Jump to content
Annons

dj-mixer


Impey

Recommended Posts

vad ska man tänka på vid köp. vill ha något i lågbudget klassen som vanligt. Använder skivspelare just nu för sampling, men tänkte försöka ge mig på lite scratch för att höja upp produktionerna lite. Behöver jag en mixer då för att få till det bra?

jag tror det.

vad bör jag tänka på. måste jag komma upp i en viss prisklass? jag kommer ju inte använda den så jävla mycket.

tack på förhand experter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Glöm inte att träna mycket, sugig scratch är inget kul.

Men det viktiga är att du har crossfader och nån typ av transformerswitchar (t ex omkopplaren mellan phono/line på en basic 2-kanalare) så du kan få till den rätta knycken.

Jag tycker inte du behöver bry dig om att köpa nåt övertjusigt; lite brus har inte skadat någon scratchare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att träna mycket, sugig scratch är inget kul.

Men det viktiga är att du har crossfader och nån typ av transformerswitchar (t ex omkopplaren mellan phono/line på en basic 2-kanalare) så du kan få till den rätta knycken.

Jag tycker inte du behöver bry dig om att köpa nåt övertjusigt; lite brus har inte skadat någon scratchare!

träna ska det självklart göras. Känns ju inte roligt att förstöra mina egna produktioner med dålig scratch av mig själv

Men

crossfader och nån typ av transformerswitchar (t ex omkopplaren mellan phono/line på en basic 2-kanalare) så du kan få till den rätta knycken.

är det jag ska tänka på alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

En sån här duger gott.

Vad jag menade är att du inte behöver tänka på att ha så många finesser, och eftersom du inte ska battla eller dj:a eller så (utan bara köra i studio) så behöver inte faders och sånt vara toppklass. Du riskerar liksom inte att slita ut den i första taget, vilket är det största problemet med scratchmixers.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här duger gott.

Vad jag menade är att du inte behöver tänka på att ha så många finesser, och eftersom du inte ska battla eller dj:a eller så (utan bara köra i studio) så behöver inte faders och sånt vara toppklass. Du riskerar liksom inte att slita ut den i första taget, vilket är det största problemet med scratchmixers.

Är säkert OT nu, men fan, vad är battla?? Battle-mellan-DJ's-eller-vadå?? Har ju ingen koll alls på dedär, men har alltid undrat över det ordet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
En sån här duger gott.

Vad jag menade är att du inte behöver tänka på att ha så många finesser, och eftersom du inte ska battla eller dj:a eller så (utan bara köra i studio) så behöver inte faders och sånt vara toppklass. Du riskerar liksom inte att slita ut den i första taget, vilket är det största problemet med scratchmixers.

Är säkert OT nu, men fan, vad är battla?? Battle-mellan-DJ's-eller-vadå?? Har ju ingen koll alls på dedär, men har alltid undrat över det ordet...

Man mot man fightas i vem som som är vassast i mixning.

Som ett rapbattle, fast med turntables.

Det är skitkul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott råd, ska du scratcha, köp en mixer med en crossfader som tål!

Jag sysslade med scratching tidigare, trodde att min mix-mixer pallade det, dödade crossfadern på två veckor.

servade fadern, en vecka senare, död igen.

Vet flera som gått på samma miss, itne kul.

Tips om du ska scratcha... www.djbattle.net

svensk sida med forum, där kommer du få många bra tips om vilken mixer som är bra att lära sig på, för små pengar!

Finns bra annonssida där med, säkert hittar du nått som någon rekomenderar.

Själv kan jag säga att en bra, billig mixer beg brukar vara Vestax 05 och 06 modellen.

Men finns fler... kika in på sidan, ställ samma fråga så!

Finns bra "lektioner" i scratch på sidan med. videos m.m.

Lycka till, det är skitkul!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Satsa på en Behringer, de är väldigt billiga med många finesser.

Det blir bara roligare att mixa, jag lovar att det är värt pengarna.

Jag köpte en stanton mixer, enkel, 2 kanalig (+2 Skivspelare), 2 bands eq.

Inge kul efter ett tag 😱

Satsa på 3-bandseq åtminstone, det gör mycket för mixen.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en mixer med en crossfader som pallar trycket, samt det viktigaste: KÖP EN MED SNABB VOLYMCUT. Om den är gjord för vanlig mixning har den oftast en väldigt mjuk mix-kurva, och så fort du ska börja göra chirps eller stabs på den, eller lite andra basic moves där du behöver snabba volymändringar med crossfadern så är du körd. Jag skulle rekommendera en begagnad Vestax, typ denna

http://www.vendolin.se/annons.php?101995

Eller en billig Stanton typ denna

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_sta...r_prodinfo.html

De är båda gjorda för scratch-bruk.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Con-bah (oregistrerad)

sitter själv på en numark dm2002x..

Nu e jag ingen scratch-DJ så jag kan inte riktigt säga hur den funkar för det

ändamålet men kvalitétsmässigt skulle jag säga att de e en helt ok produkt,

kanske inte helt "jättegenuin", men man får ju vad man betalar för.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)

Om du ska kunna göra alla sorts scratch måste du ha en scratch mixer. På den kan du bestämma om fadern ska fade:a alltså byta från ena skivspelaren till den andra långsamt eller om den ska byta direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...