Jump to content
Annons

Mixa i stereoanläggning?


Gäst

Recommended Posts

Eyh!

Rent hypotetiskt sett (lägg märke till att jag inte säger att det borde vara så), så är så gott som all musik som produceras idag, såväl som på proffsnivå som i hemmastudio, anpassad för att spelas upp i bilstereos, stereoanläggningar och cdspelare/bandspelare/radio från Clas Ohlsson á la 249:-. Kort och gott anläggningar som inte kan generera lika högt ljudtryck, samt ofta har fasta eq:ar på ca 100hz och 10khz istället för att vara raka som studiomonitorer.

Därför, borde det väl snarare vara standard att ha en stereoanläggning, snarare än ett par monitorer som standardlyssning i sin studio? Mixa i det man mixar för. 😲

Jag är medveten om att det är många studior som har flera alternativa lyssningar, där en vanlig stereoanläggning ofta är ett av systemen, men visst kan det vara något att tänka på? 😄 Kan det vara så att vi låter dyra märken komma före funktionalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta har varit uppe väldigt många gånger. Och det finns ju egentligen inget svar på frågan vilket som är bäst, det får man ju själv avgöra vilket man trivs med. Men en sak är ju säker att chansen att man missar en massa otäcka detaljer är större i en billig anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har varit uppe tidigare på tapeten och den raka frekvens monitorer eftersträvar är för att få det så naturligt som möjligt. Samtidigt har monitorer och tydligare ljudbild.

Visst kan du få det låta bra i din stereoanläggning, men den kan färga ljudet. Tänk då hur dåligt det låter i klockradion eller bilstereon när mixen bara passar din utrustning. Tanken med monitorer är att det ska låta bra på fler anläggningar än den specifika man mixar på.

Det du nämner är att studios använder referenslyssning är för att höra hur det låter på andra ställen för att få en bredare uppfattning av ljudet istället för att förlita sig på ett par monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske du skulle mixa i bilen istället 😲

Jag har mixat bas i bilen. Var olika styrkor på olika frekvenser, jobbade då med en laptop, multibandskompressor och hörlurar. 😄

Sen var det lite bakgrundsljud och skakande som försvåra, men det funka ganska bra i studion sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många säger är jag rädd för att det här varit på tapeten en mängd gånger tidigare. Det är en bra tanke, men den faller på ett par punkter:

* Studiomonitorer ska inte låta bra, utan ärligt. Detta gör att det blir lättare att höra vad i mixen du ska ändra för att det ska låta bättre på andra system. Det blir med andra ord svårare att få det att låta bra i en dålig stero.

* Mixar du så att det låter bra i din stereo "översätter" mixen inte bra. Låter den bra i din Clas Olsson-stereo låter den kanske dåligt hos grannen, kanske fruktansvärt i ett hemmabiosystem. Jobbar du med studiomonitorer är det det säkraste sättet att få en mix som vandrar bra mellan olika system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man lika väl kan mixa i sina högtalare. Har man varit noga vid inspelning och känner sina högtalare väl är det bara att köra på. Jag har t.ex. gjort mixar till albumsläpp i ett par Clas Ohlson-hörlurar för 189:-, funkade helt ok. Jag är ingen mästare på att mixa, men ändå... 😕

Ta en lyssning i bilen till en polare, och lyssna sen i din polares stereo så har du fått en ganska bra bild av hur din mix låter. Tyvärr måste jag kanske tillägga att ju bättre och nördigare man blir, desto mer vill man använda sig av monitorer. Well, detta gäller mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur högt man vill sätta ribban.

Visst det går å mixa i en stereo , köksradio , hörlurar m.m m.m

Men jag betvivlar starkt att en artist eller skivbolag av modell större skulle godkänna den mixen.Men för lokala band , alternativa musikstilar kan just Lo-Fi soundet vara en del av just deras sound.

Sedan går det givetvis att " Lära sig " sina högtalare / hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det beror ju helt på hur bra mixen är. Är den fina fisken, men mixad i bilen, godkänner de den nog ändå... 🙂

Visst, mycket musik kräver säkerligen monitormixning för att den ska låta bra. Dock kan man sätta ribban högt trots att man mixar i sina lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är usel på att mixa i HiFi-högtalare, det är som att försöka kolla på TV med solglasögon eftersom jag inte tycker man hör mellanregistret ordentligt. I alla fall inte i de högtalare jag haft.

Men om man mixar i HFi-högtalare för att det ska vara som det lyssnas på sen ska man väl också ställa "glada munnen" på EQ:n..? 🙂

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...