Jump to content
Annons

Filöverföring till Akai s2000


moshisushi

Recommended Posts

Hej!

Jag har en gammal Akai S2000 sampler som jag gärna skulle vilja börja använda igen. Problemet är ju dock att min dator (iBook G4) saknar diskettenhet, vilket gör att filöverföring till samplern blir ett problem.

Är det möjligt att på något sätt utnyttja SCSI-kontakten, typ genom någon form av USB->SCSI-converter? Jag har för mig att man i så fall kan föra över filer med ReCycle.

Eller finns det nåt annat sätt jag inte tänkt på?

Överföring via MIDI är typ inte ett alternativ 😉

Tack på förhand

Henry

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ReCycle pratade med AKAI via SCSI men sen är det frågan om ReCycle gillar USB/SCSI-grunkor.

Ett alternativ är att leta efter en diskettenhet på USB. En annan sak kan vara att leta efter en gammal SONY digitalkamera som heter Mavica. Fanns i många modeller. De nyare modellerna hade USB och då fungerade diskettenheten i kameran som diskettenhet till datorn.

Modellen FD-200 hade 4xdiscdrive, dedu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns ett editor program till S2000 som Akai gjorde.

MESA Remote Control/Librarian mjukvara.

Eller om AK.Sys funkar kan du ta ned.

http://www.akaipro.com/archives.php

Jag antar att du vet att varken filformat eller formatering är kompatibel med din Mac.

Det fanns en utility där man kunde bränna CD-Rom plattor som funkade till Akai S1000/S2000 med flera, den gick på MacOS 9

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om att skaffa en extern scsi CD läsare, då kan du mojsa till bankerna i ngt libraryprogram och sedan bränna dom på en cd, som ju scsiläsaren skickar in i samplern snyggt och prydligt.

Jag har en E-mu E5000 som jag kopplat ihop med datorn via ett scsi/pci kort ( ja, jag förstår att du inte har den möjligheten) men haken är att det i Sound Forge bara går att skicka enstaka samplingar. Jag har slängt ut en fråga här på forumet men inte fått ngt svar ifall det finns ngn programvara som kan skicka hela banker.

Kruxet är nog att samplern inte känner av kontrollerkortet som en "disk" utan bara tar emot det som skickas. Har man en scsi cd-läsare så uppträder den som en disk i browsern och då kan man läsa in rubbet. Under förutsättning att man satt ihop bankerna i ett program som kan göra allt i rätt format.

Verkar som att den här vetenskapen är lite för gammal för att riktigt diskuteras på nätet, jag har sökt ett tag och får inte tag i så mycket visdom......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ett program som hette Interpreter eller nåt liknande. Kördes på Mac os9 eller tidigare. Det läste akaidiskar och akaicdrom. Vet inte om det kunde skapa diskar men det kan vara värt o ta reda på. Skulle det kunna skapa cd, eller skriva till en akaiformaterad hårddisk så är ju saken biff. En gammal extern scsidisk ska väl inte vara så svårt att skaka fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luskade lite i detta angående en annan sak jag letade efter och snubblade över lite användbar info.

Hittade dessutom en konverter USB -> SCSI hos MACdata

Konverterkabel

Enligt vad jag läste är det en 50-pin Mini-SCSI kontakt i andra änden så du får också fixa en MINI-SCSI -> 25-pinnars konverterkabel för att sen kunna koppla ihop kedjan med Samplern

Lycka till

Edit: redigerade bort massa tjafs-text då jag såg efteråt att du använder MAC och inte PeCe 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...