Bluemoon Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Jo, sista grejen nu innan sånginspelningen börjar¨på allvar.... medhörning i Sonar Le, vart finner man det? Leteade och fann endast medhörning iform av ett eko som kom nån halvsec. efter att man sagt "hej"....inte direkt vad jag var ute efter 😎
Jejje Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 sandraML sa: Jo, sista grejen nu innan sånginspelningen börjar¨på allvar.... medhörning i Sonar Le, vart finner man det? Leteade och fann endast medhörning iform av ett eko som kom nån halvsec. efter att man sagt "hej"....inte direkt vad jag var ute efter 😎 Att medhörningen kommer sent kan ju bero på att du har hög latency. Om detta beror på att din dator/ljudkort inte klarar bättre eller att du inte ställt in latencyn innan vet jag inte.
Bluemoon Postat 6 januari 2007 Trådstartare Postat 6 januari 2007 knappen jag trycker in heter "inputmonitor/eco" under "track"...det är det som gäller alltså? men att det förmodligen beror på latency...fast jag har ställt in så ljudet kommer in perfect utan hack m.m. I don't know....
Vallhagen Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Ja du har gjort rätt. Och det är latencyrelaterat. Din sång måste sas in och vända i programmet innan du hör den som medhörning. Lång lateny ger då lång fördröjning på medhörningen.
Bluemoon Postat 6 januari 2007 Trådstartare Postat 6 januari 2007 (redigerat) jo...nu undrar jag. När det gäller latency. Jag höll på ett bra tag med att fixa latency förr p.g.a. att det knastrade o.s.v. när jag sjöng in. Det berodde på att jag hade för låg latency....Så nu är buffersizen inställd högt (ca 250msec). Om man nu ska få medhöringen att låta samtidigt som när jag sjunger (istället för att den ska komma 1 till 2 sec efter en ton) så ska jag ställa ner latency... men då kommer det ju att börja knastra igen. Hur ska man gå till väga? I Sonar LE så finns det förstås flera ställen att ställa in Buffersize...??? 🙁 ... Är lite frustrerad nu, hoppas det finns en lösning 😄 Redigerat 6 januari 2007 av sandraML
Bluemoon Postat 7 januari 2007 Trådstartare Postat 7 januari 2007 är det möjligen datorn som är för seg för att man ska kunna ha medhörning (som inte låter försent) och bra inspelningskvalitè samtidigt? Kan det vara så att det är själva datorn som spelar in eller är jag bara ute och cycklar nu?
Vallhagen Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) sandraML sa: är det möjligen datorn som är för seg för att man ska kunna ha medhörning (som inte låter försent) och bra inspelningskvalitè samtidigt? Kan det vara så att det är själva datorn som spelar in eller är jag bara ute och cycklar nu? Ja i princip så är det så. Lång latencytid väljer man för att skona systemet, kort latency för att kunna lira VSTi/DXi eller sjunga med medhörning utan att känna den där jobbiga delayeffekten. Så det är en form av balansgång. I det läge du är i gör jag ibland så här: Bounca allt utom sång till ett stereospår. Öppna ett nytt projekt, dit du importerar stereospåret. Där har du alltså bara ett audiospår vilket kräver minimalt av systemresurser; inga effekter, ingenting. Sen lägger du sången (2-5 spår?) i det nya projektet. Då kan du minska latencyn nästan maximalt. Sen när det är mixdax så drar du över sångspåret till ditt ursprungsproject och höjer latencyn igen. Lite meckigt kanske men det funkar. tjing edit: Så länge du har samma upplösning/samplerate (t.ex 24 bit 44.1 kHz) i de båda projekten så kan du dra och släppa spår emellan dom. Redigerat 7 januari 2007 av Vallhagen
Bluemoon Postat 8 januari 2007 Trådstartare Postat 8 januari 2007 så det funkade inte med medhörning i den datorn jag använder....ljudet blir kasst hur mycket jag än håller på och donar hit och dit. Kom på att sjunga in utan lurar först (med monitorer)..då hör man ju sig själv finfint, sedan använder man den inspelade slingan som hjälp när man spelar in med lurar... allt funkar 😆 gäller att vara uppfinningsrik som producent och ljudtekniker hehe 😛
PGW Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 sandraML sa: så det funkade inte med medhörning i den datorn jag använder....ljudet blir kasst hur mycket jag än håller på och donar hit och dit. Kom på att sjunga in utan lurar först (med monitorer)..då hör man ju sig själv finfint, sedan använder man den inspelade slingan som hjälp när man spelar in med lurar... allt funkar 🥰 gäller att vara uppfinningsrik som producent och ljudtekniker hehe 😄 Ungefär som när jag gör gitarrpålägg då, fast jag lyssnar på övriga instrument genom lurar istället för monitorer, fast till sång kan monitorerna vara en fördel -man tar ju i på ett annat sätt när golvet rör sig..... 🥰 Hårdvaru-information är nästan nödvändig vid dylika problem - ljudkort, processor, minnesmängd. Och som alltid - stäng av allt onödigt i Windows, dra ned på XP´s grafik-lull-lull, stäng av Messenger ( vem använder den när de spelar in musik ? ), o.s.v. Lycka & välgång !
Bluemoon Postat 20 januari 2007 Trådstartare Postat 20 januari 2007 hehe, jo syrran har lärt mig att stänga ner allt onödigt. Nu slipper man "dropout" för ofta. 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.