Jump to content
Annons

låtar?


Jonnie

Recommended Posts

Allvarligt. Hur många människor bor på jorden?

6 - 6.5 miljarder?

Hur många band/musiker finns på klotet?

Måste finnas otroligt många och e inte sannolikheten ganska stor att någonstans i sydafrika har någon annan klinkat fram "C, Am, F, G" låten.

Alla kombinationer måste fan ta slut snart? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Asså... snackar vi en begränsning på 4 förbestämda ackord som vardera spelas en gång efter varandra så blir det ju inte mer än 16 kombinationer, men kom då ihåg att rytmiken spelar in också.

C - Am - F - G
taa - taa - ta-te - taa

Upplevs ju inte likadant som:

C - Am - F - G
ta-te - ta-te - ta-te - taa

Alltså, det handlar inte bara om vad som spelas, utan även HUR det spelas. Legato, staccato, piano, forte osv...

Och dessutom, om vi vänder på steken: Hur många ackord finns det? Hur många varianter på dessa ackord finns det? En himla drös. Multiplicera alla dessa ackord med varandra så blir den nog en jädra massa kombinationer. :rolleyes:

EDIT: Förtydligade första meningen lite.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en video med en keyboardist som demonstrerade ett enkelt sätt att improvisera. Man stampar först en enkel takt med foten och väljer sedan ut tre och bara tre toner. Gör något med dom tonerna under de första fyra takterna, och upprepa sedan vad du gjort. Gör sedan något nytt, och upprepa det igen, osv...

Det är fantastiskt egentligen hur många olika kombinationer man kan komma på baserat på bara TRE olika toner. Man kan göra mycket mer än man tror med väldigt lite, glöm aldrig bort det! :rolleyes:

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara filosofisk kan man ju fråga sig vad musik egentligen är för något 🙂..

Det som anses generellt vara musik behöver inte vara något slags rum man stänger in sig i. Musik är väl egentligen bara tid som man fyller med någon typ av ljudinformation.

Många håller säkert inte med mig.. De känner sig trygga i den värld de fått lära sig vara musik, d.v.s. det som ryms inom den kromatiska 12-tons-skalan och som håller någon slags frekvent rytmik.

Sen ska jag också tillägga att även undertecknad känner sig trygg i det, eftersom det konventionella fyller i stort mitt behov av musikskapande. Och det kan också vara så att det är det som är njutbart, och det är ju en del av tanken med musik.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...