Jump to content
Annons

Onödigt att repa


binary78

Recommended Posts

Min lördag började lugnt och trevligt. En vän fyllde år, gick dit och åt lite tårta.

En annan vän ringer mig på mobilen. Där tog lugnet slut.

-Hej, vi har ett problem!

-Jaha? Vaddå?

-Vår gitarrist är sjuk och vi ska spela revy ikväll. Kan du ta hans repliker och eventuellt spela gitarr?

-Öhhh....

-Kom igen nu!

-Ok, men hur lång tid har vi på oss att repa då?

-3 1/2 timme.

-Öhhhmm, alltså...

-Bra vi ses snart då!

Så jag fick alltså hoppa in i en revy (med c:a 300 i publiken) som gitarrist på sista föreställningen, med 3 1/2 timmes varsel, och på den tiden skulle jag lära mig 9 låtar, repliker till två sketcher och koreografi till en sketch!

Hur det gick?

ASBRA!! 😄

Dessutom var det fest efteråt, så jag var hemma i sängen vid 6 i morse. Vid 11 skulle vi riva kulisser och städa logerna. Man var lite lagom pigg på det. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musik handlar väldigt mycket om kommunikation, är det killar man känner och låtar man hört så kan det gå som bara hejsan att göra så där.

Gjorde en liknande i somras med ett band som bara spelar Beatleslåtar, fick ett mail med vilka låtar det var åkte iväg mitt på dagen, vi träffades och repade i 1 1/2 timma och sedan stämde vi av lite extra vid soundcheck, sedan var det bara att köra. Skitkul !!

Link to comment
Dela på andra sajter

På fredag skall vi spela med ett vårt band Godrun på sångaren/oktavfiolspelarens examenskonsert från KMH... vi har inte träffats allihop sen i maj, och har två nya bandmedlemmar...och har dessutom gått från att köra med backtrack på MPC till att allt ska bli live. Vi kommer att repa några timmar under dagen, fast utan sångaren som måste soundchecka alla andra grejer då...shit, det blir spännande...

Välkomna förresten ni som är stockholmiter:

+ + Exsamuelskonsert 19 jan kl 19.00

teater Lederman, gästrikegatan 13, st:eriksplan. Välkommen!!!!!!

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...iendid=77000871

EDIT: stavfel...

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

Såna kort varsel spelningar där allt är kaos innan brukar ofta gå långt över förväntan. förmodligen för att man har en "äh, det får gå som det går" -attityd till dem.

Vid 11 skulle vi riva kulisser och städa logerna. Man var lite lagom pigg på det.  😏

Men allvarligt, kunde inte du fått slippa rivning och städning?!? Är det tacken för att du ställde upp med 3 1/2 timmes varsel?

Hälsa de ansvariga från mig att de får skärpa till sig ett par snäpp!!

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Såna kort varsel spelningar där allt är kaos innan brukar ofta gå långt över förväntan. förmodligen för att man har en "äh, det får gå som det går" -attityd till dem.

Hehe ja det var lite den attityden jag hade. Låtarna var väl ok, lite kluriga harmonier här och där, men annars var det lugnt. Det som jag kände att "Äh, va' fan..." det var koreografin. Skulle dansa i nån jäkla sketch, och musiker (som bekant) har ju noll känsla i benen.

Vid 11 skulle vi riva kulisser och städa logerna. Man var lite lagom pigg på det.  😏

Men allvarligt, kunde inte du fått slippa rivning och städning?!? Är det tacken för att du ställde upp med 3 1/2 timmes varsel?

Hälsa de ansvariga från mig att de får skärpa till sig ett par snäpp!!

😠 Jag gjorde iofs inte så jäkla mycket. Virade ihop lite kablar och drack upp deras kaffe. Men jo, jag tycker nog att jag egentligen skulle sluppit undan som ett litet "Tack för igår" eller nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

haha

Älskar såntdär! Serskillt att spela på stora produktioner typ musikalen å allt såntdär.

Kommer ihåg dagarna då man fick lära sig 50 låtar. repade in varje låt typ en gång. å sen repades hela föreställningen på tre dagar. sen vare bara att köra föreställnig efter föreställning i en vecka. Så jävla kul! 😄

Med mitt band gör vi lite sådär också. På alla vara spelningar (tre hitills) så har vi gjort en ny låt dagen före. och minst två under veckan före. Och de har alltid gått skitbra!

Uppe i femton låtar på entermin nu! och de går alltid lika bra att spela dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag joinade mitt förra band, hade jag en vecka på mig innan första spelningen och fyra låtar att lära mig. Egentligen inte särskilt svårt, då det var rätt okomplicerade riff, och en vecka är egentligen rätt mycket. Men nervöst var det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag och min kompis Killwithskill anlände till Kreta våren -95 hade vi 3 veckor på oss att öva in 30 dansbandslåtar samt ~25 showlåtar.

Utav någon anledning tyckte vi det passade bra att fira varje genomförd repdag med groggbuffé också. Behövdes nog för att stå ut... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

beror på situationen, om någon bad en hoppa in för petrucci i dream theater och du hade 3 timmar på dig så skulle nog situationen blivit lite värre.

...kanske 😛

EDIT: Däremot skulle jag bli jävligt hedrad av frågan 🙂

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...