Jump to content
Annons

Cubase och midi-keyboard

Recommended Posts

Ann-Mari (oregistrerad)
Postat

Hejsan alla!

Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆

Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt anvĂ€nda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis lĂ€st manualen, men Ă€ndĂ„ ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆

I princip sÄ anvÀnder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase Àr att höja eller sÀnka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch.

SÄ min frÄga Àr, till er som anvÄnder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni pÄ midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det Àr nÄgon nytta att anvÀnda dem i Cubase...

Kommentarer?

Tack pÄ förhand.

AM

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
  Ann-Mari sa:
Hejsan alla!

Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆

Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt anvĂ€nda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis lĂ€st manualen, men Ă€ndĂ„ ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆

I princip sÄ anvÀnder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase Àr att höja eller sÀnka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch.

SÄ min frÄga Àr, till er som anvÄnder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni pÄ midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det Àr nÄgon nytta att anvÀnda dem i Cubase...

Kommentarer?

Tack pÄ förhand.

AM

Jag har anvÀnder inte mitt keyboard till mer Àn möjligen transport funktioner i Cubase.

De fÄ gÄnger jag gör nÄt med mina controllers Àr nÀr jag behöver göra Äkningar i mixern dÄ tar jag fram en regel och kör.

DÀremot anvÀnder jag mitt keyboards Controller i synthar. Nu anvÀnder jag mest Reason sÄ det Àr dÀr keyboardet fÄr jobba mest.

Men att styra Leslie och dist pÄ en B3 VSTi Àr mumma.

• 2 veckor senare...
Postat

Det smartaste sÀttet (tycker jag) Àr att anvÀnda 2 hjul bara pÄ klaviaturen .

Det Àr ju personligt men sÄ kör jag med mina synthar.

SÀg ett klaviatur med 2 modhjul pÄ .

En kör modulation/cutoff o den andra pitch som det ska va tex.

Sen kör allt i sequencern istÀllet... du kan ju binda alla knappar till olika saker, men det brukar fan ta lÀngre tid Àn att göra allt manuellt i efterhand i cubase.

/Perrra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.