Jump to content
Annons

logik bland gitarrackord...?

Recommended Posts

keeponpretend (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu lÄter jag vÀl helt rolig, men finns det nÄgon som helst logik i hur man tar ackord pÄ en gitarr? som ni antagligen hör sÄ Àr jag nybörjare...haha.

Jag spelar piano, om det kan hjÀlpa..

Tack pĂ„ förhand ! 😳

Annons
Postat (redigerat)

😆

Nu lĂ„ter jag vĂ€l helt rolig, men finns det nĂ„gon som helst logik i hur man tar ackord pĂ„ en gitarr? 😎  

😳

Hej keeponpretend!

Kan du spela piano, sÄ har du en kanon grund att referera till.

Nu ska du veta att jag inte Àr gitarrlÀrare, med spelat som hobbymusiker i ca 30 Är. Och jag vill pÄstÄ att det finns en logik i det.

Vad sa du spela för nĂ„got? Till partyn, lite allsĂ„ng, Taube? đŸ˜Č Eller 100 W distat rockenroll? 😄 Sval tillbakalutad jazz, trummor, bas? 🙂

SjÀlv delar jag in ackorden i tre grupper; visa-, bare- och jazzackord.

Visackord mÄste man lÀra sig ett och ett, med mÄnga lösa strÀngar. Dom mÄste du lÀra dig i c-dur, g-dur, a-dur, d-dur e-dur och moll-ackorden.

NÀr din bekantskapskrets fÄr nys pÄ att du kan lira gura blir du den sjÀlvklara "svÀngputten", garanterat.

Bare och jazzackord spelas utmed halsen pÄ ett annat sÀtt Àn visackorden. Man upplever det mer "logiskt". Och krÀver sin speciella teknik. Men det kan vi Äterkomma till vid senare tillfÀlle.

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa 🙂

PS Boken ovan kan vi ocksÄ varmt rekomendera. Vill du da en literaturlista pÄ jazzgitarr med ackord, fixar vi det ocksÄ DS

Redigerat av Kalle i Kalmar
keeponpretend (oregistrerad)
Postat

Tack ! vilken bra hjĂ€lp man fĂ„r hĂ€r 😛

ska börja forska lite...haha

🙂

Postat
köp en ackordbok.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185041440&s=1

Den hÀr boken Àr underbar.

Det finns ju flera sÄ varför just denna?

Jo det Àr sant.

Det finns massor av ackordhandböcker om vi talar om almÀna böcker.

Sen finns det en del specialvarianter för typ jazzackord.

Men grejen Ă€r att vi har alla vĂ„ra favoriter, som vi föredrar och gĂ€rna vill rekomendera. 🙂

SjĂ€lv tror jag att jag Ă€ger fem stycken. 😕

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Postat

Har för mig att jag hade nytta av "Den avancerade ackordboken för gitarrfodralet". Ni vet den dÀr serien som Àr 10 cm bred och hög som en A4.

• 4 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.