Jump to content
Annons

Skillnad på CD-R och CD-R Audio


rastaman

Recommended Posts

vad är bäst audio eller cdr skiva? har diskuterat detta länge vi har en sony som bränner audio skivor direkt från mixern.Det andra alternativet är att jag tappar upp det via ett motu 828 och bränner via en plextor brännare vilket ger bäst resultat. Jag tror att det sista alternativet är bättre för jag har bättre ad/da omvandlare i ljudkortet än vad som sitter i sony brännaren (en vanlig stand alone cd spelare) det som kan vara nack delen med att bränna i datorn är väl kanske kvallen på cd skivan eller har jag fel

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En CDR bränning i en dator är utsatt för mer störningar (jitter). Såg ett test en gång, kurvorna såg inte snygga ut jämfört med en stand-alone. Men om det inverkar på resultatet = Ljudbilden , vette 17.

Gör ett test som redan föreslogs !

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte kommer ihåg fel, så är enda skillnaden mellan "audio"-skivor och vanliga skivor, att vissa stand-alone brännare kräver "audio"-skivor för att de är försedda med automagiskt kopieringsskydd (eftersom man inte skulle kunna göra digitala kopior, på samma sätt som DAT-bandare med sitt SCMS) eller hur det var. Det ska inte vara någon som helst skillnad på ljudet såvitt jag vet.

Om du däremot ska bränna ner låtarna som backup, så bränn INTE som audio, utan som data!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är nog en test man åker på att göra det finns väll någon typ utav brännings test som man kan prova skivorna på datan tack för visat intresse

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv från tråden CD-RW Audio, finns det?

De som har benämningen Audio, är avsedda för speciella fristående CD-recorders, som krävde sådana skivor. Jag kommer inte ihåg vad det ska vara för skillnad, men det hade i alla fall inget att göra med ljudkvalitet eller något sådant. Om du ska bränna i en dator, finns det ingen anledning att köpa de dyrare audio-skivorna.

Om jag inte minns fel, var det främst en skattemässig skillnad snarare än avgörande teknisk (förutom att de kunde brännas i 1x hastigheten).

EDIT: Förtydligade

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Rubriken är lite missvisande.

Det finns (åtminstone) 3 olika "audio"-skivor att tala om

- CD Audio (tryckta skivor)

- CD-R Audio (beskattade CD-R skivor som behövs för vissa grejer, se Olsbaggens inlägg)

- CD-R (vanliga R-skivor som man bränner audio på med datan eller vad fan som helst)

I denna tråd talas det väl om alternativ 2 och 3, trots att rubriken kallar sig "audio CD"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...