Jump to content
Annons

Monitoruppgradering och jag har tre alternativ

Dashboard

Recommended Posts

Jag använder ett par Event TR-5 som monitorer nu,

placerade på varsin monitorhylla på ikea-skrivbordet "Jerker" (för er som vet),

men jag tycker lyssningen är alldeles för tunn och tråkig när jag håller på.

Jag har tänkt på några alternativ för att förbättra det hela:

Alternativ 1: Köpa en subbas till Event TR-5

Alternativ 2: Sälja Event TR-5 och köpa Event 20/20 Bas

Alternativ 3: Sälja Event TR-5 och köpa Event 20/20 Bas OCH en subbas

Jag funderar lite hur jag ska utesluta två av alternativen.

Är det bättre att ha små Event TR-5 OCH en sub,

än att ha stora Event 20/20 Bas UTAN sub?

Eller blir det ruggigt mycket bättre att ha både Event 20/20 Bas OCH en sub.

Är det värt att satsa "fullt ut" med andra ord?

Och vilken subbas ska jag välja? Till Event TR-5? Till Event 20/20 Bas?

Hur ska jag göra med allt? Jag kan inte mycket om monitorer, men det är med dom här "delarna" jag vill bolla med i alla fall. Kan någon bolla klart åt mig?=)

Redigerat av Dashboard
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Fullrange ger ofta bättre återgivning, och med bättre menar jag att det alltid blir en liten bump av något slag inom området där subben och högtalaren delar på jobbet. Mud sub kan du ju alltid stänga av subben och simulera hur det låter mera basfritt.

Jag kör 1029A+sub. Skulle jag ha pengar skulle jag hellre köra 1031A. Om det nu säger nånting.

Dela på andra sajter

Jag körde Event 20/20BAS ett par år och innan det de passiva 20/20. Jag var inne på att skaffa en sub till dom, Events egna som inte längre fanns i produktion visade det sig. Jag köpte ett par ADAM A7 istället och är mycket nöjd. Ska skaffa en Sub10 till dom i snart. Så varför säger jag det här... lås dig inte på Event, det kan finnas andra kombinationer att kika efter som inte kostar lika mycket men som passar bättre.

Dela på andra sajter

Om du har två högtalare som skickar ut samma ljud inom samma frekvensområde så kan en del saker hända. T ex att det gemensamma frekvensområdet hörs starkare än det annars skulle göra, eller att du får fasförskjutningar inom det området.

Dela på andra sajter

Tycker de flesta monitorer behöver en sub, 20/20bas och även 1031, vore jag du skulle jag börja med att komplettera med en sub och se hur det fungerar. Om du inte blir nöjd kan du alltid ha kvar subben och byta monitorer, så lägg dina slantar på en vettig sub, hur mycket vill du lägga?

Tänk över din akustik, kan vara väl investerade pengar att dämpa upp lite...

Dela på andra sajter

Tycker de flesta monitorer behöver en sub, 20/20bas och även 1031, vore jag du skulle jag börja med att komplettera med en sub och se hur det fungerar. Om du inte blir nöjd kan du alltid ha kvar subben och byta monitorer, så lägg dina slantar på en vettig sub, hur mycket vill du lägga?

Jo jag har tänkt lite i dom banorna också, att lägga på en vettig sub som passar båda Event TR-5 (som jag har nu) och Event 20/20 Bas (som jag tänkt skaffa senare ifall jag inte är nöjd)

Men vilken sub? Ja, finns det någon som passar både TR-5 och 20/20 Bas?

Dela på andra sajter

Själv fattar jag inte meningen med subbar. Vanliga högtalare brukar ju ändå ha tillräckligt med bas. såvidare du nu inte sitter i ett jätterum.

hmmm... fast det är ju skitviktigt att höra att basen pumpar rätt, när det ska spelas upp mina nyckelharpslåtar ute på klubbarna 😮

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.