barkley Postat 4 januari 2007 Postat 4 januari 2007 Jag undrar var och när i signalkedjan man bör lägga till sk "rörvärme". Det finns ju rörmikar, rör-preamps, ljudkort med dsp, mjukvarupluggar som gör detta. Bör man renodla att lägga på färgningen i en punkt? Om man har enheter med "rörvärme" efter varandra, kan ljudet då förstöras på vägen, eller blir det bara bättre och bättre?!?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 4 januari 2007 Postat 4 januari 2007 Rörpreamp är vanligt, mycket vanligt, och används i början av kedjan i inspelning. I mixningen kan man använda pluggar eller riktig hårdvara (vanligen: rör-eq, rörkompressor) för att "ge mera rör" åt mixen. Men öronen är de som avgör i det fallet. Bättre och bättre? Om man tycker att mera rör är bättre så blir det ju bara bättre. Mixar man är det mera ofta man får tänka "less is more" på mer än ett ställe för att få det bra och balanserat. Det gäller också rör-soundet.
Claes Holmerup Postat 4 januari 2007 Postat 4 januari 2007 ...och en liten kommentar om den hysteriska rör-hype som är så utspridd... Folk verkar allmänt ha fått den felaktiga uppfattningen att rör är någon sorts magisk ljudförbättrare som är enda sättet att undvika vad som brukar kallas "digital kyla" av marknadsföringsfolk. Det finns transistorpreampar som låter lika "varmt" som rörpreampar - och det finns rörpreampar som är väldigt ofärgade. Riktigt billiga rörprylar ger däremot tyvärr sällan det folk tror att de ska ge bara för att de innehåller rör, utan ger ofta ett spretigare och fulare distorderat ljud - men de brukar ändå beskrivas med "rörvärme" som försäljningsargument... 😆 Var man bör färga, är kanske en smaksak, men jag tycker att det är lämpligast att färga med olika mikrofoner (och naturligtvis under mix, där man färgar med olika effekter och med eq). Preampen använder man ju till alla inspelningar - och om den färgar kraftigt, så har man exakt samma färgning på allting - i tillägg till mikrofonernas egen färgning. Bra ibland, men dåligt ibland... Därför tycker jag att en mer neutral preamp är bättre, så att man enbart får mikrofonens färgning. Då kan man få en neutral inspelning om man vill, med en neutral mic - och en färgad inspelning med en mer färgad mic. Ett alternativ som kan vara trevligt, är sådana preamps som man kan stänga av rörinblandningen på - men sådana brukar fungera som en transistorpreamp med en effekttappning till en inbyggd röreffekt - på gott och ont...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.