Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har testat line6 gearbox som vst-plugin men Àr inte sÄ imponerad. JÀmfört med samma patchar i min guitarport sÄ lÄter det en aning sÀmre men framförallt sÄ Àr det ganska mycket brus. Och dÄ kom jag att tÀnka pÄ att innan jag skaffade guitarporten sÄ testade jag amplitube och greenmachine och det var vÀldigt mycket brus.

Min frĂ„ga Ă€r: Ă€r det hĂ€r ett problem med sĂ„na hĂ€r plugins?(och isĂ„na fall, vad beror det pĂ„?) eller Ă€r det bara jag som Ă€r ett ultramiffo och inte fattar att jag gör nĂ„t fel? 😎

• 5 mĂ„nader senare...
Annons
Postat (redigerat)

Jag antar att du anvÀnder brus-reduktionen som kommer med programmet? Annars vet jag inte, lite brummar det nÀr jag kör metaldist, men inte sÄ farligt. Vad har du för mickar pÄ gitarren?

Redigerat av jinx
Postat

Det som Ă€r viktigt med sĂ„dana pluggar, Ă€r att man har en VÄLDIGT ren signal in - annars blir det mycket brus eftersom allt blir förstĂ€rkt. Se alltsĂ„ till att ha en sĂ„ perfekt signalvĂ€g som möjligt. Kör i en ren miljö - alltsĂ„ utan CRT-skĂ€rmar och annat som kan störa, kör med en lĂ„gbrusig preamp med högohmig instrumentingĂ„ng, alternativt en bra aktiv DI-box som kopplas till en ren och lĂ„gbrusig preamp.

Postat

Kör sjĂ€lv gearbox som VST-plug och jag tycker att den fungerar alldeles utmĂ€rkt det blir dock mindre bra om man lĂ€gger plugen pĂ„ redan processade signaler. Även om jag ibland gör det ocksĂ„.

Som Claes sĂ€ger bör det vara linesignalen som man anvĂ€nder och som han sĂ€ger bör den vara sĂ„ ren och bra som möjligt. Är dock trĂ„kigt att lĂ€gga pĂ„ t.ex en ren linead gitarr dĂ€rför brukar jag ta upp tvĂ„ signaler en som har amp+effekter som oxĂ„ gĂ„r till min medhörning och en ren linad som gĂ„r in pĂ„ ett annat spĂ„r. Ibland anvĂ€nder jag bĂ„da spĂ„ren men oftast reampar jag bara det rena spĂ„ret senare genom Gearbox. Men man kan ju Ă€ven anvĂ€nda sig av riktiga stĂ€rkare osv.

Postat

Tack för svaren. Intressant. Vet att jag har en sopig kabel sÄ jag kan testa byta, inga CRT-skÀrmar dock. Jag tycker pluggen Àr helt suverÀn nÀr man vill ratta fram nya ljud. Bara att spela in en slinga och sen sitta och ratta i oÀndlighet. Otroligt tidsbesparande jÀmfört med att spela och ratta samtidigt.

DÀremot tror jag ÀndÄ inte jag kan köra pluggen som standard-inspelning. Kör redan flera vst-instrument och dÄ skulle processorn trilskas med ytterligare 2-3 gearbox-plugins.

Min fundering var just ang om det hÀr med brus Àr ofrÄnkomligt med förstÀrkarsimulatorer i vst? Eftersom jag inte har problem nÀr jag kör gearboxen direkt. Och ja, givetvis kör jag noisegaten.

Postat

Ett visst brus blir det ju alltid beroende pÄ simuleringens art inte minst. Sedan kan ju kablar, SkÀrmar och andra störningar spela in. Men det gÄr reducera sÄ att det blir minimalt om signalen Àr ren och det inte finns nÄgra problem med signalkedjan.

Det brus som din gitarrs pick-uper avger kan man reducera med Hum reducer funktionen pÄ GearBox.

Kanske Àr det sÄ att det Àr dÀr problemet sitter. Men en pick up avger alltid olika grader av brus.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.