Jump to content
Annons

USB Midikeyboard


Soxic

Recommended Posts

Hej!

Har precis köpt en Midistart USB Keyboard och kör med Cubase. Men när jag ska spela så upplever jag en fördröjning och det går inte att lira helt enkelt. Är det USB som ställer till det eller har jag kanske fel inställningar? Jag har ett DSP24 Value ljudkort som annars fungerar utmärkt med Audio osv, men av någon anledning kan jag inte spela upp syntljudet från det ljudkortet utan endast med det interna ljudkortet.

Mitt DSP24 Value har audiokablar kopplade till en mixer dit jag kopplat hörlurar som jag brukar lyssna i. Audio har spelats upp bra, men med detta USB keyboarden spelas ljuden alltså inte upp i DSP24.

Shit, jag vet inte ens vart jag ska börja felsöka. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har precis köpt en Midistart USB Keyboard och kör med Cubase. Men när jag ska spela så upplever jag en fördröjning och det går inte att lira helt enkelt. Är det USB som ställer till det eller har jag kanske fel inställningar? Jag har ett DSP24 Value ljudkort som annars fungerar utmärkt med Audio osv, men av någon anledning kan jag inte spela upp syntljudet från det ljudkortet utan endast med det interna ljudkortet.

Mitt DSP24 Value har audiokablar kopplade till en mixer dit jag kopplat hörlurar som jag brukar lyssna i. Audio har spelats upp bra, men med detta USB keyboarden spelas ljuden alltså inte upp i DSP24.

Shit, jag vet inte ens vart jag ska börja felsöka. 🙂

Ett tips är att söka på latency i forumet, så dyker nog fler liknande trådar upp.

Vet inte varför du inte hör ljuden, men fördröjningen har nog med inställningar att göra; processorn har lite för mycket att göra. Försök att ställa ner playback-samples (heter lite olika på olika system)-bufferten så lågt du kan till att börja med, tex 128 samples, så försvinner nog latency-problemet.

Kolla också om du har en massa icq, msn messenger eller andra program som ligger och körs samtidigt.

Hoppas det kunde vara till någon hjälp !

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag inte hörde ljud via mitt ljudkort var tydligen för att jag inte hade valt något vstinstrumment som output (eller om det var input), så nu hör jag ljudet. Fördröjningen lyckades jag fixa genom att ladda ner och installera ASIO4ALL. Lite tur ska man ha ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag inte hörde ljud via mitt ljudkort var tydligen för att jag inte hade valt något vstinstrumment som output (eller om det var input), så nu hör jag ljudet. Fördröjningen lyckades jag fixa genom att ladda ner och installera ASIO4ALL. Lite tur ska man ha ibland.

bra!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är USB som ställer till det ja. Hade liknande problem med osync, funkade ibland och ibland inte alls. Vet inte vad i USB:n som ställer till det dock... Tillslut fick ja köra genom MIDI-ingången på ljudkortet istället, funkar klockrent.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock fungerar det som sagt bra nu, men jag tror också att en del av strulet berodde på USB. Hade jag kopplat in via midi hade jag förmodligen inte behövt ASIO4ALL, men säker är jag inte.

Nu ska jag försöka spela in men det är väl då allt börjar krascha och hänga sig på allvar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock fungerar det som sagt bra nu, men jag tror också att en del av strulet berodde på USB. Hade jag kopplat in via midi hade jag förmodligen inte behövt ASIO4ALL, men säker är jag inte.

Nu ska jag försöka spela in men det är väl då allt börjar krascha och hänga sig på allvar. 😱

Såklart !

Annars vore det ju inget skoj 🥰

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...