Jump to content
Annons

Vad för hårdvara ska man ha?


thesvensk

Recommended Posts

Tja skulle vilja uppgradera min dator litegrann för att slippa allt segande när man kör flera program samtidigt. Och skulle även vilja köpa mig en duglig mikrofon och MIDI keyboard. Problemet är att jag inte vet vad som behövs och om mitt ljudkort duger för att kopplas med MIDI keyboard.

Min pc:

Intel Core 2 Duo, E6300 (1,87Ghz tror jag)

512Mb DDR2

80Gb hårddisk

Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic

20.1 tums widescreen skärm + vanligt tangentbord och mus

Det är vad jag har och skulle vilja köpa mig en hyffsat billig mic som duger till vokaler och en synth man kopplar till datorn. Eftersom jag gör detta mer för nöjes skull så behövs inga super bra saker 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste ju spara en del före jag köper något så, en budget på 5000kr kanske?

Vad är det för ljudkort man ska ha och vad är fel på det jag har nu?

Antal tangenter har jag ingen aning om alls, fler är väll bättre men samtidigt dyrare.

Vad är det för skillnad på ett en kort klaviatur o en lång, man kan väl ändå spela likadant?

😳 glömde ju skriva det viktigaste, har Creative Megaworks 250D, 2st små diskanter och en bra sub. Är väl inte så värst viktigt att ha något större än men i framtiden lär större diskanter vara passande.

Redigerat av thesvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

Antal tangenter har jag ingen aning om alls, fler är väll bättre men samtidigt dyrare.

Vad är det för skillnad på ett en kort klaviatur o en lång, man kan väl ändå spela likadant?

Njaa.. Du kan ju inte spela Månskenssonaten live på ett 25-tangenters klaviatur. Själv har jag ett 49 tangenters, men vissa tycker att även det är för lite. Nästa steg brukar vara 61 tangenter och sen typ 81 (tror jag). De flesta klaviaturer har en transpose-knapp, med vilken man transponerar tonerna i oktaver uppåt eller nedåt, så visst går det att spela samma toner på ett litet klaviatur, men kanske inte att ta ackord i samma omfattning. Sen får du även fundera på om du vill ha avvägda eller semivägda tangenter osv... Har du spelat piano något sedan tidigare? Jag spelade piano i min uppväxt och är därför bekväm med semivägt, andra är inte det. Det bästa är att testa sig fram om man har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag någonsin spelat piono, vet i storsett inget om instrument heller. Jag har inte tänkt göra något i proffs nivå, så vad menas med det där ljudkortet och vad är skillnaden på det och det jag har nu?

Redigerat av thesvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tänkt göra något i proffs nivå, så vad menas med det där ljudkortet och vad är skillnaden på det och det jag har nu?

Lägre latency, dvs kortare fördröjning från det att du trycker ner tangenten på klaviaturen tills det att det kommer ljud ur högtalaren.

Bättre omvandlare mellan analogt och digitalt. Det spelar större roll när man spelar in från micen, men det är även trevligt att ha när man spelar/mixar/lyssnar.

Men framförallt så sitter det två helt ok mic preamps i dendär lådan också, som dessutom har fantommatning, vilket gör att du kan plugga in en kondensatormikrofon direkt i kortet. Det kan du inte med det du har nu.

Det är inget proffkort, men ett väldigt prisvärt budgetkort i min mening. Dessutom får man Mackie Tracktion på köpet som är ett väldigt lättanvänt och trevligt musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tips dig om att köpa ett beggat ljudkort som heter EMU 0404, låter skitbra, balaserade I/O, inte så många. Men de räcker. Kostar 5-600 beggat.

Sen köper du en BRA preamp, där ska du inte snåla. Jag rekomenderar en JoeMeek Three-Q, kostar runt 2000kr på tex JAM. Den låter APbra.

Då är du uppe i ca 2500kr

Mikrofon ska du akta dig för massa skräpgrejor som tex TSM, låter inte alls kul.

Ska du sjunga eller micka upp grejor?

För ska du micka upp grejor tycker jag du LÄTT ska köpa en Line Audio CM2 eller CM3, en av dom absolut bästa mickarna som finns skulle jag vilja säga. Handgjorda svenska mickar, säljs av JAM. Har hyllats över hela världen och jag har 5st själv. Den kostar ca 1000kr

Ska du ha en sångmick tycker jag du kan köra med nån JJLabs mick. Låter betydligt bättre än TSM mickarna, har båda märkerna själv ett antal olika modeller så jag har testat.

En JJMick, stormembranare kan du få för 1000kr på JAM.

Då är du uppe i 3500.

Ett stativ och ett par bra kablar, 500kr.

Då är du uppe i 4000kr.

Och för den sista tusingen tycker jag du ska köpa nån billigare variant av tex cubase eller dyl. Jag kör Logic Pro så jag vet inte riktigt vad saker o ting kostar i dagsläget.

Men med dom här grejorna slipper du sitta och vara sur att allt låter kaka, här är riktigt bra grejor som du kmr komma väldigt långt med.

Installerade så sent som för en timme sen samma config till en polare och det låter grymt krispigt.

lycka till !

Redigerat av surface
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha en sångmick tycker jag du kan köra med nån JJLabs mick. Låter betydligt bättre än TSM mickarna, har båda märkerna själv ett antal olika modeller så jag har testat.

Ehm, JJLabs är lika mycket skräpmic som TSM. Vilken man tycker låter bäst är ju subjektivt. Men de är ungefär likväldiga i kvalité. Tycket TSM-micen är betydligt mer prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tips dig om att köpa ett beggat ljudkort som heter EMU 0404, låter skitbra, balaserade I/O, inte så många. Men de räcker. Kostar 5-600 beggat.

Sen köper du en BRA preamp, där ska du inte snåla. Jag rekomenderar en JoeMeek Three-Q, kostar runt 2000kr på tex JAM. Den låter APbra.

Då är du uppe i ca 2500kr

Nybörjare som mannen i fråga verkar vara så skulle ja istället rekommendera ett vettigt ljudkort med inbyggd preamp, t.ex. M-Audio Fast Track Pro.

Då är vi uppe i samma summa (2500skr).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köpa en stormembranare så tycker jag du borde lägga pengarna på att få en med -10db dämpning vid höga frekvenser.

Emu 404 har jag haft och rekommenderar det inte, även när det fungerar som det ska, och det är inte ofta det gör det, så ger det inte tillfredsställande resultat. M-audio audiophile firewire solo är ett bra kort om du behöver midi in och utgångar och den har inbyggd preamp med famtommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...