Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men vad är problemet... detta måste ju hända jämt? Att nån sampling kommer med utan att man har stenkoll på varifrån den kommer. Han säger ju att dom är in legal discussions eller nåt. Jag tycker det verkar vara en uppriktig miss...

Den enda missen jag ser just nu är att Timbaland inte verka ha tänkt på att någon skulle upptäcka allt det här.

Och ja, det är nog inte första gången någon stjäl något utan att ge credit och bara det är väl ett ganska stort problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komiskt att hela World Wide Web sluter upp bakom den finländske datamusikern och hans upphovsrätt, när ni för bara några månader sedan var beredda att låta Piratpartiet avskaffa densamma.

Utveckla gärna det där med "vi".

Jag tror du är ute på ganska djupt vatten om du tror att alla som sysslar med datormusik, hobbymusik och demoscenen stödjer Piratpartiet. Jävligt djupt vatten, förövrigt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Timbalands kommentarer är ju fan bara skrattretande förövrigt.

Inte alls, jag undrar om alla uppfattade att han pratade om två olika fall finnens och den gången som han hade blev stämd för att ha använt en demomelodi från ett Casio-keyboard? Om finnens musik sa han att han trodde att det kom från ett TV-spel och att de låg i förhandlingar för att klargöra vem som har rätt till ersättningen för samplingen om någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte också att han verkade vettig... lite dryg kanske men det finns väl inte många stenrika producenter som är ödmjuka? Inte ens de som är vita och producerar rock.

Som jag förstår det trodde han att låten var från ett tvspel, eller så ÄR låten från ett tvspel och finnarna "snodde" det från början, om det är det sistnämnda så är det ju inget att diskutera, om det är det förstnämnda så är det inte så mycket att göra åt och han ska inte behöva betala skadestånd för ett misstag. Och om det skulle vara så att han medvetet snodde låten och hoppades att han inte skulle åka dit så kan man väl tycka vad man vill om det, personligen bryr jag mig inte. Do it är en bra låt och låten han samplade (vem som än gjorde den) är också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Timbalands kommentarer är ju fan bara skrattretande förövrigt.

Inte alls, jag undrar om alla uppfattade att han pratade om två olika fall finnens och den gången som han hade blev stämd för att ha använt en demomelodi från ett Casio-keyboard?

Köper man en keyboard har man väl rättigheterna till de ljud som finns på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte också att han verkade vettig... lite dryg kanske men det finns väl inte många stenrika producenter som är ödmjuka? Inte ens de som är vita och producerar rock.

Som jag förstår det trodde han att låten var från ett tvspel, eller så ÄR låten från ett tvspel och finnarna "snodde" det från början, om det är det sistnämnda så är det ju inget att diskutera, om det är det förstnämnda så är det inte så mycket att göra åt och han ska inte behöva betala skadestånd för ett misstag. Och om det skulle vara så att han medvetet snodde låten och hoppades att han inte skulle åka dit så kan man väl tycka vad man vill om det, personligen bryr jag mig inte. Do it är en bra låt och låten han samplade (vem som än gjorde den) är också bra.

Om finnens musik sa han att han trodde att det kom från ett TV-spel och att de låg i förhandlingar för att klargöra vem som har rätt till ersättningen för samplingen om någon.

"Trodde" det var från ett TV spel? Han har alltså inte koll på var han samplade det ifrån? Har man inte det så får man nog ta konsekvenserna + vara extra ödmjuk. Ingen ursäkt bara för att man är rik...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Timbalands kommentarer är ju fan bara skrattretande förövrigt.

Inte alls, jag undrar om alla uppfattade att han pratade om två olika fall finnens och den gången som han hade blev stämd för att ha använt en demomelodi från ett Casio-keyboard?

Köper man en keyboard har man väl rättigheterna till de ljud som finns på den.

Jo vad gäller ljuden så är det så men en demo kan vara copyrightskyddad. Tror dock inte att det var Casio som stämde utan den som hade gjort demon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de flesta människor tänker "ah, en tv-spelslåt" när de hör den typen av musik, Timbaland hittade väl den där låten eller den enskilda samplingen nånstans och brydde sig inte om att kolla upp vart den kom ifrån. Jag tycker inte att det är en så stor grej egentligen, det hade varit lite skillnad om han snott hela låten rakt av och blivit rik på den, men nu används samplingen bara som utfyllnad lite i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om finnens musik sa han att han trodde att det kom från ett TV-spel och att de låg i förhandlingar för att klargöra vem som har rätt till ersättningen för samplingen om någon.

"Trodde" det var från ett TV spel? Han har alltså inte koll på var han samplade det ifrån?

Dom höll som sagt på och förahadlande så vi får väl se vad utgången blir, vore väldigt pinsamt för finnen om det visar sig att låten är rippad från ett gammalt TV-spel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vad gäller ljuden så är det så men en demo kan vara copyrightskyddad. Tror dock inte att det var Casio som stämde utan den som hade gjort demon.

Okej hur slutade den tvisten då? Och vad har det med det här att göra mer än att en man i Timbalands position borde veta bättre? Eller kanske missuppfattade va du försökte säga...

Jag tror att de flesta människor tänker "ah, en tv-spelslåt" när de hör den typen av musik, Timbaland hittade väl den där låten eller den enskilda samplingen nånstans och brydde sig inte om att kolla upp vart den kom ifrån. Jag tycker inte att det är en så stor grej egentligen, det hade varit lite skillnad om han snott hela låten rakt av och blivit rik på den, men nu används samplingen bara som utfyllnad lite i bakgrunden.

Fast hela låten är ju baserad efter den loopen. Han gjorde alltså en låt utifrån redan skrivet material, det är i alla fall mer troligt än att han gjorde en låt och hittade en bakgrundseffekt (den här loopen) som passade till det han skapat.

Dock håller jag med om att det här inte behöver bli en större grej än vad det redan blivit. Räcker väl med att uppskatta hur mycket låten genererat ekonomiskt, och ge honom typ hälften av det (x antal miljoner gissar jag på) så är saken biff! 😕

Dom höll som sagt på och förahadlande så vi får väl se vad utgången blir, vore väldigt pinsamt för finnen om det visar sig att låten är rippad från ett gammalt TV-spel...

Ja, fast det är väl bara en tidsfråga innan man blir dumförklarad om man går ut med att någon snott ens låt som inte ens är ens egen... Så det är inte särskilt troligt. Och om vi ska gå efter surikatmammas linje (som menade på att allt i genren låter typ likadant) så låter det som om tvspels låten bara hade samma stil på sin höjd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jo vad gäller ljuden så är det så men en demo kan vara copyrightskyddad. Tror dock inte att det var Casio som stämde utan den som hade gjort demon.

Okej hur slutade den tvisten då? Och vad har det med det här att göra mer än att en man i Timbalands position borde veta bättre? Eller kanske missuppfattade va du försökte säga...

Jag tror att de flesta människor tänker "ah, en tv-spelslåt" när de hör den typen av musik, Timbaland hittade väl den där låten eller den enskilda samplingen nånstans och brydde sig inte om att kolla upp vart den kom ifrån. Jag tycker inte att det är en så stor grej egentligen, det hade varit lite skillnad om han snott hela låten rakt av och blivit rik på den, men nu används samplingen bara som utfyllnad lite i bakgrunden.

Fast hela låten är ju baserad efter den loopen. Han gjorde alltså en låt utifrån redan skrivet material, det är i alla fall mer troligt än att han gjorde en låt och hittade en bakgrundseffekt (den här loopen) som passade till det han skapat.

Dock håller jag med om att det här inte behöver bli en större grej än vad det redan blivit. Räcker väl med att uppskatta hur mycket låten genererat ekonomiskt, och ge honom typ hälften av det (x antal miljoner gissar jag på) så är saken biff! 😕

kricke det handlar knappast om miljoner i intäkter för en albumlåt som är skriven och medproducerad av ett flertal människor och som dessutom inte ens är utgiven som singel de största royaltyintäkterna kommer ju oftast från radiospelningar.

Vad gäller keyboardstämningen så tror jag att de gjorde upp i godo lär inte heller ha handlat om några större belopp...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Fast hela låten är ju baserad efter den loopen. Han gjorde alltså en låt utifrån redan skrivet material, det är i alla fall mer troligt än att han gjorde en låt och hittade en bakgrundseffekt (den här loopen) som passade till det han skapat.

2. Dock håller jag med om att det här inte behöver bli en större grej än vad det redan blivit. Räcker väl med att uppskatta hur mycket låten genererat ekonomiskt, och ge honom typ hälften av det (x antal miljoner gissar jag på) så är saken biff! 😳

3. Ja, fast det är väl bara en tidsfråga innan man blir dumförklarad om man går ut med att någon snott ens låt som inte ens är ens egen... Så det är inte särskilt troligt. Och om vi ska gå efter surikatmammas linje (som menade på att allt i genren låter typ likadant) så låter det som om tvspels låten bara hade samma stil på sin höjd...

1. Nja, introt är väldigt likt, men resten av låten inklusive refräng låter annorlunda. Men att han byggt upp låten kring samplingen är mycket möjligt, det är väldigt vanligt faktiskt, eftersom det blir svårt att integrera en så lång sampling i låten annars.

2. Just den här låten kan väl inte ha genererat så många miljoner när den inte släppts som singel?

3. Du missuppfattade mig, jag tycker inte att all chip/sid-musik (jag vet verkligen inte vad den korrekta benämningen är, lyncha mig inte snälla 😕) låter likadan, utan bara att det är väldigt lätt att få för sig att en låt kommer från ett tvspel om man inte är insatt i scenen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. kricke det handlar knappast om miljoner i intäkter för en albumlåt som är skriven och medproducerad av ett flertal människor och som dessutom inte ens är utgiven som singel de största royaltyintäkterna kommer ju oftast från radiospelningar.

2. Vad gäller keyboardstämningen så tror jag att de gjorde upp i godo lär inte heller ha handlat om några större belopp...

1. Kan du ha rätt i. Men antingen så förtjänar finnen ju en del av de intäkter låten genererar och/eller så får han en självständig summa som han kan acceptera. Alternativet att han inte skulle få något alls förespråkar jag i alla fall inte.

2. Oki doki.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nja, introt är väldigt likt, men resten av låten inklusive refräng låter annorlunda. Men att han byggt upp låten kring samplingen är mycket möjligt, det är väldigt vanligt faktiskt, eftersom det blir svårt att integrera en så lång sampling i låten annars.

2. Just den här låten kan väl inte ha genererat så många miljoner när den inte släppts som singel?

3. Du missuppfattade mig, jag tycker inte att all chip/sid-musik (jag vet verkligen inte vad den korrekta benämningen är, lyncha mig inte snälla 😕) låter likadan, utan bara att det är väldigt lätt att få för sig att en låt kommer från ett tvspel om man inte är insatt i scenen.

1. Ja detaljer kan man diskutera länge, men det vi torde vara överens om är att samplingen är med. Fast du tycker inte finnen borde reagerat (negativt) ifall han hörde Do It? 😳

2. Jag har ingen aning. Men som svar på detta kan du läsa mitt svar till Glaskatten.

3. Okej. Men är det fritt fram att ta TV spels musik?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, introt är väldigt likt, men resten av låten inklusive refräng låter annorlunda. Men att han byggt upp låten kring samplingen är mycket möjligt, det är väldigt vanligt faktiskt, eftersom det blir svårt att integrera en så lång sampling i låten annars.

Nu kom ja på va du menade tror jag... Introt från originalet är "basen" för hela låten i Do It - var det så du menade? I så fall håller jag med. Men för det första är det en ganska lång slinga i sig, typ 14 sek eller nåt. Det är ju ganska många låtar som har en "bas" som är så långt. Har för mig att man får kopiera fyra takter högst. För det andra, låt säga att hela originalet bara var 14 sekunder långt och/eller hade bara den här loopen som "bas" - hade det gjort någon skillnad då?

( För övrigt så är det nog själva grunden till en låt som är svårast att göra för de flesta musiker, i alla fall jag tycker det. Ackordstrukturer. Det som ska göra låten varken för repetetiv eller för varierande - ska ju vara en lagom balans. Personligen tycker jag Do It tillhör den första kategorin medan originalet är den andra. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vilken skitstövel - Tack för videoklippet 🙂

Jag tycker han verkar rätt vettig ändå 😏

Utveckla gärna... Vem, och varför?

Allt som surikatmamma sagt mer eller mindre...

Förutom dedär med att han är rik å inte behöver vara ödmjuk.

Visst vissa kan väl ta honom lite hård. men vadå. tycker inte han är mer "oödmjuk" än någon annan människa som inte är "jäntelags" europé.

Han vet vad han vill å han har inget emot att säga det. så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar inte att man har rätt att vara dryg när man är rik, men kan förstå att han är frustrerad över att höra om den här grejen hela tiden. Chansen är gaaanska så stor att han vet mer om vad som pågår än vad vi gör, så jag tycker inte att man ska döma ut honom som en skitstövel innan det har blivit utrett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, enligt vissa individers resonemang, borde Janne vara ärad av att en "gud" som Timbaland har rört vid hans material och exploaterat det?

Det som är mest stinkande i hela den här debatten är att om någon gjorde likadant med Timbalands material så hade man haft femton feta stämningar liggande på dörrmattan under ens brevinkast..

Link to comment
Dela på andra sajter

men kan förstå att han är frustrerad över att höra om den här grejen hela tiden.

Men han har ju inte rätt att bli frustrerad eftersom han uppenbart gjort fel. Lika lite som Vanilla Ice skulle ha rätt att bli frustrerad när Queen och David Bowie samlade sina advokater för att få pengarna från samplingen av Under Pressure.

Skitstövel? Absolut.. Hur lite respekt han har för andra musiker blir tydligt i kommentarer som: "I don't know who their faces are, the hell wrong with them.. It's from a videogame idiot.. fucking jerk".

Det blir liksom lite lustigt när man inte respekterar någon och tycker att de är okända nollor när man i nästa andetag tycker att deras musik är tillräckligt bra för att använda i sina egna låtar.

Nej, jag hoppas innerligt att den riktige upphovsmannen får sina pengar. Om det så handlar om ett par tusen kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man får kopiera fyra takter högst.

Lever den gamla myten fortfarande?? 😮

Haha, uppenbarligen 🙂

Man har rätt att sampla sammanlagt noll takter och noll sekunder. Så fort en sampling är oclearad och någon kan visa var den kommer ifrån så har man begått ett brott mot upphovsrätten.

Även microsampling är förbjudet men där handlar det om så korta samplingar att det blir omöjligt att säkert fastställa vad källan är.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Så, enligt vissa individers resonemang, borde Janne vara ärad av att en "gud" som Timbaland har rört vid hans material och exploaterat det?

2. Det som är mest stinkande i hela den här debatten är att om någon gjorde likadant med Timbalands material så hade man haft femton feta stämningar liggande på dörrmattan under ens brevinkast..

1. Nej nej, men frågan är ju om Janne gjorde den här grejen från början eller om den är från ett tvspel? Och om det är han själv som gjort den, visste Timbaland om det eller utgick han bara från att det var från ett gammalt tvspel ingen skulle komma ihåg eller känna igen? Vem som helst kan göra misstag liksom.

2. Det är tyvärr sant, musikindustrin är åt helvete och vissa människor är alldeles för rika och därmed mäktiga. Om Timbaland vinner den här tvisten på grund av att han är rik och inte på grund av att han har rätt så är det för jävligt, det håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...