Jump to content
Annons

Moderkortet tar i någontsanns

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmm... Min dator är död av någon väldigt konstig anledning 😄 Har suttit och monterat in dämpningsmaterial i chassit (Antec P180) och när jag skulle slå igång datorn reagerade inte powerknappen. Har grundligt kollat igenom alla kablar och det är ingen kabel som saknas eller är lös. Moderkortet är ett ASUS och när jag slår på strömen på nätagget så lyser moderkortslampan så den får ju ström... men det händer inget när jag trycker på powerknappen.

Några ideér?? 🙂

Redigerat av thrinithan
Annons
Postat

Jag hade ett liknande problem en gång vilket jag har för mig berodde på att moderkortet kom i kontakt med chassiet. Var ngn form av säkerhetspryl (nån jordningspryl el. nåt 😄 ) som gjorde att datorn inte gick att starta...

Så kolla så det inte ligger emot 🙂

Postat (redigerat)

fan.. då måste jag ju skruva ut hela jävla moderkortet och för säkerhets skull installera små gummipluppar mellan varje skruv.. grrrr =)

Några andra förslag eller ideér?

Redigerat av thrinithan
Postat

jag plockade ut hela moderkortet från datorn och kontrollerade alla kablar... stoppade i moderkortet igen med skillnaden att jag stoppade gaffatejp på plåten bakom/under moderkortet ifall det nu skulle hjälpa tänkte jag. Se på fan!!! Datorn startar ju... och allt funkar... ok.. då slänger jag på sidodörren... passar in dörren dit i dom små hålen trycker lite på mitten av dörren för att den ska gå in eftersom jag har ganska tjocka dämpningsmattor på den nu... och i samband som jag trycker inåt och ska skjuta den framåt till låst läga så klickar det till och datorn stänger av sig. Det måste bara vara nå problem med att moderkortet eller nått får kontakt med nånting det inte ska ha kontakt med som hänt i samband med att jag tryckt in dämpningen.. Men vart ska jag börja och hur går jag till väga för att skärma av moderkortet på nått sätt? *suck*

Postat

Prova med att ta bort isoleringsmaterialet och stänga luckan. Funkar den då, då vet du att det är någonstans när du har dämpningsmaterialet på som det kör sig. Fungerar det inte då heller, då är det någon annanstans som du ska leta. Men börja med det enkla, ta bort isoleringsmaterialet och prova utan. Det är mitt tips.

😲 PRODUCERA MERA 😲

Postat

ja menjag måste börja i andra änden eftersom isoleringsmetarialet är dubbelhäftande jag vill helst slippa ta bort det... ska testa sätta gummiringar mellan moderkortet och skruvstöden som moderkortet ligger på.. dom långa som är fästa på plåten bakom moderkortet. funkar inte det får jag väll offra dämpningsmaterialet 😲

Postat

nope... Stödbenen är förmonterade för ATX och det finns endast 9 stycken.. dvs alla som jag använder =)

Postat

det "verkar" ha löst sig. Plockade isär hela datorn och stoppade alla delarna separerade från varandra på skrivbordet och startade upp åbäket.. Då funkade det hur fint som helst. Gjorde en ny fräsh kabeldragning i chassiet och skruvade dit allting igen lugnt och sansat. Sen bara funkade det direkt. Väldigt mysko men det måste ha vart nå jordfel nånstanns i chassiet... men nu funkar det i alla fall... Om problemet återkommer blir jag vansinnig och köper mig Antecs 19"rack chassie 🙂

Tack för hjälpen allihopa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.