Jump to content
Annons

Hur många demos har du skickat till olika bolag?


conanbarberaren

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)

Har inte skickat demo öht.

Vi gjorde färdigt vår första skiva 2001 o skickade runt den till många bolag då, även de stora. I snitt svarade väl hälften. De flesta av dem tyckte det var bra, men kanske inte vad de sökte, en del sa bara tack, en del tyckte det var jättebra men att vi var tvungna att bestämma oss för vilken stil vi ville spela - alltså plocka bort vissa låtar o skriva nya i samma stil som övriga. O vi svarade ungefär att vår skiva låter som den gör, o vi vill låta så här.

Så 2005 plötsligt tar ett litet bolag i USA o ger ut den. Kul men inget omvälvande.

Nya skivan är mindre kommersiell o vi har hittills bara skickat till ett fåtal bolag som vi tror är intresserade av den typen av musik. Mitt intryck är att de klart föredrar att få en CD framför mp3:or via mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har aldrig skickat demoskivor till nåt skivbolag, däremot till radio, spelställen mm.

Skickade däremot lite mp3or till ett mikroskopiskt skivbolag som visade intresse för ett par år sen, men dom höll på att lägga ner verksamheten precis i samma veva så det blev aldrig nåt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du seriös & ambitiös skickar du en CD-R och bifogar en kortfattad bio. Så enkelt är det.

95% av alla bolag vill inte sitta och ödsla tid på att tanka hem mp3or. Det ligger ju i Ditt intresse

att de ska lyssna, och då ska allt serveras på ett silverfat för att de ska bli nöjda.

Sen just att du gör ansträngningen att bränna en CD-R, skriva ut en bio, paketera allt

och sedan släpa arslet till postlådan visar på att du brinner för det du gör,

mer än om du slänger iväg ett email med en mp3-länk i i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du seriös & ambitiös skickar du en CD-R och bifogar en kortfattad bio. Så enkelt är det.

95% av alla bolag vill inte sitta och ödsla tid på att tanka hem mp3or. Det ligger ju i Ditt intresse

att de ska lyssna, och då ska allt serveras på ett silverfat för att de ska bli nöjda.

Sen just att du gör ansträngningen att bränna en CD-R, skriva ut en bio, paketera allt

och sedan släpa arslet till postlådan visar på att du brinner för det du gör,

mer än om du slänger iväg ett email med en mp3-länk i i a f.

Hur många låtar ska man skicka in första gången då? Har hört att det är "bäst" att skicka typ 2-3 st. Ifall bolaget i fråga sen är intresserat så ber dom dig att skicka fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Skickade in drygt 10 låtar när jag höll på med trance för några år sen. Då nästan alltid som CDR.

Men det som var kul var att den första låten jag skickade in var faktiskt på 128kbps mp3, och den blev signad. Ingen av dem på CDR sedan har blivit det. Dock fått en del positiva svar men de flesta med "...men det är inte exakt vad folk vill höra just nu." i slutet. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du seriös & ambitiös skickar du en CD-R och bifogar en kortfattad bio. Så enkelt är det.

95% av alla bolag vill inte sitta och ödsla tid på att tanka hem mp3or. Det ligger ju i Ditt intresse

att de ska lyssna, och då ska allt serveras på ett silverfat för att de ska bli nöjda.

Sen just att du gör ansträngningen att bränna en CD-R, skriva ut en bio, paketera allt

och sedan släpa arslet till postlådan visar på att du brinner för det du gör,

mer än om du slänger iväg ett email med en mp3-länk i i a f.

Hur många låtar ska man skicka in första gången då? Har hört att det är "bäst" att skicka typ 2-3 st. Ifall bolaget i fråga sen är intresserat så ber dom dig att skicka fler.

stämmer bra det, 2 - max 3 låtar är perfekt att skicka. och lägg "bästa" låten först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat en mp3:a till ett skivbolag, men dom tyckte inte att syntharna var tillräckligt feta.

Däremot kontaktade ett bolag mig efter att ha lyssnat på låtar jag haft uppe på en mp3.com-liknande sida. Det resulterade i en digital EP.

Hur jag kommer gå till väga i framtiden återstår att se. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

O vi svarade ungefär att vår skiva låter som den gör, o vi vill låta så här.

Det är en rimlig attityd - om det handlar om dina egna pengar och din egen investering.

Ska man samarbeta med skivbolag och få deras ekonomiska stöd lär man behöva kompromissa. (Fint ord, slå upp det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
O vi svarade ungefär att vår skiva låter som den gör, o vi vill låta så här.

Det är en rimlig attityd - om det handlar om dina egna pengar och din egen investering.

Ska man samarbeta med skivbolag och få deras ekonomiska stöd lär man behöva kompromissa. (Fint ord, slå upp det.)

Musiken kompromissar vi inte med.

Däremot kostnaderna, eftersom all inspelning redan är gjord - den kostnaden tar vi själva.

Hellre några få som gillar det vi verkligen vill göra, än att göra det någon annan gillar.

Kompromissar man riktigt duktigt kan man få spela dansbandsmusik.

Integritet känns bättre. (Fint ord, slå upp det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken kompromissar vi inte med.

Däremot kostnaderna, eftersom all inspelning redan är gjord - den kostnaden tar vi själva.

Hellre några få som gillar det vi verkligen vill göra, än att göra det någon annan gillar.

Kompromissar man riktigt duktigt kan man få spela dansbandsmusik.

Integritet känns bättre. (Fint ord, slå upp det.)

Som sagt, det är en rimligt hållning om man pratar om sina egna pengar.

I den där andra världen funkar det inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Musiken kompromissar vi inte med.

Däremot kostnaderna, eftersom all inspelning redan är gjord - den kostnaden tar vi själva.

Hellre några få som gillar det vi verkligen vill göra, än att göra det någon annan gillar.

Kompromissar man riktigt duktigt kan man få spela dansbandsmusik.

Integritet känns bättre. (Fint ord, slå upp det.)

Som sagt, det är en rimligt hållning om man pratar om sina egna pengar.

I den där andra världen funkar det inte så.

Du menar den världen vi rört oss i i snart tio år, fått skivan utgiven i så som vi ville ha den, o där jag drivit kommersiell rörelse sen 95?

Jotack, jag känner till vad som gäller i branschen. Frågan är om du gör det?

Du missar tydligen 'de egna pengarna' som man lägger ner i inspelningskostnader.

Hade ett bolag kommit med ett gammaldags kontrakt där utgivning OCH inspelning bekostats hade de förstås kunnat ställa andra krav. Idag får de en färdig produkt att trycka upp. Eller inte.

Det är en förskjutning där makten över musiken svängt över mer till artisten, medan bärandet av kostnaden oxå lagts mer på artisten.

Förut var man mer livegen, nu kan både artist o bolag säga ja eller nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Du menar den världen vi rört oss i i snart tio år, fått skivan utgiven i så som vi ville ha den, o där jag drivit kommersiell rörelse sen 95?

Ja om du har en karriär och det funkar för dig så är det ju toppen!

Ja, det handlar om en avvägning mellan att göra exakt det man vill, o att få ut det så stort som möjligt. Visst hade det varit roligare om ett större bolag tagit sig an skivan o släppt den worldwide o marknadsfört den som sjutton. Men samtidigt förstår jag att en skiva som spretar ut i olika genrer o blandar hej friskt är svårare att sälja än en mer homogen skiva. Så att den är utgiven öht om än begränsat o att det dröjde fyra år är ändå roligt!

Avvägningen är upp till var o en att göra själv. Jag klandrar inte den artist som väljer att anpassa sig för att få möjligheten att sälja så mycket som möjligt - men det är def inte mina värderingar. Det är inte därför jag gör musik. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga alls. Tveksamt att jag kommer att göra det över huvud taget. Min yrkeskarriär har kört igång på allvar(förklarar att jag inte är här så ofta som jag brukade vara) så jag har inte tid att satsa på musiken som jag skulle vilja.

Men men... det kommer leva kvar som hobby garanterat. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort det 2 gånger. Första gången på ett litet bolag då jag dock spelade in med en mikrofon rakt in i en dator, gitarr och sång och berättade om bandet. De lovade oss att medverka på en samlingsskiva om vi själva stod för studiokostnaden och att vi utifrån det kunde bygga någonting. Sagt och gjort.

Andra gången skickade jag en låt som en god vän i Stockholm gjort men som jag skrivit texten till. Den skickade vi till Stockholm Records i mp3format via e-mail och vi fick svar kort därefter att det var en bra låt, men att namnet inte var särskilt orginellt, med all rätt, låten hade inte något namn så vi bara skrev något. Men vi röck inte tag i den tråden.

Sen dess har jag bara blivit kontaktad av bolag och medverkat på en hel del samlingsskivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många låtar ska man skicka in första gången då? Har hört att det är "bäst" att skicka typ 2-3 st. Ifall bolaget i fråga sen är intresserat så ber dom dig att skicka fler.

Skicka hur många du vill men skicka bara dom som är jävligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bands första demo var endast ämnad för oss, samt vår nära och kära. Den andra demon däremot skickade vi till ett fåtal bolag. Den var egentligen inte så bra nu när man ser tillbaka. Trots det fick vi svar från många att de hade lyssnat på det men att det inte var vad de sökte efter för tillfället.

Tredje demon, som vi var nöjda med, skickade vi först runt till en massa recenster. Därigenom fick vi publicitet och positiv uppmärksamhet. Vi gjorde en sammanfattning av recensionerna (de positiva såklart 😕 ) och skickade dem tillsammans med kort info om oss, tillsammans med skivan. Vi fick svar från många, och några få av dem var positiva. Vi hade turen att bli signade av Imperial Recordings (José Gonzaléz bl.a.) och på den vägen är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bands första demo var endast ämnad för oss, samt vår nära och kära. Den andra demon däremot skickade vi till ett fåtal bolag. Den var egentligen inte så bra nu när man ser tillbaka. Trots det fick vi svar från många att de hade lyssnat på det men att det inte var vad de sökte efter för tillfället.

Tredje demon, som vi var nöjda med, skickade vi först runt till en massa recenster. Därigenom fick vi publicitet och positiv uppmärksamhet. Vi gjorde en sammanfattning av recensionerna (de positiva såklart 😕 ) och skickade dem tillsammans med kort info om oss, tillsammans med skivan. Vi fick svar från många, och några få av dem var positiva. Vi hade turen att bli signade av Imperial Recordings (José Gonzaléz bl.a.) och på den vägen är det...

Får man fråga vilket band det är? Om det möjligtvis är eskju divine så har det ju uppenbarligen gått riktigt bra för er. Kul

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bands första demo var endast ämnad för oss, samt vår nära och kära. Den andra demon däremot skickade vi till ett fåtal bolag. Den var egentligen inte så bra nu när man ser tillbaka. Trots det fick vi svar från många att de hade lyssnat på det men att det inte var vad de sökte efter för tillfället.

Tredje demon, som vi var nöjda med, skickade vi först runt till en massa recenster. Därigenom fick vi publicitet och positiv uppmärksamhet. Vi gjorde en sammanfattning av recensionerna (de positiva såklart  😳 ) och skickade dem tillsammans med kort info om oss, tillsammans med skivan. Vi fick svar från många, och några få av dem var positiva. Vi hade turen att bli signade av Imperial Recordings (José Gonzaléz bl.a.) och på den vägen är det...

Får man fråga vilket band det är? Om det möjligtvis är eskju divine så har det ju uppenbarligen gått riktigt bra för er. Kul

Yes, det är Eskju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bands första demo var endast ämnad för oss, samt vår nära och kära. Den andra demon däremot skickade vi till ett fåtal bolag. Den var egentligen inte så bra nu när man ser tillbaka. Trots det fick vi svar från många att de hade lyssnat på det men att det inte var vad de sökte efter för tillfället.

Tredje demon, som vi var nöjda med, skickade vi först runt till en massa recenster. Därigenom fick vi publicitet och positiv uppmärksamhet. Vi gjorde en sammanfattning av recensionerna (de positiva såklart  😄 ) och skickade dem tillsammans med kort info om oss, tillsammans med skivan. Vi fick svar från många, och några få av dem var positiva. Vi hade turen att bli signade av Imperial Recordings (José Gonzaléz bl.a.) och på den vägen är det...

Får man fråga vilket band det är? Om det möjligtvis är eskju divine så har det ju uppenbarligen gått riktigt bra för er. Kul

Yes, det är Eskju.

Då får jag bara, helt Off-topic, flika in att ni är riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

tjabba. jag har aldrig skickat in nåt till nånting, men jag har heller inte gjort så mycket låtar än, men jag ska skicka när jag har några låtar. Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på!

1. Hur många låtar bör man ha gjort innan man börjar skicka in dom till skibolag??

Ska man vara beredd på att dom kanske frågar efter mer, eller ska man börja skicka ut sina första tre som en dåre??

2. Bör man skryta? Känns ju dumt att göra, men är man 4 gånger så bra live som på platta bör dom ju få veta om det på nåt sätt! :rolleyes: Skryta kanske inte är rätt ord, men hur ska man göra ifall man har just det problemet??

tack på förhand

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...