YogSothoth Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Hej! PÄ CryingFreemans begÀran startar jag en egen trÄd om Firepod i Linux. Jag har nyss köpt en Firepod och tÀnkte dela med mig lite om hur den funkar och vad som krÀvs i mjukvaruvÀg. SjÀlv kör jag Debian, sÄ alla paketnamn och versioner kommer dÀrifrÄn, men motsvarande borde finnas i andra distar ocksÄ. Som svar pÄ CryingFreemans frÄga (i den förra trÄden) om det saknas nÄgot i linux jÀmfört med windows, Àr det möjligheten att stÀlla om till extern synk. Jag har inte grÀvt i det Ànnu eftersom behovet inte dykt upp, men enligt utvecklarna Àr det pÄ gÄng i senare versioner av drivrutinen. För att anvÀnda firepoden krÀvs först och frÀmst FreeBoB som Àr en drivrutin för firewire-kort baserade pÄ BeBoB-firmware. Dessutom krÀvs Jack med stöd för freebob som druvrutin. Jag anvÀnder följande versioner (debian-dist inom parentes): libfreebob0 1.0.0-3 (testing) jackd 0.102.20-1 (experimental) libjack0.100.0-0 0.102.20-1 (experimental) qjackctl 0.2.21-1 (testing) (inte helt nödvÀndigt, men vÀldigt praktiskt) Notera att jack-paketen inte finns för i386 i experimental Ànnu, jag kör amd64. Jag hÄller för tillfÀllet pÄ att brottas med tvÄ problem som Àr ganska irriterande: 1. Freebob (eller jack) verkar inte ÄterstÀlla poden ordentligt nÀr man startar om jack, vilket Àr mindre bra. KrÀvs ofta omstart för att interfacet skall vakna igen. 2. Hydrogen fungerar inte, kan bero pÄ ovanstÄende, jag tror att den försöker starta om jack... Förhoppningsvis gÄr det att lösa genom att installera nyare version av freebob, har för mig att jag lÀste nÄgonstans om problem med reset av just firepod, men jag hittar det inte just nu. Vad som dÀremot fungerar bra Àr sjÀlva inspelningen, har testat 24/96 i ett par kanaler med 2 ms latency (med ardour). NÄgra enstaka klick har kommit med, men jag har inte optimerat prioriteringen för processerna/irq Àn, sÄ det Àr ingen större överraskning. Med lite optimering kan man förmodligen komma under 2 ms utan klick. Just nu Àr alltsÄ stödet lite skakigt (i Debian) för Firepod, men grundfunktionaliteten finns dÀr. Jag misstÀnker att lÀget ser annorlunda ut om nÄgra mÄnader, freebob Àr i ett ganska tidigt stadium Ànnu (1.0 slÀpptes i oktober). Kan nog inte rekommendera eventuella nybörjare pÄ linux att köpa en firepod Ànnu, men har man lite linuxvana och inte ger upp med en gÄng skall den nog gÄ att fÄ igÄng. Jag Ätekommer nÀr jag testat lite senare versioner av freebob och trixat med prioriteringar, med förhoppningsvis bÀttre resultat. /Andreas
DĂ„ligtGehör Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Alltid intressant att lĂ€sa vad som hĂ€nder pĂ„ musik-linuxfronten đ
CryingFreeman Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 GĂ„r det att justera in-nivĂ„er pĂ„ Firepoden ocksĂ„? Jag menar som i exempelvis Alsamixer.. Jag sĂ„g att det numera finns paket av libfreebob till bl a Debian, ArchLinux och dynebolic pĂ„ freebobs site. Jag har gjort en tillfĂ€llig guide pĂ„ http://linux-daw.blogspot.com/2006/11/fire...ort-ofrdig.html Det hade varit grymt bra om du kunde kolla autenticiteten i den och Ă„terkomma om du saknar nĂ„got/ser nĂ„gra felaktigheter. đ„° Jag har försökt att ta med alla steg, eller rent av plagiera freebobs install-howto, men jag har inte testat den sjĂ€lv Ă€n eftersom jag saknar firewire-kort. Valet stĂ„r mellan firepod och firebox. I nulĂ€get rĂ€cker firebox bra, men om man bygger för framtiden sĂ„ Ă€r det kanske lika bra att lĂ€gga ut nĂ„gra tusen extra.. đ
YogSothoth Postat 17 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2006 Hej! JassĂ„ det Ă€r du som har gjort linux-daw bloggen, ser man pĂ„... Bra initiativ! Jag tror det stĂ€mmer det du skriver dĂ€r (har bara kikat igenom det snabbt, men det ser vettigt ut), fast eftersom jag anvĂ€nt paket till allting var ju installationen lite annorlunda för mig. Jag har inte behövt kompilera nĂ„gonting förutom kerneln, för att fĂ„ bĂ€ttre realtime-stöd. Jag har utgĂ„tt frĂ„n Debian testing och plockat dom paket som inte fanns/var för gamla frĂ„n unstable/experimental. Smidigast Ă€r nog egentligen att anvĂ€nda apt-pinning, se 3.8-3.10, men jag gjorde det lite halv-manuellt genom att Ă€ndra i /etc/apt/sources-list. Kör man med vettig apt-pinning riskerar man inte att som jag oavsiktligt uppgradera hela systemet till experimental đ Har nedgraderat nu... Med rĂ€tt apt-pinning skall det gĂ„ att köra nedanstĂ„ende för att installera det som inte finns i testing: apt-get install -t experimental libjack0.100.0-0 jackd AngĂ„ende mixer-instĂ€llningar har jag hittils bara anvĂ€nt pottarna pĂ„ framsidan och ardours egna reglage. Jag lĂ€ste nĂ„gonstans (förmodligen pĂ„ freebob-devel) att BeBoB-mixern inte var nĂ„gon egentlig mixer utan mer av en patchbay. Firepodens windowsdrivrutiner har ingen egen mixer, bara en liten applet dĂ€r man kan vĂ€lja latency, synk-kĂ€lla och samplingsfrekvens. Latency och samplingsfrekvens kan man stĂ€lla in med jack (eller qjackctl), synk gĂ„r inte att Ă€ndra Ă€nnu, men jag tror det sparas om man Ă€ndrar i windows. Hur det Ă€r med Firebox vet jag inte, sĂ„g att den har egen mixer i ett gammalt nummer av Studio. Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r det inget jag saknar, men jag har mest gjort test-inspelningar Ă€nnu och lyssnat i hörlurar. En av pottarna pĂ„ framsidan stĂ€ller mixen mellan hĂ„rdvaru- och mjukvarulyssning. HĂ„rdvarulyssningen ger ingĂ„ng 1-8 i en monomix, mjukvarulyssning ger utgĂ„ng 1 och 2 (stereo). Funkar rĂ€tt bra men man anvĂ€nder vĂ€l mest Ă€ndlĂ€gena. OT: Sitter just nu och experimenterar med BruteFIR, skall försöka anvĂ€nda nĂ„gra utgĂ„ngar pĂ„ burken som ett digitalt delningsfilter (Ă€r lite hifinörd). Har kommit sĂ„ lĂ„ngt att jag fĂ„r ut diskant i den ena hörluren och bas i den andra, men med ganska stor delay... Inte sĂ„ anvĂ€ndbart Ă€n, mest för att testa priciperna. MĂ„let Ă€r att köra mina hembyggda monitorer med djupkorrigering(=delay för diskanterna) och kanske DRC eller linkwitz-transform. /Andreas
YogSothoth Postat 17 december 2006 TrÄdstartare Postat 17 december 2006 Bara en liten uppdatering innan jag gÄr o lÀgger mig: Hydrogen funkar visst med jack/freebob, det vara lite SBK som hindrade det frÄn att mata ut nÄgot ljud. NÀr man vÀl kopplar ihop utgÄngarna med ingÄngarna pÄ firepoden funkar det (DOH!). OT: Har gjort ett test med brutefir ut i högtalarna och det funkar! med lÄg latency! Nu skall det vÀl bara vara att fippla lite med jack.plumbing sÄ att programmen kopplar sig som jag vill nÀr jag startar dom, sÄ Àr man hemma. Gonatt! /Andreas
CryingFreeman Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 JassĂ„ det Ă€r du som har gjort linux-daw bloggen, ser man pĂ„... Bra initiativ! Jag tror det stĂ€mmer det du skriver dĂ€r (har bara kikat igenom det snabbt, men det ser vettigt ut), fast eftersom jag anvĂ€nt paket till allting var ju installationen lite annorlunda för mig. Jag har inte behövt kompilera nĂ„gonting förutom kerneln, för att fĂ„ bĂ€ttre realtime-stöd. Jag har utgĂ„tt frĂ„n Debian testing och plockat dom paket som inte fanns/var för gamla frĂ„n unstable/experimental. Smidigast Ă€r nog egentligen att AngĂ„ende mixer-instĂ€llningar har jag hittils bara anvĂ€nt pottarna pĂ„ framsidan och ardours egna reglage. Jag har tagit initiativ till bloggen, ja, men jag hade inte tĂ€nkt att det bara skulle vara jag som gör den. đ lundberg hĂ€r pĂ„ forumet har precis gjort sin första insats, och jag hoppas att det blir fler. Att skriva begripligt om Linux audio Ă€r ett digert jobb, Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Jag hade tĂ€nkt att skriva ihop nĂ„t om de paket som finns för FreeBoB men det Ă€r sĂ„ mycket som ska göras =) Stort tack för din detaljerade redovisning för allt! Eftersom jag bara anvĂ€nder Linux sĂ„ Ă€r jag lite tveksam till att köpa grisen i sĂ€cken. Det hade ju varit ett öde att behöva installera Windows för att kunna utnyttja Firepoden till max, eller ens över huvud taget. đ Nu vĂ„gar en fegis ta första klivet! Det dĂ€r med BruteFIR lĂ„ter tufft. Tack, Ă„terigen. đ
Boris Bilinsky Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Nu var det ju ett tag sen ni postade hÀr men jag Àr nyfiken pÄ hur det funkade med bruteFIR, funderar pÄ att köra en liten standalone linux enhet som försteg med fjÀrr. Behöver ett högpassfilter till mina toppar och ett lÄgpass för en basmodul, vore fint att fÄ till en linkwitz transform för basen ocksÄ. SÄ, har ni nÄgra rekommendationer vad gÀller setupen, kernel, filtergenerering osv.? Rumskompensation Àr ju helt klart intressant ocksÄ.
Gilbert Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 SÄ, har ni nÄgra rekommendationer vad gÀller setupen, kernel, filtergenerering osv.? Rumskompensation Àr ju helt klart intressant ocksÄ. FörvÀnta dig inga underverk av rumskompensering. Det Àr inte samma sak som att förbÀttra en högtalares prestanda (som t ex linkwitz transform): https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807 https://www.studio.se/index.php?showtopic=59175
Boris Bilinsky Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Men en linkwitz transform borde vĂ€l kunna Ă„stadkommas digitalt med ett "shelving" filter och tvĂ„ parametriska eq tex. Det jag tĂ€nker Ă€r att alla standard filter gĂ„r att göras digitalt och dessutom blir dom exakta, vilket inte dom analoga blir beroende pĂ„ smĂ„ avvikelser i komponenter osv, plus att man kan justera tonkurvan efter rummet (det var det jag mena med rumskompensation), frĂ€mst dĂ„ i basomrĂ„det. Men resonanser i rummet blir ju svĂ„rt att göra nĂ„t Ă„t utan akustiska Ă„tgĂ€rder, jag hade mer i Ă„tanke att man korrigerar det generella basstödet som finns i rummet och beroende av högtalarnas placering. HĂ€r Ă€r en bra trĂ„d pĂ„ diyaudio, http://www.diyaudio.com/forums/showthread....mp;pagenumber=1 Dr Ulrich BrĂŒggemanns acourate ( http://acourate.com/ ) verkar anvĂ€nda bruteFIR, men tycker hans program Ă€r lite vĂ€l dyrt. Det saknas ju helt klart receivers med vettiga filter som gĂ„r att justera manuellt, och istĂ€llet för att köpa separat försteg+filterbox (dcx2496 tex) sĂ„ tĂ€nkte jag att det vore fiffigt om man kunde kombinera alltsammans i en dator, kanske tom. kan fixa mjukvaru dts avkodning.
YogSothoth Postat 27 april 2009 TrÄdstartare Postat 27 april 2009 (redigerat) Just nu har jag monterat ner stereon inför flytt, men pÄ slutet körde jag pulseaudio->jack->brutefir->jack->alsa, och det funkade vÀl sÄdÀr... Har iofs sÄlt firepoden, sÄ jag körde pÄ det inbyggda realtek-kortet som gav mer xruns Àn man kan rÀkna till. Det hela blev iallafall ganska labilt, pulseaudio och andra jack-applikationer hÀngde sig titt som tÀtt, men förmodligen berodde det pÄ alla xruns som i sin tur förmodligen berodde pÄ taskig hÄrdvara/drivrutiner. Pulseaudio var ett klart lyft pÄ sÄ sÀtt att det mesta kan samsas om ljudkortet och de flesta program stödjer det pÄ ett eller annat sÀtt. Tom. spotify i wine funkade bra om man bortser frÄn ovanstÄende problem. Viktigt Àr att köra med en relativt frÀsch kernel (2.6.26 eller sÄ och uppÄt), det har hÀnt en hel del med rt-stödet pÄ senare tid. Jag kör inga special-patchar utan nöjde mig med att Àndra i /etc/security/limits.conf. Finns ganska mycket info om detta pÄ nÀtet. Kan nÀmna att jag har fÄtt meka en hel del med trial and error för att fÄ systemet nÄgorlunda stabilt, men jag tror som sagt att det Àr betydligt lÀttare med ett vettigt ljudkort. Realtek-kortet har t.ex. en hÄrdlÀnkad IRQ som alltid delas med usb-hubben i datorn (dom sitter pÄ samma IC), inte sÄ lyckat iom att jag kör USB-mus/tangentbord som genererar friskt med IRQ-anrop... Om man inte mÄste ha lÄglatency-ljud för inspelning kanske det Àr lÀttare/stabilare att köra brutefir via nÄgon annan backend, kanske pulseaudio->jack->brutefir->alsa, men jag vet inte pÄ rak arm vad som Àr lÀmpligast. En liten fördel med att köra brutefir direkt till alsa Àr att man lÄser utgÄngarna, sÄ att inget annat program av misstag skickar ut bas i diskantkanalerna, vilket kan bli dyrt. Jag körde GNU Octave (matlab-liknande program) för att generera mina filter, det funkade bra, men jag minns inte riktigt var jag hittade infon om matten/koden bakom. Jag har octave-koden kvar för att kunna generera andra filter, kan pm:a den om du Àr intresserad. Har för mig det finns en brutefir/drc-wiki med bra info ocksÄ. Jag har enbart kört hög/lÄgpass, linkwitz-transform/drc har jag inte vÄgat mig pÄ Àn, men sÄ lÀnge man hittar/kan skriva kod för att generera koefficienterna sÄ skall det inte vara nÄt problem. TÀnk bara pÄ att testa pÄ lÄg volym sÄ du inte steker högtalarna om nÄgot blivit fel. PS Att kompensera för baffelsteg och liknande borde gÄ bra, drc dÀremot vet jag inte riktigt hur bra det funkar i praktiken, det kÀnns spontant minst nÄgra nivÄer trixigare. Dessutom blir vÀl korrigeringen ganska lokal i sweetspoten. /Andreas Redigerat 27 april 2009 av YogSothoth
Boris Bilinsky Postat 29 april 2009 Postat 29 april 2009 Kul! Jag vill gÀrna titta pÄ koden för att generera filter, kÀnner mig ganska ringrostig pÄ FIR filter om jag ska vara Àrlig (har lÀst en kurs i digital signalbehandling, men det var lÀngesen). Det jag har tÀnkt att göra Àr att dela ett par 2-vÀgare med en basmodul sÄ det Àr ingen risk att jag brÀnner diskanterna. Jag fÄr börja med att fÄ till branta högpass/lÄgpass som lÄter bra, ska försöka mÀta upp med mÀtmick ocksÄ. Sen fÄr jag se hur myket man behöver justera tonkurvan i basomrÄdet, framförallt Àr jag intresserad av att fÄ basen att gÄ lÀngre ner i frekvens genom anvÀnda linkwitz överföringsfunktion fast pÄ digital vÀg.
YogSothoth Postat 29 april 2009 TrÄdstartare Postat 29 april 2009 (redigerat) Det gick visst inte att bifoga filer i pm, men jag hittade wikin jag svamlade om tidigare, mina script Àr i princip kopierade rakt av dÀrifrÄn. Jag kan tyvÀrr inte sÄ mycket dsp, har mest klippt och klistrat lite. Koden pÄ sidan anvÀnder fir1-funktionen för att generera hög/lÄgpass, men det finns en fir2-funktion ocksÄ som jag tror skall fixa mer generella fir-filter. Hoppas det ger nÄgot iallafall. edit: fixade lÀnken /Andreas Redigerat 29 april 2009 av YogSothoth
Boris Bilinsky Postat 1 maj 2009 Postat 1 maj 2009 Ok, schysst, ska testa att generera filter i matlab.
FreeUrMind Postat 24 mars 2012 Postat 24 mars 2012 Hej! JassĂ„ det Ă€r du som har gjort linux-daw bloggen, ser man pĂ„... Bra initiativ! Jag tror det stĂ€mmer det du skriver dĂ€r (har bara kikat igenom det snabbt, men det ser vettigt ut), fast eftersom jag anvĂ€nt paket till allting var ju installationen lite annorlunda för mig. Jag har inte behövt kompilera nĂ„gonting förutom kerneln, för att fĂ„ bĂ€ttre realtime-stöd. Jag har utgĂ„tt frĂ„n Debian testing och plockat dom paket som inte fanns/var för gamla frĂ„n unstable/experimental. Smidigast Ă€r nog egentligen att anvĂ€nda apt-pinning, se 3.8-3.10, men jag gjorde det lite halv-manuellt genom att Ă€ndra i /etc/apt/sources-list. Kör man med vettig apt-pinning riskerar man inte att som jag oavsiktligt uppgradera hela systemet till experimental đ Har nedgraderat nu... Med rĂ€tt apt-pinning skall det gĂ„ att köra nedanstĂ„ende för att installera det som inte finns i testing: apt-get install -t experimental libjack0.100.0-0 jackd AngĂ„ende mixer-instĂ€llningar har jag hittils bara anvĂ€nt pottarna pĂ„ framsidan och ardours egna reglage. Jag lĂ€ste nĂ„gonstans (förmodligen pĂ„ freebob-devel) att BeBoB-mixern inte var nĂ„gon egentlig mixer utan mer av en patchbay. Firepodens windowsdrivrutiner har ingen egen mixer, bara en liten applet dĂ€r man kan vĂ€lja latency, synk-kĂ€lla och samplingsfrekvens. Latency och samplingsfrekvens kan man stĂ€lla in med jack (eller qjackctl), synk gĂ„r inte att Ă€ndra Ă€nnu, men jag tror det sparas om man Ă€ndrar i windows. Hur det Ă€r med Firebox vet jag inte, sĂ„g att den har egen mixer i ett gammalt nummer av Studio. Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r det inget jag saknar, men jag har mest gjort test-inspelningar Ă€nnu och lyssnat i hörlurar. En av pottarna pĂ„ framsidan stĂ€ller mixen mellan hĂ„rdvaru- och mjukvarulyssning. HĂ„rdvarulyssningen ger ingĂ„ng 1-8 i en monomix, mjukvarulyssning ger utgĂ„ng 1 och 2 (stereo). Funkar rĂ€tt bra men man anvĂ€nder vĂ€l mest Ă€ndlĂ€gena. OT: Sitter just nu och experimenterar med BruteFIR, skall försöka anvĂ€nda nĂ„gra utgĂ„ngar pĂ„ burken som ett digitalt delningsfilter (Ă€r lite hifinörd). Har kommit sĂ„ lĂ„ngt att jag fĂ„r ut diskant i den ena hörluren och bas i den andra, men med ganska stor delay... Inte sĂ„ anvĂ€ndbart Ă€n, mest för att testa priciperna. MĂ„let Ă€r att köra mina hembyggda monitorer med djupkorrigering(=delay för diskanterna) och kanske DRC eller linkwitz-transform. /Andreas Om nĂ„gon annan lĂ€ser trĂ„den sĂ„ innehĂ„ller Firepod eller FP10 ingen mixer utan det Ă€r pottarna pĂ„ fronten som gĂ€ller oavsett operativsystem. /Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.