Jump to content
Annons

Lära sig om "mixning"


trancedanne

Recommended Posts

Tjena, jag har hållt på ett tag med reason men har jävligt svårt att få ljuden att låta som jag vill, jag chansar mig fram mer eller mindre men jag skulle vilja lära mig helt och hållet om equalicer, chorus, dilay etc så att jag vet vilka inställningar jag ska ha för att få till speciella ljud jag vill ha. Hur lär man sig allt detta?

Min andra fråga (eftersom det är i cubase forum) är om det finns några bra kurser i cubase (sthlm område) om cubase som man kan gå på? har nämligen väldigt svårt för att komma igång själv.

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena, jag har hållt på ett tag med reason men har jävligt svårt att få ljuden att låta som jag vill, jag chansar mig fram mer eller mindre men jag skulle vilja lära mig helt och hållet om equalicer, chorus, dilay etc så att jag vet vilka inställningar jag ska ha för att få till speciella ljud jag vill ha. Hur lär man sig allt detta?

Min andra fråga (eftersom det är i cubase forum) är om det finns några bra kurser i cubase (sthlm område) om cubase som man kan gå på? har nämligen väldigt svårt för att komma igång själv.

Kulturama har nybörjarkurser på kvällstid i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

flumm (oregistrerad)

om mastring så kan jag säga att jag personligen kör ganska mycket av min mastringen direkt i Reson och gör inte så mycket efterarbete. Mastringen gör inte direkt låten bättre som många kan tro. Var noga med nivåer och var försiktig med volymen på din bastrumma. Kanske skära lite bas på syntharna.

Även arrangemanget måste vara hyfsat enkelt och inte låta alltför många saker hända samtidigt. Så kan låten gensat bli lite skönare att lyssna på.

Tror att det finns en distanskurs i Haparande eller nått om Cubase. Annars finns det en bra manuall och på orginal skívorna brukar det finnas väldigt bra övningar.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom Studio forums länksamling ska Studio göra ett mixning/mastringsnr samla de tio mix delarna som varit de senaste nummren plus lite extra artiklar och annat nyttigt. Vänta tills den kommer och beställ den eller köp dom löst. Det var förra nummret (10-06) som hade tips och råd gällande mastring.

Sen finns det ju drösvis med böcker. Jag har inte läst just mastringsboken i Sound advice on-serien. Men jag skulle tippa på att den är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bob Katz bok.

Men hur mycket den ger dig vet jag inte, enligt din problembeskrivning låter det som om producerandet och mixandet är det du skall satsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar duMajkens cubase skola där så kanske kan lära dig lite mer.

här hittar du artiklar om EQ, effekter osv. Theprojectstudiohandbook

här hittar du flera artiklar om how_to_mix_a_pop_song_from_scratch

hoppas du hittar något som kan vara till nytta. 😆

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller denna matiga DVD.

Mix It Like A Record

DVD Video med Sessions.

Alla Session kan öppnas i Pro Tools om man interaktivt vill följa det dom gör.

m.m m.m m.m

Dock rock musik med en liknande DVD om Rn`B och Hip Hop är på väg från ett par andra killar men följer samma koncept.

Mix It Like A Record Includes

Runtime: 180 Minutes

1.7 GIG ROM Content

Mixing instruction on 9 GIG DVD

40 Pro Tools sessions for LE + TDM

Online Assets

Dye FX Session Template

Custom Dye Presets for Every Plug

Refreshing Charles Dye mixing theory

SKILL LEVEL Intermediate to Advanced

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...