Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. 15 år fyllda och jag har precis fått mitt behringer Sl2442fx-pro. Jag undrar lite på hur man ska ställa in pregain o annat Optimalt. Förut har jag trott att man ska ha regeln ganska högt upp, tills den kommer på "0", och jobba med pregainen. Men har tänkt efter lite, och eftersom pregain ska vara så hög som möjligt för att undvika brus, så är det väl bättre att sänka regeln till hälften och höja gainen något? När jag gjorde på det första sättet med en dynamisk mick, tändes "level-set-LED" nästan aldrig. Skulle vilja att nån berättar för mig hur högt NI har era reglar.

tack

PS. Har lyssnat med PA-lådor, o inga studiomonitorer - om det nu skulle spela roll när man ställer in nivåer. Skulle kunna tänka mig att man ställer in lite lägre då.

Edit. Jag har nog löst det själv. Hög pregain, kanalregeln på "0" medan main out regeln är låg

Redigerat av Magasin D
Annons
Postat (redigerat)

Det ska finnas en PFL-knapp ( Pre Fader Listen ) på mixern där du switchar mode så ledstapeln på masterbussen visar kanalens inputgain ( också kallad solo-mode på vissa mixerbord), vissa bord som t.e.x Mackie har också någon form av indikation på detta, det brukar inte heller spela så stor roll hur du ställer kanalens fader i det här läget.

Sikta på att få insignalen så nära 0 som möjligt, vilket också borde stå i medföljande manual nånstans... har du ingen sådan ska det gå att ladda hem via Behringers hemsida som PDF.

Oavsett om du mixar flera instrument genom mixern och spelar in masterbussen på något 2-spårsmedium, hårddisk, bandspelare bör du ställa in alla instrumentens inputgain optimalt för att få bästa möjliga och dynamiskt jämna totalljudet ut genom PA-högtalare eller något annat du lyssnar igenom..exempelvis hörlurar.

sedan använder du fade'rarna, effekter, panorering och EQ att skapa helheten i musiken..

.. Att hela tiden ha alla kanalfade'rar på nollan kommer innebära väldigt konstiga fullgas-mixar..

Ska du spela in signalen genom ett ljudkort till digital form är det också lite saker du bör känna till bl.a är då optimal inputgain speciellt viktigt för att inte få med en massa tråkigt brus..

har du en hårdvarulimiter mellan mixern och ljudkortet behöver du inte vara lika rädd att ha för "het" signal in i ljudkortet, men självklart bör du vara försiktig även då så det inte hörs att limitern arbetar på viktigt material, då det inte går att ta bort när filen sedan ligger lagrad på hårddisken.

Tja, det finns en myriad saker att tänka på inom det här ämnet, men hoppas du fått ett lite hum om saker o ting.

Edit: redigerat misstag, ändrat från Post till Pre-fader..

Redigerat av Lundin
Postat
Det ska finnas en PFL-knapp ( Post Fader Listen ) på mixern där du switchar mode så ledstapeln på masterbussen visar kanalens inputgain ( också kallad solo-mode på vissa mixerbord), vissa bord som t.e.x Mackie har också någon form av indikation på detta, det brukar inte heller spela så stor roll hur du ställer kanalens fader i det här läget.

PFL = Pre Fader Listen = före regel

AFP = After Fader Listen = efter regel, före panning

SIP = Solo In Place = efter regel, efter panning

Tycker du förvirrar dig själv när du säger att PFL är post fader för att sen säga att det inte spelar så stor roll hur du ställer regeln!

Postat
Tycker du förvirrar dig själv när du säger att PFL är post fader för att sen säga att det inte spelar så stor roll hur du ställer regeln!

🥰 hoppsan.. du har naturligtvis rätt.. ska genast ändra i texten..

Tror du verkligen att jag är förvirrad?

och får man bara en liten chans att novis-förklara någon p.g.a ett litet felskrivet ord i rätt sammanhang så tar man den.. :rolleyes:

Postat

tackar... Ställer in med PFL.

Om vi säger så här. Ett intrument ska höras lite svagare i mixen. Har ni då hög pregain och regeln halvvägs upp, eller regeln på nollan och sänkt pregain?

Trodde jag skrev detta förut, men tryckte nog aldrig på "skicka svar" 🙂

Postat

Du får nog berätta lite mer om vad du pysslar med. Spelar du in i nåt musikprogram i datorn? Isåfall kan du ju justera nivåer i mixen där.

Postat

Detta var bara ett exempel. Men det var hämtat ur livesammanghang.

Vi säger så här. Åsa sjunger och david spelar gitarr på en konsert. Ställer in en sån hög gain som möjligt utan att det CLIP-LED lyser på gitarrkanalen och sätter regeln uppe på "noll" . Gör likadant på Åsas sång. Märker att hon överröstar gitarren. Ska jag då sänka hennes gain eller hennes regel?

hälsningar adam

Postat

Sänka regeln är ju normalt. Försök få så högt inljud som möjligt för att få mindre brus (det vill säga så hög gain på in ingången som det går) och justera sedan hellre "neråt" med reglarna. Ska Åsa höras mindre sänker du alltså hennes regel.

Varför tror du det finns reglar? :rolleyes:

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Gain ställer du in en gång, och när du har den inställd så att clip-leden aldrig tänds under låtens gång drar du pyttelite ner på den och sen så lämnar du den i fred.

Mixandet, alltså hurudana nivåer du vill ha i ditt programmaterial, ställer du med reglarna.

Postat
Varför tror du det finns reglar?  :rolleyes:

För att det vore fult med av och på-knapp 😄

tack för svaret. Brukade tror att det optimala var om man kunde hålla regeln på noll för att inte förvränga ljudet. Men i Åsas fall är det inte så 😉

Postat (redigerat)

😉 hoppsan.. du har naturligtvis rätt.. ska genast ändra i texten..

Tror du verkligen att jag är förvirrad?

Jag har ingen aning om du är förvirrad... jag upplevde det som om du förvirrade dig själv genom resonemanget som blev väldigt tokigt och därför påpekade jag det. Om det nu bara var en felskrivning så är det väl inget att lägga energi på att diskutera, om du lärt dig nåt nytt så ta med dig det, inte heller det nåt att diskutera. Jag vet inte vad du kan och inte kan utan det viktiga var att den som frågade fick korrekt information inte att du kunde svara, lite felaktigt förvisso, utan att få sårad stolthet!

Gott nytt år!

Redigerat av Kryckan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.