Jump to content
Annons

Bygga in fönsterruta i befintlig vägg


bakke

Recommended Posts

Nu har jag bestämt mig för att bygga in ett fönster i väggen mellan studion och sångbåset, som jag har i en stor garderob. Jag har tänkt sätta in två 6 mm rutor på 50*60 cm. Mellan rutorna blir det 2,5 - 3 cm luft. Det enda jag måste kolla före jag börjar bygga är om det går några elkablar där fönstret ska sitta, jag får hem ett mätverktyg under nästa vecka.

Samtidigt som jag sågar hålet så ska jag dra in alla typer av kabel som jag kan behöva också, tycker det är lika bra att fixa det när jag ändå håller på.

Är det något mer som jag ska tänka på före eller under bygget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Genom att du har byggt den själv, trodde jag, om det är en redan existerande vägg byggd på reglar med gipsytor så är de säkert inte isärkopplade.. du skulle lika gärna kunna ha en massiv glaskiva istället för två separata med luft. Men om du redan har glaset så kan du alltid vinkla en av skivorna för att få bättre resultat.

Sen är det som vanligt luftätt bygge som gäller.

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte byggt den själv. Det är en vägg som har funnits sedan huset byggdes nån gång på 70-talet.

Vilken tjocklek på glaset skulle du rekommendera, om jag bara ska ha en glasskiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

okok, du kommer inte få fullgott resultat hur du än vrider och vänder på saken, men glaset lär ju inte släppa igenom MER ljud än vad väggen gör.. så kör på 2 LAMINERADE glasskivor med typ tjocklekarna 12mm och 20mm så kommer det att bli som två lager gips i runda slängar.

Alternativet med en mycket tjockare glas skiva kommer kosta skjortan så kör på två tunnare.

a

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet att resultatet inte blir det bästa, den enda anledningen till att jag bygger rutan är att jag vill ha ögonkontakt med den som står i sångbåset.

Tack för hjälpen, jag ska kolla upp kostnaderna senare under veckan.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...