Jump to content
Annons

Ett litet MIDI problem


Ekua

Recommended Posts

Hej på er.

Jag har stött på ett litet irreterande problem när jag spelar in med mitt midiklaviatur.

När jag spelar in till exempel ett pianostycke på en låt så blir det två "toner" över varandra när det bara ska vara en. Lite svårt att förklara men jag får alltså sitta och markera varje ton och ta bort en då de är dubbelt av dem.

Jag använder mig av Cubase SX, och ett M-audio Oxygen 49 midiklaviatur.

Jag har provat att nollställa klaviaturet men problemet kvarstår. Nästa steg är att installera om Cubase, men tänkte först fråga här om någon kan tänkas veta vad som är problemet.

Vänliga Hälsningar

Joel

Redigerat av Ekua
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade ett skumt problem, en ton/not vägrade hamna på just den takt jag spelade.. den "teleporterades" vid uppspelning till lite för tidigt. Först trodda jag att jag totalt flippat ur och tappat allt vad taktkänsla heter, men så var det någon som tipsade om en liten liten ruta i en av menyerna i Cubase.

(Anledningen att jag skriver så långt och inte kommer till saken?? Jag komer fn. inte ihåg vad rutan heter!)

Klicka i den rutan, någonting med MIDI time eller va tusan det nu var.

Värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget svar på varför det blir så, men när det väl händer så finns en liten praktisk funktion under MIDI--menyn som heter "Delete Doubles". Så det är tydligen ett vanligt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det löst!

Det var så att jag hade "All midi inputs" valt så han tog både Mitt klaviatur och mitt ljudkort. Löste helt enkelt genom att välja enbart midiklaviaturet!

Tack för hjälpen!

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...