Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag fick i julklapp en mixer, som kan beskÄdas nedan:

UB-802_top.jpg

Jag vet bara inte hur jag ska koppla för att fÄ ljudet som spelas upp att INTE komma med i inspelningen!

Jag kopplar exempelvis en gitarr till en av kanalerna. Sedan kopplar jag main out till datorns line in-gÄng. Sedan kopplar jag datorns utgÄng till tape in. Gör jag enbart pÄ detta sÀtt, sÄ kommer allt som spelas upp Àven med i inspelningen.

Trycker jag in knappen Tape to control room, sÄ Àr det ENBART tape in-utgÄngen som gÄr till högtalarna, INTE det jag spelar in. DÄ mÄste jag kryssa i monitor-knappen i inspelningsprogrammet för att fÄ ljud, men dÄ Àr det en för jÀvlig latency. Utan tape to control room-knappen nedtryckt sÄ gÄr det inspelade ljudet bÄde till högtalarna och datorn, och behöver ej ha monitor-knappen nedtryckt. Men dÄ kommer ju allt utljud in som lÀckage i inspelningen!

Finns det nÄgon enkel lösning pÄ detta? (Förutom att köpa nytt ljudkort...Àr man student sÄ Àr man...) Jag mÄste ju kunna höra bÄde det jag spelar in och det som kommer ut ur datorn, samtidigt som inget utljud kommer in pÄ inspelningarna...?

Redigerat av Lynxo
Annons
Postat

Nu Àr det dÀr en vÀldigt enkel mixer, utan större finesser som subgrupper och annat. Det du kan göra Àr att koppla FX Send till din dators line-in (enbart mono dÄ). DÄ drar du bara upp ratten "FX" pÄ de spÄr du vill skicka till datorn.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du kan helt enkelt inte lyssna via mixern för allt som gÄr via mixerns alla out gÄr via main out kort sagt. Kopplar du ut ljud frÄn datorn till mixern sÄ gÄr det ju via mixern till main out hur du Àn gör. SÀtt hörlurarna i hörlursuttaget pÄ ljudkortet istÀllet sÄ blir det bra. Möjligtvis att det funkar om du skickar det du spelar in via aux send frÄn mixern direkt till ingÄngen pÄ ljudkortet att det inte loopar tillbaka sÄ att du dÄ kan ta tillbaka lyssningen till en ingÄng pÄ mixern utan att det blir kaka pÄ kaka men det har jag aldrig kollat om det gÄr. Har samma mixer sjÀlv och anvÀnder den bara till lyssning. Jag har dom billiga mickpreamparna frÄn Behringer sÄ jag behöver inte mixern till annat Àn lyssning. Det finns en riktigt billig hörlursförstÀrkare frÄn Behringer oxÄ, en fyrkanals kostar visst lite över tvÄ hundra spÀnn (jag har den, funkar bra). Har du kasst ljud kanske för lÄg signal ut frÄn ljudkortet sÄ kan det vara ett alternativ för dig.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Postat

ngt tarvligt som jag vart me om med liknande behringermixers Ă€r att man fĂ„r lĂ€ck genom mixerbordet.... alltsĂ„ suttit lĂ„ngt bort frĂ„n datorn med en gitarr o en mick o lirat o Ă€ndĂ„ sĂ„ Ă€r det sjukligt mkt lĂ€ck. detta beror förmodligen pĂ„ att behringenr inte e ngt kvalitetsmĂ€rke överlag.. 😆 sĂ€rskilt inte deras billigare prylar.. men vi löste det enkelt genom att ha ett bord för in o ett för ut... riktigt jobbigt..

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Testa det som Thomas sÀger (samma som jag sÀger men inte testat sjÀlv) borde funka. Men jag tror att det bara finns en aux utgÄng om jag inte minns fel. Om jag har rÀtt sÄ blir det sÄledes: om du skickar fler signaler typ sÄng och gitarr pÄ samma gÄng sÄ blir det dÄ bÄda pÄ samma kanal i mono in till ljudkortet. Dvs. inte sÄ skoj. Lycka till Pm:a om du vill ha namnet pÄ hörlursförstÀrkaren.

Göran

Postat

Hej!

Tack för alla snabba svar! Testade alldeles nyss att koppla gitarren till FX Send, men det ger samma resultat: jag hör det jag spelar bara om jag trycker pÄ monitor-knappen i inspelningsprogrammet, och det ger oönskad latency.

Jag vill alltsÄ höra mig sjÀlv genom mixern INNAN ljudet kommer till datorn och fuckar upp det med latency. Men det verkar som det Àr omöjligt utan att utljudet lÀcker in i inspelningarna...ett annat alternativ, som jag försökte alldeles nyss, Àr att försöka med ASIO4ALL för att fÄ ner latencyn. Men dÄ hittar inte inspelningsprogrammet nÄgra Outputs helt plötsligt! Inputsen finns fortfarande kvar, men outputsen Àr borta!

Kanske borde starta en ny trÄd för just latencyproblemet, men tills vidare stÀller jag frÄgan hÀr...

Är annars nytt ljudkort enda chansen? Man tycker ju att ASIO4ALL borde hitta alla outputs Ă„tminstone... 🙂

Postat

ett nytt ljudkort skadar ju faktiskt inte.. 🙂

fins jÀdrans billigt beggat!!

Postat
ett nytt ljudkort skadar ju faktiskt inte.. 🙂

fins jÀdrans billigt beggat!!

Jupp, men ska jag köpa nytt ljudkort vill jag köpa ett dÀr jag GARANTERAT inte fÄr nÄgon sÀrskilt hög latency. FÄr jag bara ASIO4ALL att fungera, sÄ slipper jag den kostnaden...

Postat
Hej!

Tack för alla snabba svar! Testade alldeles nyss att koppla gitarren till FX Send, men det ger samma resultat: jag hör det jag spelar bara om jag trycker pÄ monitor-knappen i inspelningsprogrammet, och det ger oönskad latency.

Jag vill alltsÄ höra mig sjÀlv genom mixern INNAN ljudet kommer till datorn och fuckar upp det med latency. Men det verkar som det Àr omöjligt utan att utljudet lÀcker in i inspelningarna...ett annat alternativ, som jag försökte alldeles nyss, Àr att försöka med ASIO4ALL för att fÄ ner latencyn. Men dÄ hittar inte inspelningsprogrammet nÄgra Outputs helt plötsligt! Inputsen finns fortfarande kvar, men outputsen Àr borta!

Kanske borde starta en ny trÄd för just latencyproblemet, men tills vidare stÀller jag frÄgan hÀr...

Är annars nytt ljudkort enda chansen? Man tycker ju att ASIO4ALL borde hitta alla outputs Ă„tminstone... 🙂

Jaha du, men hur har du kopplat in förstÀrkaren/högtalarna dÄ? Det Àr vÀl inte sÄ att du har dem kopplade direkt frÄn datorn?

• Koppla in datorns line out till kanal 5/6 eller Tape in, vilket du kĂ€nner för - men jag föreslĂ„r 5/6, för dĂ„ kan du styra volymen separat - och Ă€ven EQa lite om du kĂ€nner för det.
  • Koppla in datorns line in till FX send (som jag skrev tidigare). Dock kan du bara spela in monosignaler, men ditt mixerbord Ă€r inte bĂ€ttre. Helst skulle du haft en mixer med subgrupper och routat dem till line-in i stereo.
  • Koppla in förstĂ€rkaren/högtalarna till CTRL ROOM OUT alt MAIN OUT.

Postat
Hej!

Är annars nytt ljudkort enda chansen? Man tycker ju att ASIO4ALL borde hitta alla outputs Ă„tminstone... 😏

Jaha du, men hur har du kopplat in förstÀrkaren/högtalarna dÄ? Det Àr vÀl inte sÄ att du har dem kopplade direkt frÄn datorn?

• Koppla in datorns line out till kanal 5/6 eller Tape in, vilket du kĂ€nner för - men jag föreslĂ„r 5/6, för dĂ„ kan du styra volymen separat - och Ă€ven EQa lite om du kĂ€nner för det.
  • Koppla in datorns line in till FX send (som jag skrev tidigare). Dock kan du bara spela in monosignaler, men ditt mixerbord Ă€r inte bĂ€ttre. Helst skulle du haft en mixer med subgrupper och routat dem till line-in i stereo.
  • Koppla in förstĂ€rkaren/högtalarna till CTRL ROOM OUT alt MAIN OUT.

Det inspelade ljudet ska alltsÄ gÄ till datorn via FX Send? Grejen Àr att ingenting spelas in dÄ. Jag hör ljud frÄn högtalarna, men ingenting gÄr in i datorn...

Postat

Tack för hjĂ€lpen, allihopa, nu funkar det! 😏

Jag kunde inte anvÀnda Tape in-utgÄngen, för dÄ mÄste man ha knappen intryckt, och det stryper allt utljud förutom just tape in...

Tur att jag hade alla sladdar hemma. 😳 En Ă€r rĂ€tt dĂ„lig och behöver nog köpas ny, men nu har jag sett att det fungerar i alla fall! 🙁

Postat
Det inspelade ljudet ska alltsÄ gÄ till datorn via FX Send? Grejen Àr att ingenting spelas in dÄ. Jag hör ljud frÄn högtalarna, men ingenting gÄr in i datorn...

Du mÄste Àven dra upp FX-SEND-ratten pÄ den kanal du vill spela in...

Postat

Du mÄste Àven dra upp FX-SEND-ratten pÄ den kanal du vill spela in...

Jag vet, det var det jag glömde... 😏

Men tack i alla fall. 😳

Postat

tÀnk pÄ att det Àr ALLTID mindre brus pÄ master bussen gemfört med sub-bussarna/aux-bussarna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.