Jump to content
Annons

Försvunna ljudklipp, please help!

Recommended Posts

merik (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Har jobbat med en elektronisk instrumental låt i ett halvår nu och i gårkväll hände nåt märkligt. Fick upp ett fel-meddelande "SonarPDR. exe har stött på ett problem och måste avslutas". Efter det tappade jag den synliga waveformen på åtskilliga ljudklipp. Ljudet hörs precis som förr men det jag ser är bara en linje i klippet.

Vadan detta? Kan jag återställa mina ljudklipp så att dom blir "synliga" igen på nått sätt?

Gör min musik på en Dell Dimension 4700, 3,2 gigahertz processor,,2048 i ramminne, ljudkort EMU 1820M.

Mycket tacksam för svar,,

merik :_)

Annons
Postat

Kan inte sonar tyvärr men i Pro Tools finns det nått som heter recalculate waveform.

Som man kan göra när man misstänker att det blivit nått fel på vågformen.

Kanske finns nått liknande i sonar?

Postat

I PE 6 så finns det en feture för att rädda filer/projekt vid projektkrascher. Kolla status på projektfilens info och ifall du kan återställa genom att skapa en ny projektmapp med audio mm.

Postat

Det här går att fixa merik! Det finns en katalog för "picture data", bland dina sökvägar. Filerna med "audiobilderna" är .wov-filer.

Du kan faktiskt (enklast) deleta allt innehåll i den katalogen, så återskapas den nästa gång du öppnar projektet. Om du är nojig för det, så kan du ju alltid döpa om katalogen i stället!

Den lite längre vägen är att du tar reda på vad alla projektets wav-filer heter (högerklicka på klippet). Bildfilen Som hör till heter samma sak, men med extension .wov. Deleta då valda filer.

tjing

Bengan

merik (oregistrerad)
Postat

Millioner toner tack,,ska prova så fort jag kan att återställa audiobilderna.

Blir skräckslagen efter så många månaders jobb med en låt om nåt krånglar så här,, :_))

Postat

Om jag skall vara petig; jag svarade utan att ha Sonar öppet:

Katalogen med bildfilerna heter default "picture cache", och installeras normalt direkt under "cakewalk projects".

Om du har Sonar6, så hittar du sökvägen under Options>Global Options>Audio Data

tjing igen

merik (oregistrerad)
Postat

Problems, problems,,jag hittade en hel massa wov-filer i en fil kallad "Pictures". Wov-filerna som försvunnit från mitt projekt låg dock inte där så jag måste kanske ha gjort nåt fel då jag sparat, så dom flyttade jag till filen "Pictures". Jag provade sålunda att deleta några wov-filer till en bas där bilderna försvunnit men fick inte tillbaka dom där dom skulle vara då jag öppnade projektet igen.

Hmm, vet inte om jag fattade dig rätt Vallhagen, skulle jag deleta all "wovs" som hade försvunnit från mitt projekt ur filen "Pictures"? Hittar dom tillbaka då där dom ska vara? Ska kolla upp "Picture cache" och se vad som lurar där.

Tacksam för mera tips å råd om tid finnes,,

merik :_)

Postat
Hmm, vet inte om jag fattade dig rätt Vallhagen, skulle jag deleta all "wovs" som hade försvunnit från mitt projekt ur filen "Pictures"?

1: Jag antar att du menar "katalog" när du skriver "fil"... Se igen mitt förra inlägg om sökvägar!

2: Japp, jag menar att du ska ta bort alla ".wov"-filer som hör till ditt projekt. De återskapas då nästa gång du öppnar projektet.

Och igen: Är du nojig för att ta bort nånting, lägg dom i en backupkatalog i stället.

Hoppas det blir bra!

merik (oregistrerad)
Postat

Audiobilderna tillbaka, projektet räddat!! 🙁

Stort tack!

merik,,

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.