Jump to content
Annons

Produktionsstudio


DanielEnstrom (oregistrerad)

Recommended Posts

DanielEnstrom (oregistrerad)

Hej alla,

Första inlägget på detta forum för mig. Hoppas jag hamnat rätt.

Jag ska, som många andra verkar det som, bygga om en del av mitt garage till en produktionsstudio. Mao. jag är ute efter ett rum som är optimerat för en persons inspelning, redigering, komponering och mixning. Prioritet nummer ett är inte att skapa ett lysande liverum för inspelningar av band utan att skapa ett bra rum för min egen musikproduktion och inspelning av sång, ak gitarr etc. Den yta som finns till gänglig är 3.5x4.5x2.5 m (bxdxh), gjuten betongplatta och varmisolerat. Budgeten är flexibel.

Jag har kollat in olika forum och knåpat lite själv och skulle vilja ha era kommentarer. Vad tror ni? Är jag rätt ute? Är dimensionerna och antal lager rätt? Behövs 90mm golvregel eller räcker 70mm? Har kikat på Paul Woodlocks projekt (som jag gissar alla har läst) och försökt skaffa idéer, dock är inte hans upplägg med ett flytande betonggolv aktuellt.

Lite bilder nedan. Kommentarer är mycket välkomna!

Mvh

Daniel

Väggkonstruktion

studio_wall.jpg

Golvkonstruktion

studio_golv.jpg

Allmän översikt

studio_hel.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ser ut som du har det under kontroll. 90mm i golvet kan vara en overkill, själv har jag kört på 45mm eller 70mm. beror på om du vill spara på takhöjden.

Om du nu ska flyta golvet så finns det några saker som jag inte ser på din golv skiss;

isoleringen ska vara pressad mot golvet, så 90mm tjock + neopren tjocklek + några mm.

jag skulle kört med golvspån 22mm, förslagsvis sandwhich limmade med dämplim.

två lager golvgips direkt på regel tycker jag verkar lite i minsta laget. ska ju ta en hel del vikt.

ska taket vila på väggarna?

tänk på att du behöver fler neopren puckar längs ytterkanterna då linjevikten av väggar (och alt. tak) kommer hamna där.

det mindre förrådsutrymmet innan rummet ska fortsättningsvis vara förråd, eller?

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där blir riktigt vackert, grabben! Kommer att bli finfint.

Hade nog också gått på golvspån för att klara vikten bättre, om man sedan kör med ett lager golvgips eller ett lager golspån ovanpå det är nog en smaksak. Dämplim eller sammangjutning med Ardex verkar vara hugget som. AndreasB har provat neoprenpuckar med dämplim och det fungerade fint. Jag körde Stepisol med Ardex-gjutning mellan spån och gips och det fungerade också kanonbra.

Skall väggarna stå på golvet så skall man nog tänka på att dimensionera för en jäkla massavikt i ytterkanterna av golvet. Gips väger... 😎

Du skall nog se upp lite med fukten som kan komma upp genom golvet. Det är inte kul med mögel. Detsamma gäller förresten väggar också.

Varför MDF skiva i väggen? För att kunna skruva upp prylar kanske? Gips är inte så kul i det hänseendet. Men MDF är rätt taskigt att skruva i (tycker jag). Själv satte jag OSB skiva i första lagret och sedan två lager gips. Hade jag vetat att AndreasB hade kontakter med folk som kunde dämplim så hade jag använt det också. Men den informationen kom lite för sent... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

DanielEnstrom (oregistrerad)

Tjenare,

Tack för kommentarerna. Ser några saker jag måste följa upp.

1. Golvregeldimensionering. Eftersom man väl alltid vill ha så bra (läs hög) takhöjd som möjligt vill jag gärna minska golvreglarna. Vad är priset (dvs. försämrar det konstruktionen ljudmässigt) om man bygger med 45 mm golvreglar?

2. MDF-board. Här måste jag erkänna att jag sneglat på Paul W.s konstruktion. Han hade 5(!) lager gipsy med en MDF board insprängd näst längst ut. I mitt fall är det inte så mycket att väggen skall vara lätt att hänga upp saker på, mer att väggkonstruktionen blir bättre. Dock byter jag gärna ut MDF mot ett till lager gips. Ska bara se till att sätta reglar rätt för ett framtida 5.1 monitor system.

3. Golvisolering. När det gäller fukt så är jag lite skraj. Jag vill absolut inte bygga något som riskerar mögeltillväxt. Skall kolla in era förslag lite bättre så jag förstår exakt vad det handlar om.

4. Golvskivor. Jag ökar gärna på till tre lager golvgips om det behövs. Vet inte ännu vilken takkonstruktion jag skall göra men jag utgår från att taket måste vila på väggarna som på något sätt måste vila på golvkonstruktionen. (Annars blir det väl inte riktigt ett "rum i rummet", eller hur?).

Några ytterligare frågor:

- Ventilation? Jag vet att luftkonditionering med allt som låter utomhus väl är den bästa lösningen men vad är alternativen?

- Brandsäkerhet? En luftspalt på 50mm till nuvarande innerväggar låter brandfarligt. Vad är era erfarenheter?

- Neopren "puckar" - har sökt information om sylomer men det enda jag hittar är att det verkar vara extremt dyrt. Är neopren billigare? Inköpsställe?

Tack för era kommentarer!

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Golvregeldimensionering. Eftersom man väl alltid vill ha så bra (läs hög) takhöjd som möjligt vill jag gärna minska golvreglarna. Vad är priset (dvs. försämrar det konstruktionen ljudmässigt) om man bygger med 45 mm golvreglar?

Ingen nämnvärd om du får massa i golvet, dvs fyller upp med t.ex cementblock av typen man har för trädgårdar och sen räknar på vikter så att dina isomerer (neopren eller liknande) får rätt tryck.

De kuddar jag använder (vibratec's) måste komprimeras 15-20% för att de ska fungera som fjädrar, annars ligger golvet inte flytande. Vi kan säkert hjälpa dig att räkna ut vikter osv. om du ger oss detaljerade skisser.

2. MDF-board. Här måste jag erkänna att jag sneglat på Paul W.s konstruktion. Han hade 5(!) lager gipsy med en MDF board insprängd näst längst ut. I mitt fall är det inte så mycket att väggen skall vara lätt att hänga upp saker på, mer att väggkonstruktionen blir bättre. Dock byter jag gärna ut MDF mot ett till lager gips. Ska bara se till att sätta reglar rätt för ett framtida 5.1 monitor system.

Jo, paul var även ute efter att öka massan i väggen med mdf'en men ett lager gips till i väggen skulle jag nog också ta om jag inte behövde möjligheten att skruva vart jag ville.

3. Golvisolering. När det gäller fukt så är jag lite skraj. Jag vill absolut inte bygga något som riskerar mögeltillväxt. Skall kolla in era förslag lite bättre så jag förstår exakt vad det handlar om.

jo, glömde skriva något om det (men hade känslan av att någon (läs; Lee 🙂 ) skulle kommentera det) och visst, Platon eller liknande fuktspärr MÅSTE du ha när du lägger isolering direkt mot golvet.

4. Golvskivor. Jag ökar gärna på till tre lager golvgips om det behövs. Vet inte ännu vilken takkonstruktion jag skall göra men jag utgår från att taket måste vila på väggarna som på något sätt måste vila på golvkonstruktionen. (Annars blir det väl inte riktigt ett "rum i rummet", eller hur?).

hmm, jo eller ett lager golvspån.. det fina med golvspån är att de redan har frästa sidor så du får helt lufttäta fogar mellan de. Så golvspån, sen två lager golvgips kanske. (om du inte går på cement plattor versionen) och jo, allt bör vila på golvet för att det ska bli "flytande".

- Ventilation? Jag vet att luftkonditionering med allt som låter utomhus väl är den bästa lösningen men vad är alternativen?

ett alternativ är en separat AC som kyler rummet, men som då kanske bara kan slås på mellan tagningar. Annars finns det en hel uppsjö leverantörer av ventilations system.

Det största problemet med ventilation är dock att för att bibehålla lufttrycket inuti ett lufttätt rum (det är ju det du är ute efter) så måste exakt samma mängd luft som kommer in tas ut ur rummet och vise versa. så räkna med att det kan kosta om det ska fungera, man vill ju gärna inte ha ett hål i ens perfekta konstruktion där allt ljud sipprar in eller ut.

- Brandsäkerhet? En luftspalt på 50mm till nuvarande innerväggar låter brandfarligt. Vad är era erfarenheter?

Jo, men gips och isolering har ju hög brandklass, om du är oroad så tycker jag du ska köra på stålreglar så har du en vägg som i princip inte kan brinna upp.

Har du ansökt om bygglov? fråga vilka regler som gäller och fråga fackmän vad de har att säga.

- Neopren "puckar" - har sökt information om sylomer men det enda jag hittar är att det verkar vara extremt dyrt. Är neopren billigare? Inköpsställe?

Auralex U-Boats och Vibratec's system.. bara att googla! finns återförsäljare i Stockholm iaf.

a

😮

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir nog mest en massa upprepningar av vad AndreasB redan sagt, men jag kör ändå!

1. Golvregeldimensionering.

Känns lite svajigt, på fel sätt, med 45mm och jag skulle nog valt 70mm. Känns som att man skulle behöva fler puckar och i och med det ännu mer tyngd för att golvet skall röra sig som en enhet. Men det är AndreasB m.fl som har byggt golv på puckar och reglar och inte jag.

2. MDF-board.

Viktskillnaden mellan MDF och gips är liten och MDF är nog mer gjord för "fixation", dvs att ha nåt att skruva i. Och det är inte alls en dum idé om man vill säkra 4 lager gips mot reglarna innan man slänger på sista lagret med gips. (Snacka om overkill av vägg. Men ha man pengar så har man.) Min lösning med OSB är ännu bättre att skruva i, men man förlorar lite i vikt (ca 570kg/m3 mot gips ca 720 kg/m3)

3. Golvisolering. Fukt.

jo, glömde skriva något om det (men hade känslan av att någon (läs; Lee 😕 ) skulle kommentera det) och visst, Platon eller liknande fuktspärr MÅSTE du ha när du lägger isolering direkt mot golvet.

Jag kunde liksom inte låta bli. 😕

- Ventilation? Jag vet att luftkonditionering med allt som låter utomhus väl är den bästa lösningen men vad är alternativen?

ett alternativ är en separat AC som kyler rummet, men som då kanske bara kan slås på mellan tagningar. Annars finns det en hel uppsjö leverantörer av ventilations system.

Det största problemet med ventilation är dock att för att bibehålla lufttrycket inuti ett lufttätt rum (det är ju det du är ute efter) så måste exakt samma mängd luft som kommer in tas ut ur rummet och vise versa. så räkna med att det kan kosta om det ska fungera, man vill ju gärna inte ha ett hål i ens perfekta konstruktion där allt ljud sipprar in eller ut.

Hörde jag någon nämna ventilationstekniker? Rätt rördiametrar, rätt dämpare, rätt lufthastighet och rätt tryck. Själv kör jag med ett "vanligt" ventilationsaggregat på lågt varvtal (aggregatet hade egentligen räckt för betydligt större hus än mitt men kör nu bara studion) och stora kanaler. Dessutom kan man, och skall förmodligen, stänga av ventilationen under kritiska tagningar.

Att få tystare ventilation än så är väldigt dyrt. Kostnaden springer lätt upp över vad resten av materialet i väggar, golv och tak kostar tillsammans. Men är det en pro-studio så kan det vara värt det. Annars glöm...

Vad det gäller AC kan jag inte kommentera. Skulle nog AndreasB's lösning med ett mindre som kan slås av. AC är inte direkt berömt för att att göras tysta...

- Brandsäkerhet? En luftspalt på 50mm till nuvarande innerväggar låter brandfarligt. Vad är era erfarenheter?

En massa lager med gips följt av stålreglar och isolering som inte brinner? Har lite svårt att se att luftspalten kommer att vara avgörande om det brinner bättre eller sämre. 50mm lämpar sig hur som helst inte som rökrum i alla fall. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
DanielEnstrom (oregistrerad)

Tjenare,

Tack för all er hjälp än så länge. Det här är verkligen internet från sin bästa sida. Har några fler frågor ifall ni orkar och har lust.

Har kollat upp lite mer vad gäller U-boats och har lite fler frågor om tak och fuktspärr.

1. Har försökt att hitta information om den optimala lasten på en u-boat utan att lyckas, mao. hur många behöver man för ~16 m^2 studio om hela vikten, dvs. även tak och väggar skall vila på det flytande golvet -> u-boats? Anta 8 st. golvreglar á 3.5 m och två "kortsidor" på vardera 4.5 m.

2. Takkonstruktionen kommer som jag sa vila på väggarna. Spannet blir ca. 3.5 m och beklädnaden blir 2 eller 3 lager gips. Vilka regeldimensioner / cc avstånd krävs? Har utgått från 45x120 mm med 60 cm cc, funkar det? Kan en sådan konstruktion vila på väggar med 70 mm reglar 60 cm cc? F.ö. måste man ha samma antal lager gips i tak som i väggar? Jag förstår poängen med att ha så mycket massa som möjligt i väggar/golv/tak men med tanke på vikt och takdimensionering så undrar jag hur viktigt 3 lager gips i taket är.

3. Fuktspärr; vad jag förstått lägger man fuktspärren så att man hindrar fuktvandring uppåt i golvet och möjliggör ventliation mellan golvisolering och betongplattan. Vet vad platonmatta är, men den måste väl göras hål i för u-boats:en? Funkar det fortfarande bra?

4. Har läst Rod Gervais bok om hemmastudiobygge och han är mycket kritisk till att göra flytande golv baserat på trä om man inte får nog massa i dem (jag läser det som att gjuta flytande betonggolv). Hur (om ni har läst boken) tolkar ni honom här?

5. Jag antar att man vill göra så lite hål i väggarna som möjligt, hur har ni löst kabeldragning (el/data/audio)? Min tanke är att göra utanpåliggande dragning (så snyggt det nu går).

Än en gång, tack för hjälpen. Har börja göra kalkylen för materialet nu och inser att musiken inte är en gratis hobby. Å andra sidan är inte motorcyklar det heller...

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Har försökt att hitta information om den optimala lasten på en u-boat utan att lyckas, mao. hur många behöver man för ~16 m^2 studio om hela vikten, dvs. även tak och väggar skall vila på det flytande golvet -> u-boats? Anta 8 st. golvreglar á 3.5 m och två "kortsidor" på vardera 4.5 m.

Och här överlåter jag med varm hand till AndreasB, IDF och andra som har erfarenhet, till räkna ut det. (Jo, jag är också intresserad.)

2. Takkonstruktionen kommer som jag sa vila på väggarna. Spannet blir ca. 3.5 m och beklädnaden blir 2 eller 3 lager gips. Vilka regeldimensioner / cc avstånd krävs? Har utgått från 45x120 mm med 60 cm cc, funkar det? Kan en sådan konstruktion vila på väggar med 70 mm reglar 60 cm cc? F.ö. måste man ha samma antal lager gips i tak som i väggar? Jag förstår poängen med att ha så mycket massa som möjligt i väggar/golv/tak men med tanke på vikt och takdimensionering så undrar jag hur viktigt 3 lager gips i taket är.

Jag har satt en gips mindre i taket men å andra sidan är det nedpendlat och har 50cm stenull ovanför så det verkar klara sig ändå. Det beror med andra ord på vad man har utanför gipsen och hur konstruktionen ser ut. Om konstruktionen ser likadan ut, ut igenom taket som genom väggarna, och du tar bort en gips från taket, var kommer det att läcka mest ljud? Sedan rekommenderar jag att du läser igenom de skojiga beskrivningarna som finns på www.norgips.se (som snart är de enda som visar konstruktioner på webben, till skillnad från Gyproc) för att få en förståelse för väggar och vad som stoppar ljud, hur högt man kan bygga, etc. Sedan skall man komma ihåg att de inte är fokuserade på studios utan vanliga rejäla hus, så i studiosammanhang öker vi på allt till vansinnets gräns!

3. Fuktspärr; vad jag förstått lägger man fuktspärren så att man hindrar fuktvandring uppåt i golvet och möjliggör ventliation mellan golvisolering och betongplattan. Vet vad platonmatta är, men den måste väl göras hål i för u-boats:en? Funkar det fortfarande bra?

Nej, gör du hål så har du liksom missat poängen med fuktspärr. Fuktspärr betyder att du skall spärra så att fukten inte tränger in (och ibland ut) i konstruktionen. Absolut förbjudet!

4. Har läst Rod Gervais bok om hemmastudiobygge och han är mycket kritisk till att göra flytande golv baserat på trä om man inte får nog massa i dem (jag läser det som att gjuta flytande betonggolv). Hur (om ni har läst boken) tolkar ni honom här?

Jag tolkar honom som så att om man bygger ett flytande golv så bör det vara tungt som bara den. Har du inte betong, så se till att använda ett par lager gips eller cementbaserade skivor. Enligt min tolkning skall sedan golvet sedan röra sig som en enhet i största möjliga mån, dvs, kraften (eller ljudet) som verkar på denna platta skall breda ut sig över så stor area som möjligt för att på så sätt dämpas på större yta (minns jag använder dämpmattor). AndreasB argumenterar dock att man istället skall låta golvet (fortfarande tungt som en större lastbil) skall tillåtas röra sig mellan de olika skivlagrena. På så sätt skulle skivmaterialen i sig bli absorberande och därmed dämpa bättre. Om reglarna då är i trä så blir de en del av denna rörelse och påverkar inte på samma sätt.

Ursäkta att du inte får ett entydigt svar, men på grund av produktutveckling, gällande praxis och standarder såväl som olika skolor så finns det inte en absolut sanning. Tester av liknande material är oerhört krävande och kostar massor med pengar och det är nästan bara företagen som utvecklar produkterna som har råd att göra något sådant. Och av någon underlig anledning så är alltid deras produkt bäst.... Man få helt enkelt gå lite på magkänsla och vem man litar på eller vilken konstruktionen man föredrar. Eller så får man hyra in en professionell studiobyggare som kommer att lita på sina erfarenheter och sin magkänsla.

5. Jag antar att man vill göra så lite hål i väggarna som möjligt, hur har ni löst kabeldragning (el/data/audio)? Min tanke är att göra utanpåliggande dragning (så snyggt det nu går).

Jag drog allt i rör ända fram till där kontakterna skulle vara. Sedan förde jag bara igenom kablarna och satte igen hela hålet med akustikfog. Inga ljudläckor där med andra ord (däremot ett jäkla kladdande). Om jag skulle behöva dra om några kablar så behöver jag bara karva loss all akustikfog så är det åtminstone möjligt. Att dra all kabel på utsidan är fullt möjligt men man får då använda lite annan kabel för att göra det dels snyggt, dels enligt regelboken. Och, som jag brukar framhärda gång efter annan, använd en behörig elektriker! Det är inte kul när saker brinner: Varken studion, dina grejer eller du själv. (Och fråga inte bara på byggvaruhusets elavdelning. Grabben i skejtbrallorna är garanterat inte elektriker och att hans chef har sagt att "den kabeln kan man visst gräva ner i marken" duger inte heller. Men han är skitkul på firmafesterna..... Japp, hände på ett varuhus i Malmö!)

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (DanielEnstrom @ 17 January 2007, 21:07)

1. Har försökt att hitta information om den optimala lasten på en u-boat utan att lyckas, mao. hur många behöver man för ~16 m^2 studio om hela vikten, dvs. även tak och väggar skall vila på det flytande golvet -> u-boats? Anta 8 st. golvreglar á 3.5 m och två "kortsidor" på vardera 4.5 m.

Och här överlåter jag med varm hand till AndreasB, IDF och andra som har erfarenhet, till räkna ut det. (Jo, jag är också intresserad.)

Jodå, det finns en "formel" för det (saxat från Auralex hemsida);

Joist Spacing = 24'' o.c.* = U-Boat spacing 16'' o.c. along the joist minimum and not to exceed 24'' o.c.

Joist Spacing = between 12''-16'' o.c. = U-Boat spacing 16'' o.c. along the joist minimum and not to exceed 32'' o.c.

Most (>99%) of applications will work fine with 16'' o.c. spacing of U-Boats along the joist. Spacing further apart will improve low frequency isolation below 40 Hz. However, spacing should never exceed 32'' o.c.

*o.c. stands for ''on center'' and represents measuring spacing from center-to-center of, say, joists or studs (or U-Boats). This is to prevent confusion caused by sometimes erroneously measuring from edge to edge.

Men, här vill jag sticka in att jag personligen inte skulle använda U-Boats i detta sammanhang.

Jag skulle använt Vibratecs kuddar som ger en någon större höjd, men medför vissa uppenbara fördelar. MEN man behöver veta hur många lager gips och ifall du tänkt belasta golvet ytterligare med cementplattor etc. Se vidare fråga #3.

QUOTE

2. Takkonstruktionen kommer som jag sa vila på väggarna. Spannet blir ca. 3.5 m och beklädnaden blir 2 eller 3 lager gips. Vilka regeldimensioner / cc avstånd krävs? Har utgått från 45x120 mm med 60 cm cc, funkar det? Kan en sådan konstruktion vila på väggar med 70 mm reglar 60 cm cc? F.ö. måste man ha samma antal lager gips i tak som i väggar? Jag förstår poängen med att ha så mycket massa som möjligt i väggar/golv/tak men med tanke på vikt och takdimensionering så undrar jag hur viktigt 3 lager gips i taket är.

Jag har satt en gips mindre i taket men å andra sidan är det nedpendlat och har 50cm stenull ovanför så det verkar klara sig ändå. Det beror med andra ord på vad man har utanför gipsen och hur konstruktionen ser ut. Om konstruktionen ser likadan ut, ut igenom taket som genom väggarna, och du tar bort en gips från taket, var kommer det att läcka mest ljud? Sedan rekommenderar jag att du läser igenom de skojiga beskrivningarna som finns på www.norgips.se (som snart är de enda som visar konstruktioner på webben, till skillnad från Gyproc) för att få en förståelse för väggar och vad som stoppar ljud, hur högt man kan bygga, etc. Sedan skall man komma ihåg att de inte är fokuserade på studios utan vanliga rejäla hus, så i studiosammanhang öker vi på allt till vansinnets gräns!

Vanligtvis konstruerar man tak och golv med samma mängd gips, men visst om du måste kompensera på något vis -> ta mindre isolering och mer gips. Koppla även ihop takreglarna två och två för att få ett bombsäkert resultat.

QUOTE

3. Fuktspärr; vad jag förstått lägger man fuktspärren så att man hindrar fuktvandring uppåt i golvet och möjliggör ventliation mellan golvisolering och betongplattan. Vet vad platonmatta är, men den måste väl göras hål i för u-boats:en? Funkar det fortfarande bra?

Nej, gör du hål så har du liksom missat poängen med fuktspärr. Fuktspärr betyder att du skall spärra så att fukten inte tränger in (och ibland ut) i konstruktionen. Absolut förbjudet!

Om du kännt på Platon mattan så märker du kanske att du kan deformera den ganska enkelt om du trycker på specifika punkter. Den är dock nästintill omöjlig att pressa samman om trycket fördelas på större ytor; 3 alternativ. 1. pressa samman Platon så jämt du kan där puckarna ska vila. 2. Skaffa högre/större neopren kuddar 3. (sämsta lösningen) lägg plattor under kuddarna.

QUOTE

4. Har läst Rod Gervais bok om hemmastudiobygge och han är mycket kritisk till att göra flytande golv baserat på trä om man inte får nog massa i dem (jag läser det som att gjuta flytande betonggolv). Hur (om ni har läst boken) tolkar ni honom här?

Jodå, helt ok bok. Jag hade i ditt fall kanske börjat räkna på ett golv med cementplattor som är dämplimmade mot spånskivor. Då får du ett otroligt stabilt golv. MEN är det det du behöver? flyta alltså? Kanske bara lyfta golvet något för att få värme isolering och lite mindre slammer.

QUOTE

5. Jag antar att man vill göra så lite hål i väggarna som möjligt, hur har ni löst kabeldragning (el/data/audio)? Min tanke är att göra utanpåliggande dragning (så snyggt det nu går).

Om du drar kabel mellan isolerade rum så måste du dra kabeln innan du gipsar, i annat fall gillar jag utanpåliggande kabel för el, en hyffsat utrustad elektriker har ett laserpass som han kan dra ut kabel med spikrakt och snyggt på väggar och tak.

a

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
DanielEnstrom (oregistrerad)

Tjenare,

Det var ett tag sedan jag skrev, men nu har jag börjat bygga! Har reglat upp golvet och köpt isolering och första lagret golvspånskiva. Hoppas kunna vara färdig framåt julen med det mesta. Bloggar lite om detta, se Blog.

Jag har försökt kolla upp vilket lim jag skall använda för att limma ihop lagren, både i golv, tak och väggar, och vad jag kan se så föreslås man använda Ardex S48. Efter en rundringning till lokala färg/bygg affärer så verkar man måsta beställa detta. Det som gör mig lite orolig är att det väl kommer att gå åt en väldig massa (108 m^2 golv/vägg/tak yta, ger ca 150 kg i åtgång om man följer rekommendationen) vilket gör mig en aning bekymrad med tanke på att priset inte verkar vara helt försumbart. Vad är alternativen till Ardex alternativt, kan jag prioritera något i limväg och skruva resten?

Planen är så här:

golv - två lager golvspån á 22mm, undre lagret limmas i skarvar och skruvas i reglar, övre lagret limmas bara i skarvar och mot undre lagret

vägg - gips/mdf/gips skruvas och limmas

tak - gips/gips/gips skruvas och limmas

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Long time, no see! Kul att du har kommit igång, men du får fixa till länken för den leder ingenstans. Och jag vill se bilderna! 🥰

Ardex rekommenderas av samtliga gipstillverkare och jag har inte sett någon som verkar rekommendera något annat. Men det är hutlöst dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DanielEnstrom (oregistrerad)

Tjenare Lee,

Ledsen för länken. Den här funkar:

Byggblog

F.ö. blir det Ardex. Har fått ett pris från en lokal firma på 8300 för 12 säckar á 12.5 kg. Fick pruta ~4000.

Dyrt blir det, men jag spar på skruven! (Lager 2 och 3 av gips ska bara limmas enligt affären).

Han sa också att golvspånslagren bara skall limmas med trälim ("bredspacklat") och inte med Ardex S48. Stämmer detta?

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

DanielEnstrom (oregistrerad)

Hej igen,

Jag har börjat fundera på ventilationen och har kommit fram till följande förslag. Två ventiler som släpper in uteluft (se "galler" högst upp i basfällorna på ena kortväggen), samt ett mekaniserat utdrag (se hålet i på baksidan i andra kortväggen). Frånluften styrs med en tyst cylinderfläkt som sitter i verkstadsrummet utanför studion och har en "dimmer" som brytare. Utöver detta så kommer det att sitta två st. 120 mm fläktar i datorlådan längst fram till höger i denna bild som får agera kylfläktar och dra ut varm luft ur datorlådan.

studio_inredning.jpg

Vad tror ni dom detta? En fråga är om utloppet från fläktarna i datorlådan funkar om det finns en annan vägg 15 cm från utloppet (gamla garageväggen) eller behöver jag ha utlopp direkt ut? Jag är lite skraj för "direkt-ut" lösningen då vi kan ha -30 här på vintern. Kan ge kondensproblem i en välljudisolerad datorlåda.

Kommentarer?

/daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
DanielEnstrom (oregistrerad)

Hej,

Här är en bättre bild av datorlådan. Den bygger på samma princip som Paul W:s låda (länk) men kommer att ha utloppet utomhus. Vad tror ni?

datorbox.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...