Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NĂ€r jag spelat in ett spĂ„r i Ardour och vill dela pĂ„ filen för att klippa ut en sur sĂ„ngfras eller liknande (hypotetiskt - jag sjunger ju aldrig surt 🙂 ) sĂ„ högerklickar jag och vĂ€ljer "Dela" i menyn men filen delas aldrig utan Ă€r lika hel och fin som den var nĂ€r jag spelade in. NĂ„n som vet vad det kan bero pĂ„? ÄR funktionen "Dela" helt enkelt inte till för att dela filer eller Ă€r funktionen inte klar Ă€n? Hade samma bekymmer i tidigare Ardour-versioner.

Det gÄr utmÀrkt att ta tag i kanten pÄ ett spÄr och dra och pÄ sÄ sÀtt klippa bort slutet eller början pÄ ett inspelat spÄr men vill jag klippa ur nÄnting i mitten mÄste jag först kopiera hela spÄret sÄ att jag har tvÄ kanaler med samma tagning och sen ta början frÄn den ena kopian och slutet frÄn den andra kopian.

Annons
Postat
NĂ€r jag spelat in ett spĂ„r i Ardour och vill dela pĂ„ filen för att klippa ut en sur sĂ„ngfras eller liknande (hypotetiskt - jag sjunger ju aldrig surt  😳 ) sĂ„ högerklickar jag och vĂ€ljer "Dela" i menyn men filen delas aldrig utan Ă€r lika hel och fin som den var nĂ€r jag spelade in. NĂ„n som vet vad det kan bero pĂ„? ÄR funktionen "Dela" helt enkelt inte till för att dela filer eller Ă€r funktionen inte klar Ă€n?

Om du ska dela ett spÄr mÄste du sÀtta edit-cursorn (den blÄ linjen) dÀr du ska dela. Det kan man göra antingen genom att dra den dit med musen, eller hÄlla muspekaren över stÀllet dÀr du ska klippa och trycka pÄ <e> pÄ tangentbordet. Sen högerklickar du som vanligt och vÀljer "Dela" (eller "Split" i min engelsksprÄkiga Beta 2).

Hoppas att det besvarade din frĂ„ga. đŸ˜±

Postat

Det gĂ„r ju Ă€ven att anvĂ€nda sig av "Range"-verktyget (som ser ut ungefĂ€r |<->| (heja ascii-art)) och markera en del av ett spĂ„r, och sedan klippa ut bara den biten. đŸ˜±

Och angĂ„ende att klippa i tagningar, det Ă€r som vi brukar sĂ€ga pĂ„ jobbet (systemutveckling), "det Ă€r lika bra att göra rĂ€tt pĂ„ en gĂ„ng".. Programmerare brukar vara kĂ€nda för det. 😳

Postat
Och angÄende att klippa i tagningar, det Àr som vi brukar sÀga pÄ jobbet (systemutveckling), "det Àr lika bra att göra rÀtt pÄ en gÄng"..

Hrm... ja... Man gjorde Ă€rligare inspelningar pĂ„ den gamla 4-kanals-kassettporta-tiden. đŸ˜± NĂ€r man spelar in numera har det skiftat frĂ„n "kan vi behĂ„lla det dĂ€r?" till "kan vi behĂ„lla NÅT av det dĂ€r?" Tycker nog mest att det Ă€r en fördel Ă€ven om det bor en liten bakĂ„tstrĂ€vande bohem i mig som anser att det Ă€r fusk. Men nĂ€r man har sjungit en vers med oslagbar kĂ€nsla i början och olidligt sursĂ„ngeri i slutet tar man gĂ€rna fram saxen och visslar lite oskuldsfullt. Det har Ă€ven hĂ€nt - sĂ€g det inte till nĂ„n - att jag autotunat nĂ„n fras i ett sĂ„ngpĂ„lĂ€gg. 😳

Postat
Det har Ă€ven hĂ€nt - sĂ€g det inte till nĂ„n - att jag autotunat nĂ„n fras i ett sĂ„ngpĂ„lĂ€gg. 😳

Vad anvÀnder du dÄ för nÄt? Finns det nÄn LADSPA-plugg för det, eller blir det VST?

Postat

Nej, jag har Ànnu ingen autotuner i Linux.... Det var pÄ min gamla windows-tid jag körde det, vilket faktiskt inte var sÄ lÀnge sen. Det var nÀr jag köpte ny dator i somras som jag aldrig Äterupptog att ha en en windows-partition för musikinspelning.

Postat

Det Àr annars inte alldeles svÄrt att kompilera in VST-stöd i Ardour, om man bara ordnar det med Wine, men det var det du hade problem med om jag inte minns fel?

Om du nu Ă€ndĂ„ kompilerar Ardour 2 frĂ„n source, menar jag. 🙂 "VST=1" orkar nog vem som helst skriva, och kopiera kan man ju göra lĂ€tt.

Postat

Jag har fixat Wine nu för att styra upp VST-stödet! Det gick med ett program som heter "Simple64" och det var vÀl förmodligen inget avancerat det programmet gjorde för att fÄ Wine att funka. Tror det rÀcker med en --force-architecture-vÀxel nÀr man installerar paketet, eller nÄt sÄnt. SÄ nÀsta gÄng jag kompilerar ska jag nog ta med det dÀr. SÄg att beta 9 slÀppts nu sÄ det blir vÀl att kompilera en ny version snart. Kör tvÄan "skarpt" nu för att jag tycker att den Àr sÄ pass bra och stabil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.