Jump to content
Annons

nybörjare behöver hjälp med förstärkare


anderslilja

Recommended Posts

Min förstärkare sony STR-DE135 dog nyligen och jag behöver skaffa ny. Jag har verkligen ingen aning om hur bra förstärkare som krävs för att driva mina högtalare. Jag har ett par jamo D365 ( 365 watt) och ett par jäääätegamla högtalare som dock är ett sju****s tryck i, ingen aning om hur starka de är tyvärr. Jag tänkte driva alla 4, behöver inget surround eller nåt sånt, men vet inte alls vad jag ska skaffa, min tidiga förstärkare är inget mått på vad jag behöver för den skaffade jag helt i blindo

Tänkte om nån hade en liten aning ungefär vad jag behöver... behöver inte vara exakt eller så bara lite på en höft sådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare!

Känner inte till just denna förstärkare, den gör säker jobbet. Men kolla upp Ohm-värdet på högtalarna gentemot förstärkaren så att det stämmer överens.

Annars så kan stärkaren pajja.

16+16=8

8+8=4

osv

Harman Kardon skall ju vara bra säger dom lärde 🙂

Skall du använda den till musikproduktion eller bara lyssna på musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Jah, nu ska jag försöka förklara det "mysterium" med Ohm mellan förtsärkare och högtalare.

Utgång av en förstärkare är optimerad för en viss impedans dvs. motstånd av högtalare. Det kan vara 2, 4, 8, 16 ohm. Om det står att utgångimpedans är för 8 ohm detta betyder att man kan koppla 8 ohm eller högtalare med hogre impedans. Om man kopplar lägre impedans då kan flöda högre ström genom högtalarna, men förstärkare är inte kapabel att ge så mycket ström och distortion blir jätte hög, samtidigt alla utgång transistorer/fet/mosfet/rör värms upp och kan gå sönder.

IMPEDANS- är motstånd som en högtalare ger mot ström flöde på en viss frekvens. Dvs att impedansen varierar på olika frekvensområden. Detta beror på kopparresistans, induktans och kapacitans på högtalarelement, frekvensfördelare, kablar osv. på olika frekvenser.

En högtalares impedans kan INTE mätas med en ohmmeter (då man mäter bara kopparresistans)!

Om man kopplar två högtalare av 8 ohm i parallel deras tillsamansimpedans blir 4 ohm.

Om dett inte hjälpte då är jag 😄

MVH

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

OM man seriekopplar två 4ohm högtalare då?

Vad blir resistansen då?

Eller det jag undrar....en av mina två seriekopplade baselement i en hifihögtalarlåda har pajat. Den är på 4ohm. Så då blir det tyst på båda såklart, bara diskanten låter.

De var seriekopplade på en kanal från delningsfiltret. Kan jag nu koppla bort den trasiga högtalaren och bara köra med en på 4 ohm?

Link to comment
Dela på andra sajter

OM man seriekopplar två 4ohm högtalare då?

Vad blir resistansen då?

Eller det jag undrar....en av mina två seriekopplade baselement i en hifihögtalarlåda har pajat. Den är på 4ohm. Så då blir det tyst på båda såklart, bara diskanten låter.

De var seriekopplade på en kanal från delningsfiltret. Kan jag nu koppla bort den trasiga högtalaren och bara köra med en på 4 ohm?

Nej, i alla fall inte med ett bra resultat, du får då 4 ohm i stället för 8 som du hade med högtalarna seriekopplade.

"Kopparrestistans" förresten - det var ett nytt kul begrepp... 😉

edit: inser att jag kanske bör förklara konsekvenserna också... Om vi utgår från att din stereoförstärkare klarar att driva en 4 ohms last, vilket är ganska troligt om den är av någorlunda kvalitet även om det finns en hel del undantag, så kommer du att få en helt felaktig ljudbild, dels mellan höger och vänster kanal och dessutom kommer delningsfiltret i den felaktiga högtalaren att påverkas på ett icke gynnsamt sätt.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...