Jump to content
Annons

Extern hårddisk - funkar det?


Slammer

Recommended Posts

Har precis köpt ett Firepod-kort till min latop och kommer att dunka in 5-8 spår samtidigt från mina trummor. Detta inser jag kommer att sluka disk.

Finns det externa diskar som det fungerar att spela in direkt mot eller måste jag spela in allt mot laptopen för att sedan föra över det till en extern disk, för att få plats med några låtar?

Eftersom kortet är ett FireWire-kort så är det väl inte att tänka på en FireWire-hårddisk (för de delar väl då antagligen på "bandbredden"?) utan i så fall en USB2-disk?

Någon som vet? Någon som har haft detta problem och har löst det på smidigt sätt?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

48kHz/24 bit tar ungefär 9MByte per minut. Med 10 spår tillika blir det alltså under 500MB för en 5-minuterslåt. Har du en normal laptop som duger till inspelning har den säkert en 20-40GB's skiva. Det betyder att du mycket väl kan spela in dina låtar, ett flertal, för att sedan endast arkivera på en extern skiva.

En extern skiva kan i vissa fall dock vara lika snabb eller t.o.m snabbare än den interna, men det skall du prova dig fram till, för varvtalet berättar alls inte allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK - tack! Visste inte om att det var ca 9MB per minut. Har ännu inte hunnit lira in något och jämfört.

Jag har en 100GB-disk i min laptop (Dell XPS M170) men bara ca 50 ledigt (jobbdator) så det bör nog räcka till en del i alla fall.

Jag har också en extern disk (Maxtor 500GB) som jag ska testa. Ville bara kolla om någon redan testat och hade lösning på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

(48000 * 3 * 60):1000 = 8640 kilobytes ~ 9MB

48000: samplingar i sekunden

3: vi vill ha resultaten i bytes, inte bits, 24 bits = 3 bytes

60: sekundernas antal i en minut

1000: vi delar med 1000 för att få resulaten i kilobyte, inte byte

Formeln gäller för en monokanal, en minut. Formeln är riktgivande eftersom resultatet är avrundat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...