Jump to content
Annons

El-gitarr Custom bygge


HiFi (oregistrerad)

Recommended Posts

HiFi (oregistrerad)

Hej. 😆

Finns det nÄgon som kÀnner till bra El-gitarrbyggare dÀr man som kund

kan bestÀlla exakt det man vill ha?

Jag kan inte hitta det jag Àr ute efter.

Helst i Sverige men Àven utomlands.

VĂ€nligen

A Eriksson

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Kolla detta forum:

http://www.gmf.se/ klicka in pÄ "planket"

DĂ€r diskuteras och har diskuterats custombyggen

till förbannelse - finns ett gÀng gubbar dÀr

som bygger vilken gitarr du Àn orkar beskriva

om du bara har pengar.

Vet att flera östeuropeiska byggare ocksÄ varit pÄ tapeten

med fina instrument som tex. RAN m.fl.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns mÄnga polska gitarrbyggare som Àr duktiga som fan, och framför allt BILLIGA...

BestÀllde sjÀlv den hÀr frÄn Rek Guitars för ca 16.000:-. Skickade samma spec. till amerikanska, finska och andra vÀsteuropeiska byggare. De ville ha mellan 25.000 och 45.000:-...

0d.jpg

Finns mÄnga duktiga polacker, bÄde billigare och dyrare:

http://www.ranguitars.com (Getting big! Well-reputed, long delivery time)

http://www.witkowskiguitars.com (Supposed to be one of Polands best)

http://www.rekguitars.com (see above)

http://www.lootnick.com (well, look in their gallery, they can make guitars!)

http://www.martchguitars.u2.pl/ (Don't know)

http://www.pasguitars.com/ (Also supposed to be good, but they gave me a too expensive price on the shipping, but I'm sure I could have found another shipping company, cheaper than the one they had)

http://www.mayones.com/ (Big, and too expensive compared to the others)

http://nexus-guitars.com/ (Supposed to be one of the best in Poland too)

http://kaniaguitars.com/i2/1ang1.htm (Don't know)

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HiFi (oregistrerad)
TÀnk pÄ att bestÀller du inom EU slipper du tull och moms... POlen Àr med i EU, och frakt dÀrifrÄn kostar 500:-

Njae, moms slipper man inte undan tyvĂ€rr. 😛

Anders E

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, svensk moms slipper du.

Du kommer ju överens med byggaren om ett pris, sen behöver du inte betala ett öre mer... Inga inbetalningskort frÄn tullen kommer samtidigt med gitarrpaketet.(Som det gör om du bestÀller frÄn utanför EU)

Om han inkluderar polsk moms i priset skiter vÀl du i?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hela poÀngen med ett custombygge Àr vÀl att man fÄr kÀnna pÄ gitarren dÄ och dÄ under processen? StÀmma av med byggaren sÄ allt blir precis som man vill ha det. Kan va svÄrt om man bestÀller den frÄn ett annat land.

Halkans priser brukar ligga pÄ runt 20-30000kr för ett Custom-bygge om jag minns rÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hela poÀngen med ett custombygge Àr vÀl att man fÄr kÀnna pÄ gitarren dÄ och dÄ under processen? StÀmma av med byggaren sÄ allt blir precis som man vill ha det. Kan va svÄrt om man bestÀller den frÄn ett annat land.

Halkans priser brukar ligga pÄ runt 20-30000kr för ett Custom-bygge om jag minns rÀtt.

Hur testa en gitarr under byggnadsprocessen?

För att kunna testa hur den kÀnns mÄste han bygga den i princip klar? (Ja, inte lackning dÄ kanske)

Det blir nog dyrt om byggaren ska göra om t.ex. halsen eller kroppen i efterhand. Eller lacka om ifall man inte Àr nöjd med lacken?

För mig Àr poÀngen med ett custombygge att man fÄr bestÀmma allt sjÀlv hur man vill ha precis allt.

Och har man dÄ inte testat och Àgt nog mÄnga gitarrer för att veta vad man vill ha, Àr nog inte ett custombygge det bÀsta...?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hela poÀngen med ett custombygge Àr vÀl att man fÄr kÀnna pÄ gitarren dÄ och dÄ under processen? StÀmma av med byggaren sÄ allt blir precis som man vill ha det. Kan va svÄrt om man bestÀller den frÄn ett annat land.

Halkans priser brukar ligga pÄ runt 20-30000kr för ett Custom-bygge om jag minns rÀtt.

Hur testa en gitarr under byggnadsprocessen?

För att kunna testa hur den kÀnns mÄste han bygga den i princip klar? (Ja, inte lackning dÄ kanske)

Det blir nog dyrt om byggaren ska göra om t.ex. halsen eller kroppen i efterhand. Eller lacka om ifall man inte Àr nöjd med lacken?

För mig Àr poÀngen med ett custombygge att man fÄr bestÀmma allt sjÀlv hur man vill ha precis allt.

Och har man dÄ inte testat och Àgt nog mÄnga gitarrer för att veta vad man vill ha, Àr nog inte ett custombygge det bÀsta...?

Jo fast dĂ„ blir det ju mer som att nĂ„gon annan bygger ihop en byggsats Ă„t en (vilket absolut inte Ă€r helt fel heller 😉 ), men en sĂ„n sak som hur en hals ska vara kan vara svĂ„rt att beskriva och speciellt om man talar olika sprĂ„k. Ok, man kan ta en massa mĂ„tt pĂ„ en egen hals men skillnader pĂ„ bara nĂ„gon millmeter kĂ€nns ju och det Ă€r ju svĂ„rt att beskriva hur exempelvis en rundning ska vara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man fÄr sÄklart vara rÀtt exakt med specen.. Sedan hade jag kontakt vÀÀÀldigt ofta om alla möjliga olika detaljer. De var vÀldigt mÄna om att jag skulle fÄ det som jag ville. AlltsÄ frÄgade de mig om allt och föreslog ocksÄ hela tiden alternativ osv...

Jag antar att det finns de som bygger efter specen och improviserar pÄ oklara saker, det Àr ju inte sÄ bra...

För det Àr ju sÄ att hur exakt specen Àn Àr sÄ blir det massor av frÄgetecken...

Jag skickade dem massor av bildexempel pÄ olika detaljer, den första specen sÄg ut sÄ hÀr:

General details:

‱ 6 string

‱ String gauge 10-46

‱ Right handed

‱ Neck through body

‱ String through body

‱ Scale length 25 œ”

‱ Hi-gloss laquer

‱ Good access to upper frets

‱ Fitting hardcase

Body:

‱ ESP Horizon shape (see pic)

‱ Elm wood body wings

‱ Nicely grained Elm wood top

‱ Front color: See-thru blue (a very clear deep blue, but not too dark or light) with a black burst towards the edges (see pic)

‱ Backside color: No color, clear laquer

‱ White-black-white binding on top

Neck:

‱ Wood: 5-piece. Maple-wenge-maple-wenge-maple (see pic)

‱ Thickness incl. fretboard 1st/12th fret 18 mm/20 mm

‱ Width at nut 42 mm

‱ C-shape

‱ Backside color: No color, clear laquer

‱ Nut: Graphite (GraphTech Tremnut?) black/dark color. No string tree

Fretboard:

‱ Wood: Ebony

‱ 24 frets

‱ Radius 15”

‱ Jumbo frets

‱ Inlays: Custom inlay, will decide which later. You choose appropriate wood that looks good with the ebony, is easy to maintain and is durable towards grease and dirt.

‱ White-black-white binding

Headstock:

‱ Shape as Jackson Soloist SLS (see pic)

‱ Angled

‱ Front color: Elm wood top. See-thru blue with black burst (same as the body front color)

‱ Backside color: No color, clear laquer

‱ Truss rod cover: Ebony or same as headstock top.

‱ Headstock logo: REK logo, you choose if you put it on headstock or trussrod-cover.

‱ White-black-white binding on top

Hardware:

‱ Tuning machines: Sperzel locking

‱ Bridge: Tonepros Tuneomatic style

‱ Knobs: Metal, not plastic. Dome-style

‱ Jack: Standard, oval shape, attached to side, standard

‱ Strap locks: Some nice looking standard

‱ Hardware color: Chrome for everything, even the bushings for string-thru-body and so on


Pickups:

‱ 2 humbuckers, bridge and neck. Will be sent to you by mail.

‱ Pickup rings: Ebony

Electronics:

‱ 2 volumes with push-pull pots (500k) for splitting the humbuckers to parallell-mode

‱ 3-way toggle switch

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HiFi (oregistrerad)

Hej Ztevie!

Det kanske blir ngn slags grÄzon om man bestÀller customgitarr frÄn utlandet men annars Àr det lag pÄ att man ska betala moms pÄ nya varor.

Jag Ă€r glad om jag slipper förstĂ„s... 😎

Vill verkligen tacka dig, du har kommit med ovÀrderliga tips. :rolleyes:

VĂ€nligen Anders Eriksson

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Ztevie!

Det kanske blir ngn slags grÄzon om man bestÀller customgitarr frÄn utlandet men annars Àr det lag pÄ att man ska betala moms pÄ nya varor.

Jag Ă€r glad om jag slipper förstĂ„s... 😳

Vill verkligen tacka dig, du har kommit med ovĂ€rderliga tips. 😎

VĂ€nligen Anders Eriksson

Du betalar fortfarande Polsk moms och eftersom Polen Àr ett EU-land sÄ Àr momsen redan betald i Polen och du slipper den svenska.

SÄ enkelt Àr det

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Ztevie!

Det kanske blir ngn slags grÄzon om man bestÀller customgitarr frÄn utlandet men annars Àr det lag pÄ att man ska betala moms pÄ nya varor.

Jag Ă€r glad om jag slipper förstĂ„s...    😳

Vill verkligen tacka dig, du har kommit med ovĂ€rderliga tips.  🙂

VĂ€nligen Anders Eriksson

Nej, det Àr ingen grÄzon...

BestÀller du inom EU, sÄ betalar du moms i det land du bestÀller frÄn. Eftersom Polen ingÄr i EU ska du betala polsk moms..

Det Àr alltsÄ byggaren som ansvarar för att redovisa till polska myndigheter och inkludera moms pÄ varan du bestÀller.

OM han gör det eller inte har jag ingen aning om, men svenska tullen kontrollerar inte om polska myndigheter fÄtt in moms för din gitarr.

Inte heller lÀgger de pÄ nÄgra andra avgifter för moms eller annat.

BestÀller du frÄn t.ex. USA som Àr utanför EU Àr det en helt annan grej. DÀr fÄr du rÀkna med att tullen kikar pÄ vad du bestÀllt, och du fÄr betala ca 30% extra pÄ pris inkl.frakt som du betalt...

Jag har kollat upp det hÀr, och Àven i praktiken fungerar det sÄ:

Jag har bestÀllt massor av gÄnger frÄn USA och inom EU. Jag har ALLTID Äkt pÄ 30% tillÀgg frÄn USA. Men frÄn lÀnder inom EU har jag aldrig betalat nÄgot...

EDIT: Lavrell var snabbare, och jĂ€vligt mycket mer kortfattad... 😎

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...
DieHard (oregistrerad)

NÄn som nyligen har bestÀllt nÄgon gura frÄn nÄgon av lÀnkarna i denna trÄd? Man vill ju alltid testa innan men lite svÄrt om man inte Äker till Polen eller sÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...