Ann-Mari (oregistrerad) Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hejsan alla! Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆 Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt använda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis läst manualen, men ändå ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆 I princip så använder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase är att höja eller sänka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch. Så min fråga är, till er som anvånder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni på midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det är någon nytta att använda dem i Cubase... Kommentarer? Tack på förhand. AM
DrRobert Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hej! Kolla in denna sidan, tror det är vad du letar efter. http://www.espace-cubase.org/anglais/page....page=appcubmr13 God Jul
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hejsan alla! Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆 Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt använda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis läst manualen, men ändå ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆 I princip så använder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase är att höja eller sänka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch. Så min fråga är, till er som anvånder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni på midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det är någon nytta att använda dem i Cubase... Kommentarer? Tack på förhand. AM Jag har använder inte mitt keyboard till mer än möjligen transport funktioner i Cubase. De få gånger jag gör nåt med mina controllers är när jag behöver göra åkningar i mixern då tar jag fram en regel och kör. Däremot använder jag mitt keyboards Controller i synthar. Nu använder jag mest Reason så det är där keyboardet får jobba mest. Men att styra Leslie och dist på en B3 VSTi är mumma.
trancer Postat 1 januari 2007 Postat 1 januari 2007 Det smartaste sättet (tycker jag) är att använda 2 hjul bara på klaviaturen . Det är ju personligt men så kör jag med mina synthar. Säg ett klaviatur med 2 modhjul på . En kör modulation/cutoff o den andra pitch som det ska va tex. Sen kör allt i sequencern istället... du kan ju binda alla knappar till olika saker, men det brukar fan ta längre tid än att göra allt manuellt i efterhand i cubase. /Perrra
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.