Jump to content
Annons

Punkgitarrer?


Boxcutter

Recommended Posts

Hej!

Jag har under en längre tid gjort ganska mycket metal och har nu fått upp ögonen för teenpunk / emo en aning. Vad använder man för gitarrljud i sådan musik egentligen (typ Greenday)? Hur skiljer sig gitarrerna från metal?

Jag använder guitar rig 2, någon som har tips på hur man ska setta up det för att få bra ljud?

(Jag kan förstå att man kanske borde ha två gitarrspår med lite olika ljud men jag har ingen aning ens var jag ska börja).

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, förr spelade jag själv sådan musik. Tyvärr har jag dock inte guitar rig. Men i Gear Box kör jag med antingen en Mesa rectifier, eller en Marshall JCM eller JMP med eventuellt en ProCos rat, eller tube screamer för bästa ljud. Lite kompressor, mkt Treble och presence, kanske hälften middle, och hälften bas. Inget reverb eller delay. Vad tror du om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa framförallt att inte dista för mycket. Det är det vanligaste misstaget när det ska spelas in råa gitarrer. Eller testa att splitta varje gitarrspår i två, ett som är mer eller mindre cleant och ett som är mer distat. Då får man med strängseparationen från det cleana och vräket från det distade. Jag pratade med Pelle Gunnerfeldt som bl.a har spelat in The Hives, han kör alltid en helt ren DI från gitarren och bussar ihop med en mik på gitarrförstärkaren (och ev några till mikar i rummet).

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

tja... allt är ju en fråga om vilken stärkare det är om jag ska vara ärlig. Har spelat, spelat in och turnerat mycket med punkband och som vissa sagt så är det ingen metaldist du är ute efter. Men som Vogel påpekar om Gunnerfeldt så kör han ett cleant ljud, men om du jämför med Rancid så är det 50-60% gain på en JCM 900 som gäller, eq-mässigt så är mellanregisterbalanse viktig för ett sådant ljud. Ett skränigare ljud har mindre dist mycket mindre botten och mindre mid.

Så för en som hållt på med punk i 15 år får du specificera nogrannare vilken typ av punkigt gitarrljud du är ute efter så kan jag säkert ge mer konkreta tips.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! jag sysslar med i stort sett samma ljud!

jag har ingen direkt aning om hur stora band gör för det krävs väl svinbra producenter för att få det att låta punk men ändå "bra"

green day hade asbra dist på bl.a nimrod! där kör han nog bara sin fender , vet inte ens om han kör humbuckers men jävligt bra tyckte jag det lät då. förmodligen genom en mesa eller nåt. Nu för tiden jobbar dom ju med chris lord alge så då kan dom ju ha hittat på vad som helst i studion.

skatepunkband på 90talet körde ofta ganska mycket dist ändå, nu förtiden drar dom väl ner till hälften dist bara och lägger nån schysst kompressor.

på guitarrig kan du ju testa den förinställda "NY hardcore" och ta bort lite fula effekter dom lagt på, dra ner på disten och sen lägga nån schysst tubewarmer eller nåt.

annars är ju mesa boogie eller jcm 800 svinbra till sån musik, 900 funkar också bra.

skillnaden mot metal är att mycket metalband bara vräker på maxat med dist på nån line 6 pod, för att det låter "tufft" när t.ex slipknot när de sammarbetade med rick rubin har knappt nån dist alls och det totalt blåser en av stolen!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

För punksound funkar en en lite combostärk med en 12" open back ofta bättre än en 4x12:a.

Sist det var punk i studion var det en rectifier-top kopplad till högtalaren i en liten 30watts Marshall-combo.

Link to comment
Dela på andra sajter

För punksound funkar en en lite combostärk med en 12" open back ofta bättre än en 4x12:a.

Sist det var punk i studion var det en rectifier-top kopplad till högtalaren i en liten 30watts Marshall-combo.

Du har inte rätt men inte fel. Det går liksom inte att säga vad som passar för punksound eftersom så vansinnigt mycket i dag vävs in i facket punk. Jag menar Dia Psalma och Rancid låter inte så lika för att ta två lösryckta exempel.

Att en open backlåda skulle låta bättre till punk håller jag inte alls med om. Vet inte var du hämtar det... om man nu får prata "standard" när det gäller punk så är det 4x12 sju dar i veckan mig veterligen. Ska vara obskyr punk av den gamla skolan i så fall!

Jag har kikat på Gutiar Rig 1 och 2, Sansamp PSA-1, McDSP Chrome Tone, Amplitube 1 och 2 och tycker ingen av dessa duger för att lägga de "riktiga" kompgitarrerna med alls. Pod XT äter alla dessa till frukost anser jag.

Förstår inte att jag gillar Ampeg SVX så mycket när jag ratar alla dom andra, men så är det.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

För punksound funkar en en lite combostärk med en 12" open back ofta bättre än en 4x12:a.

Sist det var punk i studion var det en rectifier-top kopplad till högtalaren i en liten 30watts Marshall-combo.

Du har inte rätt men inte fel. Det går liksom inte att säga vad som passar för punksound eftersom så vansinnigt mycket i dag vävs in i facket punk. Jag menar Dia Psalma och Rancid låter inte så lika för att ta två lösryckta exempel.

Att en open backlåda skulle låta bättre till punk håller jag inte alls med om. Vet inte var du hämtar det... om man nu får prata "standard" när det gäller punk så är det 4x12 sju dar i veckan mig veterligen. Ska vara obskyr punk av den gamla skolan i så fall!

Jag har kikat på Gutiar Rig 1 och 2, Sansamp PSA-1, McDSP Chrome Tone, Amplitube 1 och 2 och tycker ingen av dessa duger för att lägga de "riktiga" kompgitarrerna med alls. Pod XT äter alla dessa till frukost anser jag.

Förstår inte att jag gillar Ampeg SVX så mycket när jag ratar alla dom andra, men så är det.

Tycke o smak 😏

Självklart så låter en 4x12 vanligtvis bra men kan lätt bli lite svulstig.

Som du säger så är en 4x12 lite "vardagsmat" och man bör testa med något annat, kanske koppla ur 3 element och bara köra på ett. Lokalen sätter ju också sin prägel i hop med högtalaren. Jag brukar be band som ska spela in att ta med alla stärkare och högtalare dom har så man kan testa lite olika lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För punksound funkar en en lite combostärk med en 12" open back ofta bättre än en 4x12:a.

Sist det var punk i studion var det en rectifier-top kopplad till högtalaren i en liten 30watts Marshall-combo.

Du har inte rätt men inte fel. Det går liksom inte att säga vad som passar för punksound eftersom så vansinnigt mycket i dag vävs in i facket punk. Jag menar Dia Psalma och Rancid låter inte så lika för att ta två lösryckta exempel.

Att en open backlåda skulle låta bättre till punk håller jag inte alls med om. Vet inte var du hämtar det... om man nu får prata "standard" när det gäller punk så är det 4x12 sju dar i veckan mig veterligen. Ska vara obskyr punk av den gamla skolan i så fall!

Jag har kikat på Gutiar Rig 1 och 2, Sansamp PSA-1, McDSP Chrome Tone, Amplitube 1 och 2 och tycker ingen av dessa duger för att lägga de "riktiga" kompgitarrerna med alls. Pod XT äter alla dessa till frukost anser jag.

Förstår inte att jag gillar Ampeg SVX så mycket när jag ratar alla dom andra, men så är det.

Tycke o smak 😳

Självklart så låter en 4x12 vanligtvis bra men kan lätt bli lite svulstig.

Som du säger så är en 4x12 lite "vardagsmat" och man bör testa med något annat, kanske koppla ur 3 element och bara köra på ett. Lokalen sätter ju också sin prägel i hop med högtalaren. Jag brukar be band som ska spela in att ta med alla stärkare och högtalare dom har så man kan testa lite olika lösningar.

Helt rätt. Alltid kul att labba lite om man har tid. Vad du menar med svulstig är väl vad jag tycker är "den pung som behövs" om man vill har lite tryck bakom. Iofs skulle jag gärna hitta en väska med pengar på gatan och skaffa ett par Fendercombos till stärkarpaletten. Jag har nog helt enkelt sprungit på för få roliga Marshallcombos. Transistor går bort, men det är nog det som passerat genom alla dessa år och säkert därför jag i postmodern tid ratar dom direkt. Tack för att du förde det på tal så jag fick tänka lite. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! jag sysslar med i stort sett samma ljud!

jag har ingen direkt aning om hur stora band gör för det krävs väl svinbra producenter för att få det att låta punk men ändå "bra"

green day hade asbra dist på bl.a nimrod! där kör han nog bara sin fender , vet inte ens om han kör humbuckers men jävligt bra tyckte jag det lät då. förmodligen genom en mesa eller nåt. Nu för tiden jobbar dom ju med chris lord alge så då kan dom ju ha hittat på vad som helst i studion.

skatepunkband på 90talet körde ofta ganska mycket dist ändå, nu förtiden drar dom väl ner till hälften dist bara och lägger nån schysst kompressor.

På nimrod använde han mestadels sin Blue (Fenderkopia med en Seymour Duncan SH-4' JB vid stallet) och LP Juniors..

Här har du en lite om hur han ställer in sin stärkare också

http://www.greendayauthority.com/TheBand/a...lguitar_pg5.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...