer ångra dig.

Lycka till... 😉

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar.

hittade en tråd på digidesigns forum ( http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...=5&o=&fpart=all ) och när man läste den blev man nästan skraj för att köpa nåt annat än mac... så får se hur jag gör.

EDIT: När det gäller laptops alltså. Annars vet jag att många PC funkar fint.

Redigerat av pvz
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
tack för alla svar.

hittade en tråd på digidesigns forum ( http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...=5&o=&fpart=all ) och när man läste den blev man nästan skraj för att köpa nåt annat än mac... så får se hur jag gör.

Du kan köra PC utan problem.

Det sitter Intelprocessorer i Macarna också.

Om du är inne på en maskin som kostar 11 000 så köp en med processor som har bra med Cacheminne.

Det ökar prestanda betydligt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...