Jump to content
Annons

Quad-core fast dual?


illvaesen

Recommended Posts

Fick just min MacPro QuadCore.. tung och fin och allt sånt.. men när jag kollar lite på "Om den här datorn" i Apple-menyn så står det "2xDual Core".. Är det bara OSX som inte känner igen Quad-Core än eller har dom levererat "gammalt skräp"? 🙂

Någon som vet?

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen quad core till mac än.

Det du har är 2 st proppar och varje propp är dual core, alltså 2 core per propp, totalt 4 cores fördelat på 2 proppar.

Quad står för antalet fyra.

Däremot så finns det proppar som har 4 kärnor i EN propp. Dom är på gång. Men ingen vet när dom kommer till mac. Dell vet jag har det i sina värstingburkar.

Då är det alltså 4 cores(kärnor) per propp. Och det snackas om att det ska komma en 2 x Quad Core, dvs 8 cores på 2 proppar

Kollade upp det från Dell:

2 x Quad Core Intel Xeon X5355 (2.66GHz,1333 MHz,2x4MB Cache) +35 084 kr 🙂

Alltså 8 cores på 2.66Ghz vardera. Helt sjukt! Hehe Octa Cores! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen quad core till mac än.

Det du har är 2 st proppar och varje propp är dual core, alltså 2 core per propp, totalt 4 cores fördelat på 2 proppar.

Quad står för antalet fyra.

Däremot så finns det proppar som har 4 kärnor i EN propp. Dom är på gång. Men ingen vet när dom kommer till mac. Dell vet jag har det i sina värstingburkar.

Då är det alltså 4 cores(kärnor) per propp. Och det snackas om att det ska komma en 2 x Quad Core, dvs 8 cores på 2 proppar

Kollade upp det från Dell:

2 x Quad Core Intel Xeon X5355 (2.66GHz,1333 MHz,2x4MB Cache) +35 084 kr 🙂

Alltså 8 cores på 2.66Ghz vardera. Helt sjukt! Hehe Octa Cores! 🙂

Ah. det låter iofs väldigt troligt.. lite förvirrande när det står "Quad Xeon" på paketet också 😄

8 kärnor låter trevligt.. får se om det blir nyinvestering när jag fått denna att bottna 😛

Dock är det en bedrift i sig, för i Pro Tools kan jag ju bara ha 48 kanaler. Skulle vara om man använde 48 stereokanaler då. Alternativet är ju att uppgradera till TDM, men då är ju inte det längre ett problem.. däremot är ekonomin det.. och för närvarande gnäller plånboken lite, får hoppas denna datorn håller ett tag 🙂

Tackar för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...