Jump to content
Annons

Innertak


fetmule

Recommended Posts

Hallå.

Är "nästan" klar med stommen till min studio.

Inspelningsrummets dimensioner är 3.60 * 4.10 m. Höjden är ca 2.20.

Det är betongtak och vi har byggt väggarna på stålreglar (70mm) med 3 lager 13 mm gips + mineralull. Gipsväggarna står ca 10 cm från befintliga betongväggar.

Vi har satt upp akustikreglar som är fästa på träreglar 25*45 mm och en läkt runt om för att täta kanterna med fogmassa. Därpå hade vi tänkt lägga 2 lager gips. Detta minimum för att jag överhuvudtaget ska kunna stå upprätt i rummet.

Har nu haft mailkommunikation med gyproc där de rekommenderade ett fribärande tak (vilket tydligen går bra om det är så korta avstånd) där taket fästs direkt i väggarna. Detta för att slippa kontakt med betongbjälklaget. Nu kommer frågan. Kommer skillnaden bli megastor? Det sänker taket ytterligare en bit (3cm) och vi måste såklart riva ner det som byggts upp och pröjsa ännu ett par tre tusen för nya reglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är betongtak och vi har byggt väggarna på stålreglar (70mm) med 3 lager 13 mm gips + mineralull. Gipsväggarna står ca 10 cm från befintliga betongväggar.

So far so good.

Vi har satt upp akustikreglar som är fästa på träreglar 25*45 mm och en läkt runt om för att täta kanterna med fogmassa. Därpå hade vi tänkt lägga 2 lager gips. Detta minimum för att jag överhuvudtaget ska kunna stå upprätt i rummet.

??? var hur ?? kan du illustrera hur du har tänkt? 5 lager gips? varav 2 lager innanför de 3 yttersta? eller? Hmm, isåfall, nej.

Har nu haft mailkommunikation med gyproc där de rekommenderade ett fribärande tak (vilket tydligen går bra om det är så korta avstånd) där taket fästs direkt i väggarna. Detta för att slippa kontakt med betongbjälklaget. Nu kommer frågan. Kommer skillnaden bli megastor? Det sänker taket ytterligare en bit (3cm) och vi måste såklart riva ner det som byggts upp och pröjsa ännu ett par tre tusen för nya reglar.

nu ska vi se. väggarna står 10cm från befintlig konstruktion och taket är i sin tur satt direkt mot stommen? Av din Avatar att döma är det dubbelpump och ylande gitarrer på idiothög volym som gäller, så, eh. det kommer nog bli svårt. Vill ju inte strö salt i såren, men frågade du här på forumet innan du byggde?

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar.

QUOTE

Vi har satt upp akustikreglar som är fästa på träreglar 25*45 mm och en läkt runt om för att täta kanterna med fogmassa. Därpå hade vi tänkt lägga 2 lager gips. Detta minimum för att jag överhuvudtaget ska kunna stå upprätt i rummet.

??? var hur ?? kan du illustrera hur du har tänkt? 5 lager gips? varav 2 lager innanför de 3 yttersta? eller? Hmm, isåfall, nej.

Näej. Det blir endast 2 lager gips i taket (och tre i väggen). Jag har satt upp träreglar i betongtaket och fäst akustikreglar tvärs dessa. Här skulle de två gipsen skruvas upp.

Har satt upp någon slags stålvinkel på 50 mm som är L formad runt väggarna för att kunna fästa gipsskivorna hela vägen ut och täta i kanterna. Ser ut som följer: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3615 Det var detta jag kallade läkt vilket var fel.

Efter detta slängde jag iväg ett mail till gyproc som kom med lösningen om fristående innertak fästa på de tillbyggda väggarna.

nu ska vi se. väggarna står 10cm från befintlig konstruktion och taket är i sin tur satt direkt mot stommen? Av din Avatar att döma är det dubbelpump och ylande gitarrer på idiothög volym som gäller, så, eh. det kommer nog bli svårt. Vill ju inte strö salt i såren, men frågade du här på forumet innan du byggde?

Aj fan! Kom just på vad du menade. Skulle så klart byggt ett regelverk utan att ha med betongtaket överhuvudtaget.

Redigerat av fetmule
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...