Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vad ska man tÀnka pÄ vid köp. vill ha nÄgot i lÄgbudget klassen som vanligt. AnvÀnder skivspelare just nu för sampling, men tÀnkte försöka ge mig pÄ lite scratch för att höja upp produktionerna lite. Behöver jag en mixer dÄ för att fÄ till det bra?

jag tror det.

vad bör jag tÀnka pÄ. mÄste jag komma upp i en viss prisklass? jag kommer ju inte anvÀnda den sÄ jÀvla mycket.

tack pÄ förhand experter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Glöm inte att trÀna mycket, sugig scratch Àr inget kul.

Men det viktiga Àr att du har crossfader och nÄn typ av transformerswitchar (t ex omkopplaren mellan phono/line pÄ en basic 2-kanalare) sÄ du kan fÄ till den rÀtta knycken.

Jag tycker inte du behöver bry dig om att köpa nÄt övertjusigt; lite brus har inte skadat nÄgon scratchare!

Postat
Glöm inte att trÀna mycket, sugig scratch Àr inget kul.

Men det viktiga Àr att du har crossfader och nÄn typ av transformerswitchar (t ex omkopplaren mellan phono/line pÄ en basic 2-kanalare) sÄ du kan fÄ till den rÀtta knycken.

Jag tycker inte du behöver bry dig om att köpa nÄt övertjusigt; lite brus har inte skadat nÄgon scratchare!

trÀna ska det sjÀlvklart göras. KÀnns ju inte roligt att förstöra mina egna produktioner med dÄlig scratch av mig sjÀlv

Men

crossfader och nÄn typ av transformerswitchar (t ex omkopplaren mellan phono/line pÄ en basic 2-kanalare) sÄ du kan fÄ till den rÀtta knycken.

Àr det jag ska tÀnka pÄ alltsÄ

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

En sÄn hÀr duger gott.

Vad jag menade Àr att du inte behöver tÀnka pÄ att ha sÄ mÄnga finesser, och eftersom du inte ska battla eller dj:a eller sÄ (utan bara köra i studio) sÄ behöver inte faders och sÄnt vara toppklass. Du riskerar liksom inte att slita ut den i första taget, vilket Àr det största problemet med scratchmixers.

Postat
En sÄn hÀr duger gott.

Vad jag menade Àr att du inte behöver tÀnka pÄ att ha sÄ mÄnga finesser, och eftersom du inte ska battla eller dj:a eller sÄ (utan bara köra i studio) sÄ behöver inte faders och sÄnt vara toppklass. Du riskerar liksom inte att slita ut den i första taget, vilket Àr det största problemet med scratchmixers.

Är sĂ€kert OT nu, men fan, vad Ă€r battla?? Battle-mellan-DJ's-eller-vadĂ„?? Har ju ingen koll alls pĂ„ dedĂ€r, men har alltid undrat över det ordet...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
En sÄn hÀr duger gott.

Är sĂ€kert OT nu, men fan, vad Ă€r battla?? Battle-mellan-DJ's-eller-vadĂ„?? Har ju ingen koll alls pĂ„ dedĂ€r, men har alltid undrat över det ordet...

Man mot man fightas i vem som som Àr vassast i mixning.

Som ett rapbattle, fast med turntables.

Det Àr skitkul.

Postat

Gott rÄd, ska du scratcha, köp en mixer med en crossfader som tÄl!

Jag sysslade med scratching tidigare, trodde att min mix-mixer pallade det, dödade crossfadern pÄ tvÄ veckor.

servade fadern, en vecka senare, död igen.

Vet flera som gÄtt pÄ samma miss, itne kul.

Tips om du ska scratcha... www.djbattle.net

svensk sida med forum, dÀr kommer du fÄ mÄnga bra tips om vilken mixer som Àr bra att lÀra sig pÄ, för smÄ pengar!

Finns bra annonssida dÀr med, sÀkert hittar du nÄtt som nÄgon rekomenderar.

SjÀlv kan jag sÀga att en bra, billig mixer beg brukar vara Vestax 05 och 06 modellen.

Men finns fler... kika in pÄ sidan, stÀll samma frÄga sÄ!

Finns bra "lektioner" i scratch pÄ sidan med. videos m.m.

Lycka till, det Àr skitkul!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Satsa pÄ en Behringer, de Àr vÀldigt billiga med mÄnga finesser.

Det blir bara roligare att mixa, jag lovar att det Àr vÀrt pengarna.

Jag köpte en stanton mixer, enkel, 2 kanalig (+2 Skivspelare), 2 bands eq.

Inge kul efter ett tag đŸ˜±

Satsa pÄ 3-bandseq Ätminstone, det gör mycket för mixen.

😉

Postat

Och ja, en Numark DM2002X duger gott och vÀl, men du fÄr mer för pengarna om du köper en Behringer. Jag vet inte hur det Àr med kvaliten pÄ dom, men för scratching sÄ duger nog Numark DM2002X vÀldigt bra!

Postat (redigerat)

Köp en mixer med en crossfader som pallar trycket, samt det viktigaste: KÖP EN MED SNABB VOLYMCUT. Om den Ă€r gjord för vanlig mixning har den oftast en vĂ€ldigt mjuk mix-kurva, och sĂ„ fort du ska börja göra chirps eller stabs pĂ„ den, eller lite andra basic moves dĂ€r du behöver snabba volymĂ€ndringar med crossfadern sĂ„ Ă€r du körd. Jag skulle rekommendera en begagnad Vestax, typ denna

http://www.vendolin.se/annons.php?101995

Eller en billig Stanton typ denna

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_sta...r_prodinfo.html

De Àr bÄda gjorda för scratch-bruk.

Redigerat av dbd
Con-bah (oregistrerad)
Postat

sitter sjÀlv pÄ en numark dm2002x..

Nu e jag ingen scratch-DJ sÄ jag kan inte riktigt sÀga hur den funkar för det

ÀndamÄlet men kvalitétsmÀssigt skulle jag sÀga att de e en helt ok produkt,

kanske inte helt "jĂ€ttegenuin", men man fĂ„r ju vad man betalar för.. 🙂

Postat
men för scratching sÄ duger nog Numark DM2002X vÀldigt bra!

Nej 🙂

Postat

Ett tips pĂ„ vad du INTE ska köpa: American Audio eller American Dj som tidigare var namnet. SĂ„n skit det suger hĂ€stba%#e 🙂

basochdiskant (oregistrerad)
Postat

Om du ska kunna göra alla sorts scratch mÄste du ha en scratch mixer. PÄ den kan du bestÀmma om fadern ska fade:a alltsÄ byta frÄn ena skivspelaren till den andra lÄngsamt eller om den ska byta direkt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.