Jump to content
Annons

Processortempratur


Tobbe

Recommended Posts

Jag har en dator som är ganska tyst men skulle vilja ha den ännu tystare frunderar därför på att byta chassie fläkt då denna låte rklart mest. Jag är lite orlig för tempraturen på processorn om det blir mindre luft i chassit. Är det någon som har kolla på vad en lämplig max tempratur är för en AMD64 3200+. Just nu går den upp i max 57C. Klarar den mer eller skall jag vara försiktig. Kan i och för sig höja farten på min processorfläckt men då blir denna mer högljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker 57C låter väldigt högt i mina öron.. Själv ligger jag på max 42 med min P4 (och då är det olidligt varmt här inne). Vet inte vad Amd64-orna klarar alls, men försök i vilket fall som helst att få ner tempen lite på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in AcoustiProducts, de gör jävligt schysta PC-case som e så gott som knäpptysta. Jag e väldigt nöjd med mitt. Detta kombinerat med en tyst processorfläkt och två tysta 80mm chassifläktar ger en både sval och tyst burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD är myclet varmare än intel och pallar också med mycket högre tempraturer.

Jag vill inte ha min dator i ett annat rum då jag vill kunna byta skivor och använda resett utan att behöva gå en lång bit. Jag kör redan acustic pack. Om jag skall byta fläkt så blir det till en annan 120mm då dessa är dovare än mindre fläktar.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD har högre temp än Intel....se också följande urklipp:

The 2100+ is no exception, being the very last 0.18 micron CPU. During our testing, normal operating temperature, with a pretty big sized heatsink and a loud fan, is around 50-55 degrees for this chip. Compare that to the P4 2.4, which hardly got over 35 degrees with the stock Intel cooler!

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Vad är då lämplig systemtemperatur? Har för mig jag läst någonstans att den inte bör ligga över 35 grader. Min burk ligger på 45 sen jag tvingats byta nätagg. Vet inte riktigt hur jag ska få ned den, dåligt med plats för en chassifläkt + att det låter för mycket. Om man nu sätter burken i ett annat rum, hur långa sladdar kan man ha? Finns det nån gräns när monitorn inte hänger med längre eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du kan få tag i en tystare OCH effektivare fläkt också.

(förutsätter att du har ungefär 80mm stor kylare) Ett bra knep är att köpa en aldeles för stor fläkt, typ 120mm, bygga som en kantig tratt i t.ex. kartong som är 120mm i ena änden och 80mm i andra. 120 mm fläkten jobbar då för en yta på 80mm, men ofta tystare.

sweclockers är ett stort community där du kan hitta många tips.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...